شناسایی اموال داخلی زنجانی

شرق: بیش از یک سال از تأیید حکم اعدام بابک زنجانی، متهم ردیف اول بزرگ‌ترین پرونده فساد نفتی بعد از انقلاب، گذشته است ولی همچنان مقدار بسیار زیادی از بدهی او به خزانه بازنگشته است. تلاش مقامات اما برای باز‌پس‌گیری این اموال ادامه دارد.

بر همین اساس روز گذشته رئیس سازمان ثبت اسناد‌و‌املاک کشور در پاسخ به این سؤال که آیا اموال بابک زنجانی به‌طور‌کامل شناسایی شده است یا خیر، به فارس گفت: «اموالی که این فرد در داخل ایران داشته و به نام خودش بوده مورد‌شناسایی قرار گرفته است. ما اطلاعات خود را در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار داده‌ایم اما باید این نکته را در نظر بگیریم که همه اموال این فرد ثبت‌شده نیست».

احمد تویسرکانی ادامه داد: «ممکن است یک‌سری از اموال به نام افراد دیگری ثبت شده باشد. به همین دلیل هم احتمال دارد که قاضی عنوان کند فلان آقا هم در این زمینه مرتبط بوده و از ما بخواهد که اموال آن فرد را هم شناسایی کنیم و پاسخ استعلام را ارائه دهیم». علاوه بر این اموال داخلی، بابک زنجانی در خارج از کشور هم سرمایه‌های زیادی داشته است.

هفتم بهمن بود که اصغر هندی، مسئول کمیته وصول مطالبات وزارت نفت، درباره آخرین وضعیت فروش اموال توقیف‌شده بابک زنجانی، به تسنیم گفته بود: «موفق به فروش بخش بسیار ناچیزی از اموال زنجانی شده‌ایم و عمده اموال او فروش نرفته و روی دستمان مانده است». هندی همچنین به ایلنا گفت: «با توجه به رأی دادگاه، ٩٠ درصد اموال بابک زنجانی به وزارت نفت منتقل شده است که این میزان یک‌پنجم بدهی‌اش را می‌پوشاند و بابت بقیه مطالبات هم منتظریم ببینیم چه پیش می‌آید». هندی همچنین در همان روز از ورود شرکای بابک زنجانی در آینده برای پرداخت بدهی‌های او خبر داده بود تا اموال زنجانی را پس بگیرند؛ خبری که با واکنش وکیل بابک زنجانی مواجه شد و آن را سفری محرمانه خواند و از رسانه‌ای‌شدن آن انتقاد کرد. رسول کوهپایه‌زاده با بیان اینکه مذاکره با شرکای خارجی زنجانی در یکی از کشور‌های خارجی انجام شده است، به ایلنا گفته بود: «مقرر شد تا وصول نتیجه، یعنی پرداخت محکوم‌به که معادل یک‌  میلیاردو ۹۶۷ میلیون‌و ۵۰۰  هزار یورو است، طرفین مفاد این قرارداد را به‌صورت محرمانه حفظ کنند و رسانه‌ای نشود و این موضوع مورد تأیید مقامات امنیتی و قضائی بود». این در حالی است که دولت معتقد است بدهی زنجانی با احتساب تأخیر در تأدیه بدهی، رقمی حدود سه میلیارد یورو، معادل ١٢ هزار میلیارد تومان است. یک روز بعد، بیژن زنگنه، وزير نفت، درباره ورود شرکاي بابک زنجاني اين‌گونه گفت: «اين موضوع مرتبط با قوه قضائيه است و البته هنوز رقمي از سوي آنها پرداخت نشده است ولي شرکا مدعي شده‌اند حاضرند اين پول را پرداخت کنند و مذاکراتي داشته‌اند اما هنوز مبلغي دريافت نشده است. بدهي و سود طلب از زنجاني حدود سه‌ونیم ميليارد دلار است ولي آنچه تاکنون گرفته‌ايم حدود دو هزار ميليارد تومان است». آذر امسال، رئیس قوه قضائیه، در دیدار با تشکل‌های دانشجویی گفته بود که بابک زنجانی بیش از دو‌  میلیارد دلار پول بیت‌المال را برداشته و نمی‌گوید که این پول کجاست. به گزارش میزان، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، گفته بود: «وکیل آقای زنجانی به مسئولان ذی‌ربط گفته بود تیمی از تاجیکستان قرار است به ایران بیایند تا درباره پرداخت پول صحبت کنند، اما شما باید تعهد بدهید که بابک زنجانی را اعدام نمی‌کنید. ما گفتیم به‌هیچ‌عنوان چنین تعهدی نمی‌دهیم، اما اگر چنین اتفاقی افتاد شاید قاضی پرونده در مجازات او تخفیف قائل شود». مهرماه و در پانزدهمین جلسه این دادگاه، قاضی مقیسه خبر داد که بابک زنجانی در جلسه مواجهه با متهمان ردیف دوم و سوم پرونده صریحا اعلام کرد پول دارم و یک ریال نمی‌دهم.

اینرا هم بخوانید

مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با بایدن به ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل رای داد

جلس نمایندگان ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است روز پنج‌شنبه تصمیم جو …