شعارهای تفرقه انگیز ‘خطری برای جهان است’

عفو بین الملل می گوید سیاستمدارانی که از شعارهای تفرقه انگیز و عاری از احساسات انساندوستانه استفاده می کنند درحال ایجاد شکاف و افزایش خطرات در سطح جهان هستند.

این گروه در گزارش سالانه خود به خصوص از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان نماینده سیاستی “خشمگینانه تر و تفرقه انگیزتر” نام برد.

با این حال این گروه حقوق بشری از سایر رهبران جهان مثل رهبران ترکیه، مجارستان و فیلیپین هم که به گفته این گروه از زبان ترس، تقصیر و شکاف استفاده کرده اند انتقاد کرد.

عفو بین الملل همچنین گفت که دولت ها درحال بهره برداری از مساله پناهندگان برای بهره برداری سیاسی هستند.

عفو بین الملل در گزارش خود که ۱۵۹ کشور را پوشش می دهد به بالا گرفتن اظهارات آمیخته به نفرت در سراسر آمریکا و اروپا که پناهجویان را هدف می گیرد اشاره کرد و گفت تبعات آن باعث حملات بیشتر به مردم براساس نژاد، جنسیت، ملیت و مذهب خواهد شد.

این گروه از کشورهایی انتقاد کرد که گفت زمانی خود را پرچمدار حقوق در خارج می دانستند و حالا در داخل حقوق بشر را محدود می کنند.

سلیل شتی دبیرکل عفو بین الملل در بیانیه ای گفت: “به جای جنگیدن برای حقوق مردم، خیلی از رهبران دستور کاری فاقد احساسات انساندوستانه را برای مصلحت سیاسی به کار گرفته اند.”

“حد و حدود آنچه پذیرفتنی است تغییر کرده. سیاستمداران بی شرمانه و فعالانه همه نوع شعارهای نفرت آمیز و سیاست های متکی بر هویت را به کار می گیرند: زن ستیزی، نژادپرستی و ترس از همجنسگرایان.”

این گروه به خصوص به دستور اجرایی  ترامپ در ماه گذشته برای ممنوعیت ورود پناهجویان و مهاجران از هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا اشاره کرد.

این گروه گفت که  ترامپ “شعارهای آمیخته به نفرت همراه با بیگانه هراسی پیش از انتخابات” را با امضای این دستور محقق کرد. آن دستور را دادگاه های آمریکا معلق کردند اما انتظار می رود او به زودی دستور محدودتری که همان هفت کشور از جمله ایران را هدف می گیرد صادر کند.

اما عفو بین الملل همچنین به رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که از شعار “ما در برابر آنها” استفاده می کنند اشاره کرد.

آقای شتی گفت که این شعارها برای مقصر شناختن دیگران، ایجاد نفرت و ترس در سال ۲۰۱۶ به سطحی رسید که از دهه ۱۹۳۰ مشاهده نشده بود زمانی که آدولف هیتلر سر کار آمد.

این گروه نوشت که در این نگاه حقوق بشر به عنوان مانعی بر سر راه منافع ملی معرفی می شود.

کیت الن مدیر شاخه بریتانیایی عفو بین الملل تصمیم اخیر دولت بریتانیا برای متوقف کردن طرحی که اجازه ورود کودکان بدون همراه را می داد “شرم آور” خواند. شمار این کودکان که هم اکنون در اروپا هستند حدود ۹۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

در گزارش این گروه همچنین اشاره شده است:

  • ۳۶ کشور سال گذشته با بازگرداندن غیرقانونی پناهجویان به کشوری که حقوق آنها در معرض خطر بود قوانین بین المللی را نقض کردند
  • جامعه بین المللی از به عهده گرفتن مسئولیت بحران پناهجویان سوری بازماند
  • ادامه بحران در کشورهایی از جمله سوریه، یمن، لیبی، افغانستان، آمریکای مرکزی، جمهوری آفریقای مرکزی، بروندای، عراق، جنوب سودان و سودان که “اراده سیاسی کمی” برای رسیدگی به آنها وجود دارد
  • بی تفاوتی نسبت به جرایم جنگی به امری “عادی” و “جاافتاده” بدل شده که ناشی از فلج بودن شورای امنیت سازمان ملل به دلیل رقابت میان اعضای دایم است
  • آمریکا، بریتانیا، روسیه و کشورهای اروپایی به فروش سلاح علیرغم وجود شواهدی در مورد استفاده از آنها در جنایات جنگی و سایر موارد نقض حقوق بشر ادامه می دهند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …