شهلا خباززاده: خلاصه ای از اخبار کارگری فروردین ماه ١٣٩٧

٥ فروردین

چهار تن از کارگران شرکت «ایران پوپلین» رشت به خاطر اعتراض کارگران این کارخانه به پرداخت نشدن ٣ ماه دستمزد اخراج شدند. روز ٥ فروردین در اعتراض به این اخراجها کارگران این کارخانه دست به تجمع زده و خواستار بازگشت همکارارن اخراجی خود به سر کارشان شدند.

 

٦ فروردین

کارگران ایران پوپلین رشت برای دومین روز متوالی دراعتراض به اخراج ٤ نفر از همکاران خود و تعویق پرداخت ٣ ماه دستمزدشان دست به تجمع زدند.

کارگران خواستار پرداخت فوری طلبها و بازگشت به کار همکاران اخراجی خود هستند.

 

٧ فروردین

در این روزتمام بخش های کشاوری نیشکر هفت تپه دست از کار کشیدند و پیگیر خواستهایشان شدند. این حرکت اعتراضی در پی عدم پرداخت مطالبات و واگذاری زمینهای کشاورزی به محصولگرا (پیمانکاری) صورت گرفت.

 

٨فروردین‌

اعتصاب کارگران بخش کشاورزی شرکت نیشکر در دومین روز اعتصاب قدرتمند خود در محوطه کارخانه تجمع کردند سپس کارگران قسمتهای مختلف شرکت نیشکر هفت تپه به آنان پیوستند

کارگران وقتی دیدند که هیچ مدیر و مسئولی برای پاسخدهی به آنان وجود ندارد همگی به سمت کوی ایلام در هفت تپه ی بالا (محله مسکونی مهندسین شرکت) حرکت کردند .

 

٩ فروردین

کارگران شرکت نیشکر سومین روز اعتصاب خود را به رغم اعلام تعطیلی شرکت از سوی حکومت با تجمع در مقابل کارخانه آغاز کردند. د این روز ٦نفر از کارگران که همراه دیگر کارگران هفت تپه در راه آمدن به شوش برای شرکت در تجمع کارگران جلوی فرمانداری بودند، توسط نیروی انتظامی بازداشت و با حکم قاضی کشیک دادگستری شهرستان شوش به زندان دزفول منتقل شدند.

 

١٠ فروردین

کارگران نیشکر هفت تپه در محل ورودی شرکت در ادامه اعتراضاتشان مقابل درب ورودی شرکت تجمع کردند.

 

١١ فروردین

کارگران نیشکر هفت تپه بخاطر تعویق پرداخت دستمزدها و اعلام تعطیلی کارخانه در مقابل درب ورودی شرکت تجمع کردند.

 

چهاردهم فروردین

کارگران کارخانه ایران سیلندر دراعتراض به اخراج از کار خود دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه شهرستان ری زدند. کارگران ایران سیلندر خواستار بازگشت به کار خود و دستمزدهای پرداخت نشده شان هستند.

 

پانزدهم فروردین

کارگران مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال دراعتراض به اخراجشان از کار مقابل فرمانداری میاندورود تجمع کردند.

 

١٦فروردین

آتش‌نشانان نفت و گاز عسلویه روز پنج‌شنبه ١٦فروردین در اعتراض به پرداخت نشدن ٣ماه حقوق عقب افتاده، با مسدود کردن ورودی به سایت١ نفت وگاز اعتصاب کردند.

 

 

١٨ فروردین

بیش از ١٣٠ کارگراخراجی کارخانه مقره سازی ساوه که بعد از پایان تعطیلات نوروزی از کار بیکار شده اند، برای دومین بار درسال جدید دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری دست به تجمع مقابل فرمانداری ساوه زدند.

 

کارگران شرکت چوب فریم سنگده دودانگه (در استان مازندران) نسبت به عدم پرداخت مطالبات حقوقی چند ماهه خود اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

کارگران شهرداری حمیدیه در استان خوزستان ‌در اعتراض به پرداخت نشدن ٤ ماه حقوق عقب افتاده دست از کار کشیده و اعتصاب خود را با تجمع مقابل شهرداری آغاز کردند.

 

درگیری بیکاران متقاضی کار با مسئولین در اداره اشتغال منطقه ویژه شهرستان عسلویه.

یا کار یا بیمه بیکاری

کارگران کارخانه فولاد ارومیه درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ١١ ماه دستمزد برای باری دیگر مقابل استانداری آذربایجان غربی تجمع کردند.

کارگران نساجی خامنه(آذربایجان) جهت دریافت ٣٢ ماه دستمزد پرداخت نشده روز ١٨ فروردین مقابل نساجی خامنه به تجمع اعتراض آمیز پرداخته و خواستارتسویه حساب شدند. 

کارگران متالوژی پودر ایران بخاطر عدم دریافت ٤ ماه حقوق و سنوات خود مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

کارگران روغن نباتی غنچه در اعتراض به اخراج ها در مقابل فرمانداری میاندورود تجمع کردند.

 

١٩ فروردین

بازنشستگان صنعت فولاد و معدن تهران، کرج و حومه در ادامه اعتراضاتشان در سال گذشته و بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به محرومیت از بیمه درمانی و هزینه های بالای آن در مقابل ساختمان درمان فولاد واقع در میدان ولیعصر تجمع کردند. درمان رایگانیک خواست مهم فراخوانهای اعتراضی بازنشستگان بود.

پنجاه و پنج کارگر اخراجی مجتمع کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال در اعتراض به اخراجها و برای بازگشت به کارشان برای دومین بار در سال جدید مقابل فرمانداری میاندورود تجمع کردند.

صد و بیست کارگر اخراجی کارخانه خوراک دام کارون و شرکت ماهی کارون(واحدهای جانبی شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون) دست به تجمع مقابل فرمانداری شوشتر زدند. آنهاخواستار بازگشت به کارشان شدند.

 

٢٠فروردین

کارگران ارکان ثالث پالایشگاه گاز ایلام از اخراج برخی همکاران خود در روزهای ابتدایی سال جدید خبر دادند.

این کارگران می‌گویند: یازده نفر از همکاران ما در روزهای ابتدایی سال جدید بیکار شدند.

 

٢١ فروردین

کارگران بیکارشده چاپخانه جام‌جم مازندران مقابل استاداری دست به تجمع اعتراضی مقابل استانداری مازندران زدند.

جمعی از پرسنل پالایشگاه گاز ایلام در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود تجمع اعتراضی برگزارکردند. آنها خواستار امنیت شغلی و بازگشت همکاران اخراج شده شان به کار شدند.

حدود ٣٠٠ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر بنا بر قراری از قبل اعلام شده در اعتراض به پرداخت نشدن بخشی از سنوات ایام خدمت خود مقابل کارخانه تجمع کردند.

گروهی از معلمان و فرهنگیان جزیره خارک در اعتراض به قطع برخی خدمات از سوی شرکت نفت نظیر تردد رایگان به بوشهر مقابل آموزش و پرورش تجمع کردند.

کارگران نانوایی های استان همدان، روزانه ٢٠ هزار تومان دریافت می‌کنند وباتوجه به ٢٦ روز کاری درماه  درآمد ماهیانه شان تنها ٥٢٠ هزار تومان میشود.

 

٢٢ فروردین

برای دومین روز متوالی،کارگران پالایشگاه گاز ایلام دراعتراض به اخراج همکارانشان وبرای بازگشت بکار آنان دست به اعتصاب وتجمع زدند.

متقاضیان کار عسلویه و کنگان درادامه تجمعات دامنه دارشان دراعتراض به بیکاری وبرای اشتغال دست به تجمع مقابل اداره اشتغال منطقه ویژه پارس جنوبی زدند.

کارگران “شرکت پالایش گاز ایلام” با پهن کردن سفره خالی ‏ اعتراض خود را به اخراجها ، به عدم پرداخت طلبهایشان و به فقر و بیکاری اعلام داشتند. آنها خواستار امنیت شغلی و بازگشت همکاران اخراج شده شان به کار شدند.

کارگران ماشین سازی اراک در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیده و ابتدا به طرف دفتر مدیریت رفتند. بعد نیز تصمیم گرفتندبه سه راه خمین بروند و جاده را مسدود کنند.

 

 

٢٣فروردین

کارگران راه آهن دامغان در اعتراض به عدم دریافت حقوق سال ٩٦جلوی عبور قطار را گرفتند.

 

٢٤ فروردین

بدنبال سه روز اعتصاب و تجمع کارگران معترض پالایشگاه ایلام هفت نفر از کارگران اخراجی این پالایشگاه به سرکارشان بازگشتند.

جوانان بیکار عسلویه و کنگان روستای زهیریه شهر هویزه در اعتراض به عدم بکارگیری در شرکتهای نفتی مجاور روستاهایشان و با خواستار کار و بیمه بیکاری دست به تجمع زدند.

 

٢٦ فروردین

جوانان بیکار در شهر جوانرود نیز با شروع اعتصاب مردم شهر علیه بستن مرزها، علیه بیکاری به راه پیمایی پرداخنتد.

 

٢٧فروردین

در این روزبزرگترین مرکز صنعتی بانه به اعتصاب سراسری پیوست! شهرک صنعتی بانه با ١٨٠٥کارگر در حمایت از اعتراضات مردم به بسته شدن مرزها به اعتصاب سراسری پیوست! اعتراض کارگران به فقر و علیه بیکاری است.

تجمع پرسنل شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج در داخل ساختمان سازمان خصوصی سازی بخاطر حقوق معوقه و پرداخت نکردن ٧ ماهه بیمه

تجمع کارگران شرکت پرلیت در برابر پروژه ایران‌مال (وابسته به بانک آینده) بعلت عدم دریافت حقوق شش ماهه خود؛ کسی پاسخگو نیست.

اعتصاب‌ کارگران راه آهن شمالشرق ١درمهمانسرا باحضور معاون شرکت تراورس ومدیر کل راه آهن شمالشرق بخاطر دستمزدهای معوقه.

حدود ٢٠٠ کارگر كارخانه روغن نباتی نرگس شیرازدراعتراض به متوقف شدن خطوط تولید وعدم پرداخت٣ماه حقوق دست به تجمع مقابل استانداری فارس زدند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکتی استان کرمانشاه نسبت به تبدیل قراردادشان به روزمزدی مقابل استانداری واعتصاب کارگران کشتارگاه بیستون در همین رابطه.

 

٢٨ فروردین

کارگران بیکار شهر مریوان در یکی از خیابان های اصلی شهر در اعتراص به فقر و بیکاری سفره خالی پهن کرده و سپس دست به راه پیمایی به طرف فرمانداری زدند.

در این روز بازاریان وکسبه در شهر سقز به اعتصاب پیوستند و در میدان آزادی شهر تجمع کردند.

 

 

٢٩فروردین

بیش از ٥٠ کارگر شهرداری دارخوین دراعتراض به عدم پرداخت٥ ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل شهرداری این شهر تجمع کردند.

در این روزبرای سومین روز متوالی بیش از ٤٠ نفر از کارگران صنایع شیر تهران شهداد موسوم به وارنا ورامین دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل کارخانه زدند.

 

٣٠ فروردین

بیش از ١٠٠ کارگر شهرداری دزفول برای پنجمین روز تجمع اعتراضی بخاطر تعویق ٤ ماه دستمزد و عیدی و پاداش سال ٩٥ و ٩٦ و حق سنوات سال ٩٤ خود در مقابل شهرداری و فرمانداری این شهر برپا کردند.

تعدادی از بازنشستگان رنگین نخ سمنان در اعتراض به عدم پرداخت حق سنوات، عیدی و حقوق معوق در مقابل استانداری سمنان تجمع کردند. معوقات این کارگران از سال ٩٢که کارخانه تعطیل شده، پرداخت نشده است.

اینرا هم بخوانید

برای قضاوت آیندگان- شمی صلواتی

بر گرفته از دفتر یادداشت‌های روزانه‌ *از ما سوالات زیادی می پرسند…؟ البته ما«انسانگرایان»کور راه‌های …