شهلا خباززاده: خلاصه ای از اخبار کارگری اسفند ماه ١٩٩٦

٢ اسفند

کارگران آجر ماشینی گنبد دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری آزاد شهر زدند.

کارگران روز مزد هفت تپه به همراه کارگران نی بر، به دلیل پرداخت نشدن مطالبات خود دست از کار کشیدند.مطالبه فوری کارگران دریافت دستمزد آذر ماه می باشد.

کارگران نی بر و کارگران پیمانکاری اقبالی در شرکت نیشکر هفت تپه دست به اعتصاب زده و خواهان پرداخت دستمزدهای معوقه خود شدند.

جمعیتی از بازنشستگان کشوری، لشکری، فولاد و تامین اجتماعی به فراخوان گروه اتحاد wrjr بازنشستگان، کانون صنفی معلمان، بازنشستگان صنایع فولاد و برخی دیگر از گروههای مبارزاتی در مدیای اجتماعی در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زدند و به بی توجهی به خواست های خود اعتراض کردند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در ادامه اعتراضات خود در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

 

٣ اسفند

اعتصاب کارگران شرکت کیسون پیمانکار پتروشیمی سبلان در اعتراض به پرداخت نشدن ٦ماه حقوق عقب افتاده

 

٤ اسفند

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد در پی چهار روز اعتصاب و تجمع اعتراضی در برابر استانداری خوزستان و عدم توجه کارفرما و مسئولین استان به خواستهای بر حق شان، دست به تجمع و اعتراض گسترده در نماز جمعه شهر اهواز زدند.

 

٥ اسنفند

کارگران شرکت بوت سرویس ایران درکیش در اعتراض به پرداخت نشدن ٥ماه حقوق معوقه خود دست به تجمع زدند.

 

جمعی از کارگران کارخانه فولاد ارومیه دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند.

 

-تنباکو کاران مریوان در اعتراض به عدم دریافت چند ماهه پول خود در مقابل اداره دخانیات این شهر تجمع کردند

 

هزاران کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در ششمین روز اعتراضاتشان به خیابان آمدند و در وسط این شهر مارش رفتند.

 

دبیران ٤ مدرسه متوسطه اول بندرماهشهر به دلیل پرداخت نشدن اضافه کاری ٥ ماه از سال جاری و ٣ ماه از سال گذشته دست به اعتصاب زدند، و از حضور در کلاس درس خودداری کردند.

 

کارگران بازنشسته نزدیک به یک سال که در انتظار سنوات خود هستند و هیچ کدام از مسئولین شرکت جوابگوی کارگران نمی باشند. همچنین کارگران روز مزد بخش کشاورزی در این روز به علت پرداخت نشدن دستمزد آذر ماه دست از کار کشیده ودر محوطه شرکت دست به اعتصاب زده اند.

 

 

٦اسنفند

 

جمع زیادی از کارگران پالایشگاه پیمانی گاز ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات ٥ ساله خود، دست به تجمع مقابل درب ورودی این شرکت زدند.

 

گروهی از کارگران دو کارخانه «فولاد قزوین» و «آرمان شفق» در استان قزوین، در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد خود دست از کار کشیده و در مقابل ساختمان فرمانداری تاکستان تجمع کردند.

 

کارگران سامان کاشی بروجرد در اعتراض به ماهها بلاتکلیفی مقابل منزل امام جمعه بروجرد تجمع کردند.

 

کارگران سد غلامان در خراسان شمالی که از تیرماه حقوق خود را دریافت نکرده اند دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

کارگران شرکت تولیدی فریکو در سیرجان درا دامه اعتراضات سه ماه گذشته خود از روز دوم اسفند ماه در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه دستمزد و واریز حق بیمه شان به حساب صندوق سازمان تامین اجتماعی دست به اعتصاب زده و با بر پا کردن چادر در مقابل کارخانه و حضور شبانه روزی در محل مانع بارگیری روغن شدند.

 

٧ اسفند

اعتصاب کارگران و پیمانکاران فولاد خراسان، شرکت پترو صنعت دنیز بابت ١٣ ماه عقب افتادن دستمزد و حقوق خود.

 

هفتمین روز اعتصاب متحدانه و همگانی بیش از ٤٠٠٠ کارگر گروه ملی فولاد اهواز و تجمع مجدد  مقابل ساختمان استانداری خوزستان. بخاطر تعویق پرداخت دستمزدهایشان

 

تجمع کارگران شرکت فولاد قزوین و پارس و آرمان شفق در مقابل فرمانداری تاکستان. این کارگران چندین ماه است که حقوق نگرفته اند.

 

کارکنان انبار نفت جدید ارومیه در اعتراض به پرداخت نشدن ٨ماه حقوق و بیمه خود در مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در تهران دست به تجمع زدند.

 

کارگران شرکت صدر فولاد خرم آباد برای سومین روز متوالی دست به تجمع و اعتراض زدند. اعتراض این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت ١٠ ماه حقوق و دستمزدهایشان است.

 

حدود دو هزار نفر ازکارگران شرکت صدرا بوشهراز زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم سپاه، ٦ ماه است حقوق نگرفته‌اند.

 

کارگران گروه ملی فولاد اهواز در ادامه اعتراضات متحدانه خود در مقابل استانداری شهر جمع شدند و پیگیر طلبهایشان هستند. خواستهای فوری کارگران گروه ملی اهواز عبارتست از: پرداخت یکجا و کامل حقوق ماههای آذر، دی، بهمن، تعیین تکلیف چگونگی پرداخت حقوق اسفند ماه و عیدی و پاداش، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، برقراری بیمه تکمیلی پرسنل و ساماندهی و برقراری مجدد سرویسهای ایاب و ذهاب .

 

٨  اسفند

 

جمعی از بازنشستگان کشوری، فرهنگیان، پرستاران، تامین اجتماعی و لشگری برای پیگیری خواستهایشان در مقابل وزارت کار تجمع کردند.

 

طی روزهای ششم و هفتم اسفندماه، تجمع بزرگی از سوی کارگران پالایشگاه پیمانی گاز ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات ٥ ساله خود، مقابل درب ورودی این شرکت و استانداری برگزار شد.

 

بیش از دویست نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق سراسر کشور (کلاه‌زردها ) به نمایندگی از همکارانشان در شهرهای مختلف در مقابل وزارت نیرو در تهران تجمع کردند. این کارگران خواستار انعقاد قراردادهای دائم هستند.

 

کارگران شرکت لوله سازی بندرماهشهر بعد ازچندماه عدم دریافت حقوق اعتصاب کردند. به دنبال ‌اعتصاب، مدیریت شرکت در آستانه عید، تصمیم به تعطیلی شرکت گرفته است و کارگران به اعتراضشان ادامه میدهند.

 

٩ اسفند

 

کارگران گروه ملی فولاد اهواز در ادامه اعتراضات متحدانه و قدرتمند خود همراه با بازنشستگان این کارخانه در مقابل استانداری تجمع کرده و بدنبال آن در وسط شهر راهپیمایی کردند.

 

بازنشستگان فولاد تهران بنا بر فراخوان قبلی در مقابل صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند.

 

١٠ اسفند

 

کارگران و کارکنان گروه ملی فولاد اهواز برای نهمین روز متوالی در اعتراض به حقوق معوقه چند ماهه و وعده های دروغین کارگزاران دولتی در مقابل درب استانداری تجمع کردند.

 

١١ اسفند

 

کارگران گروه ملی فولاد اهواز در این روزتجمع کردند. کارگران خواستار آزادی همکارانشان و پرداخت یکجای طلبهایشان هستند.

 

١٢ اسفند

 

تجمع کارگران پیمانکاری پتروشیمی‌های بندر ماهشهر مقابل فرمانداری.

 

کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به بازداشت ١٠ نفر از همکارانشان و برای پیگری خواستهایشان در مقابل استانداری تجمع کردند و خیابانهای شهر را به صحنه اعتراض قدرتمند خود تبدیل کردند. در این روز خانواده ها نیز وارد میدان شدند

 

١٣ اسفند

 

جمعیت کثیری از کارگران گروه ملی فولاد اهواز همراه با خانواده هایشان در مقابل استانداری تجمع کردند.

 

حرکت دسته جمعی پرسنل هپکو بسمت تهران و تجمع  جهت اعتراض به سیاست های اشتباه سازمان خصوصی سازی در انتخاب سهامدار و بازی با آینده هزاران کارگر و خانواده های ایشان در آستانه عید نوروز

 

کارگران راه آهن آذربایجان در اعتراض به حقوق معوقه خود تجمع کردند

 

تجمع اعتراضی جایگاه داران سوخت در مقابل ساختمان وزارت نفت

 

 

 ١٤ اسفند

بیش از صد تن از کارگران شرکت یوتاتک از صنایع نفت و گاز جنوب ایران در بوشهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقالزحمه‌های خود که بین یک تا ٧میلیون تومان برای هر کارگر است اقدام به اعتصاب کردند.

 

١٥ اسفند

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در سومین روز اعتصاب خود با در دست داشتن پلاکاردهایی دست به تجمع اعتراضی در محوطه شرکت زدند.

 

جمعی از غارت شدگان کاسپین در رشت در مقابل شعبه گلسار این شهر در اعتراض به غارت اموالشان تجمع اعتراضی برگزار کردند. انها دریک اقدام اعتراضی دهانهای خود را با چسب بستند.

 

کارگران شرکت کیسون در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت ٦ماه حقوق‌شان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

 

کوره داران در مقابل فرمانداری جهرم با شعار طعنه آمیز مرگ بر نون حلال دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

بیش از صد نفر از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل صندوق بیمه کشاورزی تجمع کردند.

 

 

 

١٦  اسفند

 

کارگران شهرداری بوشهردراعتراض به قراردادهای سفید امضا و کاهش حقوق دست به اعتصاب زدند واز جمع آوری زباله ها خود داری کردند.

 

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز چهاردهمین روز اعتصاب خود ر ا با تجمع اعتراضی در مقابل استانداری خوزستان ادامه دادند. همکاران بازداشت شده ی آنان در این روز با قرار وثیقه های ٥٠ میلیون تومانی آزاد شدند و به کارگران اعتصابی پیوستند.

 

١٧ اسفند

 

کارگران سد شفارود دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان واستان دست به اعتصاب زدند.

 

 

١٩ اسفند

 

 

کارگران مجتمع فولاد و ذوب آهن نطنز دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق اعتصاب وتجمعاتشان را از سرگرفتند.

 

در تهران تعدادی از بازنشستگان صنایع فولاد بنا بر قرار قبلی مقابل وزارت کار تجمع داشتند.

 

امروز در اهواز نیز بازنشستگان فولاد خوزستان مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کردند و بعد در خیابانهای شهر راهپیمایی کردند.

 

 

٢٠ اسفند

 

 

کارگران محروم کاشی سازی کویر یزد در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود و بیکاری پس از تجمع مقابل استانداری در این شهر دست به راهپیمایی زدند

 

 

حدود ٢٠٠ نفر از کارگران ایران پوپلین در رشت برای دومین روزمتوالی، به اعتصاب وتجمعشان دراعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق ،عیدی وحق سنوات ادامه دادند.

 

جمعی از بازنشستگان استان کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم همسان‌سازی حقوق وپرداخت نشدن مطالباتشان دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

 

کارگران بازنشسته شرکت ملی فولاد اهواز در مقابل دفتر امور بازنشستگان تجمع کرده و خواستار طلبهایشان شدند. تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

صد نفر ازکارگران مناطق ٢، ٣ و٤ شهرداری همدان، در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه دستمزد و حق بیمه شان دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

  پرسنل شرکت خودروسازی زامیاد در اعتراض به تاخیردر پرداخت حقوق آخر سال و عیدی خود دست به تجمع زدند.

 

کارگران شرکت آبفای اهواز بدلیل تعویق در پرداخت حقوق ماهانه شان دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

کارگران شاغل و اخراجی فولاد ارومیه در اعتراض به اخراجها و تعویق پرداخت یکسال دستمزدشان و کارگران بیکار شده در مقابل استانداری تجمع کردند.

 

اعتراضات تعدادی از رانندگان شرکت واحد عضو پروژه مسکن سپیدار٢و٣ مقابل شورای اسلامی شهرتهران وارد.بیست وششمین روز خود شد.

 

کارگران کاشی سازی کویر یزد در اعتراض به بیکاری و پرداخت نشدن حقوق خود، پس از تجمع مقابل استانداری این شهر، دست به راهپیمایی زدند.

 

تجمع اعتراضی کارکنان موسسه ملل (وحدت) بدلیل اخراج و پرداخت نکردن حقوق ها و عیدی و مزایای آخر سال خود در خرم آباد.

 

تجمع اعتراضی نیروی کار شاغل در شرکتهای تعاونی سهام عدالت همزمان با برگزاری مراسم نکوداشت سهام عدالت و روبروی محل برگزاری آن در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی و عدم پرداخت معوقات مزدی

 

 

٢١ اسفند

 

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در بیست و یکمین روز اعتصابشان، به تجمعات اعتراضی خود در مقابل استانداری خوزستان ادامه دادند و سپس در وسط شهر دست به راهپیمایی زدند.

 

کارگران کاشی و سرامیک حافظ شیراز در اعتراض به عدم پرداخت ١٢ ماه حقوق در دهمین روز اعتصابشان دست به راهپیمایی زدند.

 

سیصد و بیست نفر از کارگران راه آهن زاگرس بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه حقوق خود دست از کار کشیده و در مقابل اداره راه آهن تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران و پیمانکاران راه آهن دورود خرم آباد شرکت امیدپارس خاتم انبیاء در اعتراض به ٩ ماه عدم دریافت حقوق.

 

 

٢٢ اسفند

 

رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه از زندان اوین آزاد شد. آزادی او را به وی، به خانواده اش، به کارگران سندیکای واحد و به همگان تبریک میگوییم.

 

بیش از ٢٠٠ نفر از بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

 

٢٣اسفند

 

جمعی از راهداران استان آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و مزایاشان مقابل استانداری در تبریز تجمع کردند.

 

تحصن کارگران فضای سبز وخدمات شهری شهرداری محمدشهرکه نزدیک به چهار ماه است حقوق ومزایا وعیدی دریافت نکرده اند.

 

تجمع اعتراضی جمعی از فرهنگیان در محل بازداشت محمد حبیبی با خواست آزادی وی و دیگر معلمان زندانی، از جمله اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، محسن عمرانی و مختار اسدی.

 

حدود ٢٢٠ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران» در محوطه کارخانه و کارگران متالوژی پودر ایران در مقابل استاندار تجمع کردند.

 

کارگران کارخانه کاشی حافظ مقابل استانداری فارس در شیراز به دلیل عدم دریافت حقوق در سال جاری تجمع کردند.

 

بیش از ٣٠ نفر از کارگران اخراجی کارخانه شیر وارنا(تهران شهداد) دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان وواریز نشدن مقرری بیمه بیکاری مقابل فرمانداری ورامین اجتماع کردند.

 

کارگران سد شفا رود برای باری دیگر، دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق،حق عیدی وسنوات و وعده های توخالی دست از کار کشیده ومقابل ساختمان شرکت ژیان تجمع کردند

 

ادامه تجمعات اعتراضی قدرتمند کارگران گروه ملی فولاد و راهپیمایی در خیابان منتهی به فلکه کیانپارس با شعار ” میایستیم میمیریم حقمونو میگیریم”

 

بیش از ١٥٠پرستار بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهردراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع در محوطه بیمارستان زدند. در آستانه سال نو بخش عمده‌ای از اضافه‌کاری ماهانه و کارانه آنها پرداخت نشده است.

 

 

٢٤ اسفند

کارگران كارخانه كاشی حافظ در سیزدهمین روز اعتراضشان بخاطر تعویق پرداخت دوازده ماهه دستمزد و عدم پرداخت عیدی سال ٩٦ خود مقابل اداره كل صنعت و معدن فارس تجمع کردند.

 

در این روز برای دومین روزمتوالی، کارگران سد شفارود دراعتراض به عدم پرداخت٤ماه حقوق،حق عیدی وسنوات به اعتصاب وتجمعشان مقابل ساختمان شرکت ژیان ادامه دادند.

 

ادامه تجمعات اعتراضی قدرتمند کارگران گروه ملی فولاد در بیست و سومین روز اعتراضاتشان در مقابل استانداری خوزستان با شعار” ما کارگریم نه برده،حقوق میخوایم نه وعده”

 

کارگران شرکت سالم شهر شهرداری در مقابل شورای شهر کرمان بخاطر تعویق پرداخت ٤ ماه دستمزدشان دست به تجمع مقابل شورای شهر زدند.

 

اعتصاب کارکنان راه آهن شمالشرق جلوی استانداری سمنان بخاطر دستمزدهای پرداخت نشده.

 

کارگران و کارمندان شهرداری بروجرد در اعتراض به ٨ ماه حقوق عقب افتادە خود تجمع کردند

 

 

٢٦ اسفند

 

هزاران کارگر گروه ملی فولاد اهواز در ادامه اعتراضاتشان در مقابل استانداری تجمع کردند و سپس در صفی هزاران نفره به سمت کیانپارس مارش رفتند. یک اتفاق شوک آور در راهپیمایی امروز کارگران گروه ملی فولاد زیر گرفتن هادی خلفی نیا یکی از کارگران معترض این کارخانه توسط راننده یک پراید است که به بیمارستان منتقل شده است.

 

کارگران راه آهن میانه طبق فراخوان قبلی دست از کار کشیده و خواستار دستمزدهای پرداخت نشده و عیدی و سنوات و سبد کالای خود شدند.

 

کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت طلبهایشان و خلف وعده های مقامات مسئول در مقابل درب مدیریت تجمع کردند.

 

 

بار دیگر تعدادی از نمایند گان کارگران از جمله اسماعیل بخشی، کرامت پام، رحیم بسحاق و رمضان علیپور از طرف دادستانی به دادگاه احضار شدند.

 

کارگران بازنشسته کیان تایر بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان در مقابل کارخانه تجمع کردند.

 

٢٧ اسفند 

 

حدود ٦٠ نفر از کارگران شرکت ریسندگی خاور در این روز با تجمع اعتراضی پرداخت حقوق و مطالبات خود را خواستار شدند. پرداخت نشدن حقوق ماه های بهمن و اسفند و همچنین پاداش و عیدی، واریز نشدن حق بیمه تامین اجتماعی ، متعهد نبودن شرکت بیمه طرف قرارداد به پرداخت هزینه های درمانی به رغم کسر حق بیمه تکمیلی از حقوق کارگران، مجبور کردن کارگران به امضای قرار داد سفید و وعده های پوچ مدیران شرکت از جمله موضوعات اعتراض کارگران شرکت ریسندگی خاور است.

 

 

٢٨ اسفند

جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ٩تهران دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل ساختمان این شهرداری زدند.

 

٢٩ اسفند

در آخرین روزهای سال بار دیگر کارگران نیشکر هفت تپه در تمام بخش های شرکت در اعتراض به عدم تحقق وعده های داده شده دست از کار کشیدند

 

اینرا هم بخوانید

۷ خوان ۷ تپه با اسماعیل بخشی