The United Nations Security Council meets regarding the situation in Afghanistan in at the United Nations in New York City, New York, U.S., August 16, 2021. REUTERS/Andrew Kelly

شورای امنیت سه فرمانده حوثی های یمن را تحریم کرد

با رای موافق اعضای شورای امنیت سازمان ملل سه فرمانده ارشد شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن تحریم شدند. علت تحریم این افراد که از رهبران شیعیان حوثی هستند نقش آنها در تهدید صلح، امنیت و ثبات یمن عنوان شده است.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه، دهم نوامبر به اتفاق آرا با افزودن نام سه فرمانده ارشد شبه‌نظامیان حوثی یمن به فهرست افراد تحریم‌شده این نهاد موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یکی از افراد تحریم شده محمد عبدالکریم الغماری، رئیس ستاد نیروهای شبه‌نظامیان حوثی در حمله به منطقه مارب و دیگری یوسف المدانی جانشین وزیر دفاع شورشیان مورد حمایت جمهوری اسلامی است.

بنابر این گزارش مسفر الشاعر، یکی دیگر از رهبران حوثی‌های یمن نیز به دست داشتن در قاچاق تجهیزات جنگی برای شبه‌نظامیان متهم شده و در فهرست افراد تحریم‌شده سازمان ملل قرار گرفته است.

بیش از هفت سال از آغاز جنگ داخلی یمن می‌گذرد و درگیری‌های نظامی در این کشور نه تنها کاهش نیافته که از ماه‌ها قبل، در مناطق مختلف تشدید شده و گسترش یافته است.

شبه‌نظامیان حوثی از سال ۲۰۱۴ برای استقلال از حکومت مرکزی می‌جنگند و بخش بزرگی از یمن، از جمله شهر صنعا پایتخت آن را تصرف کرده‌اند.

جنگ نیابتی ایران و عربستان

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از یک سال پس از شورش حوثی‌ها، برای حمایت از دولت عبدربه منصور هادی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، جنگ علیه شورشیان را آغاز کرد.

جنگی که نیروهای ائتلاف انتظار داشتند با حمله‌های شدید هوایی و زمینی در مدت کوتاهی خاتمه یابد به شدیدترین و طولانی‌ترین جنگ نیابتی تهران و ریاض به عنوان دو قدرت منطقه‌ای بدل شده است.

شبه نظامیان حوثی از مدتی پیش تهاجم گسترده و شدیدی را برای تصرف منطقه مارب در شمال یمن که در کنترل نیروهای دولتی است آغاز کرده‌ است. این تحولات بحران انسانی در این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرده‌اند.

دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن یک ماه پیش گفته بود، حدود ۲۰ میلیون نفر که دو سوم کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند در وضعیتی بحرانی به سر می‌برند و نیازمند دریافت کمک هستند.

یمن در گرداب بحران و در آستانه قحطی

به گفته او خطر گرسنگی و سوءتغذیه جان و سلامت ۴۰۰ هزار کودک یمنی را تهدید می‌کند و این کشور در آستانه یک قحطی سراسری قرار دارد.

میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل چندی پیش گفته بود، یمن همچنان درگیر شدیدترین بحران انسانی جهان است و از بیش از ۲۰ میلیون نفری که در این کشور نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند، وضعیت ۱۲ میلیون نفر بسیار وخیم ارزیابی می‌شود.

به گفته او طی هفت سال جنگ داخلی حدود چهار میلیون نفر از خانه و کاشانه خود رانده و آواره شده‌اند که فراتر از ۸۰ درصد آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

جمهوری اسلامی با وجود شواهد و مدارکی که تجهیز و آموزش شبه‌نظامیان حوثی را تائید می‌کند، همواره این اتهام‌ها را رد کرده و حمایت خود از شیعیان یمنی را “معنوی” می‌داند.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

چهار متهم سیاسی به “بغی” متهم شدند

 هرانا نوشت:چهار متهم سیاسی به “بغی” متهم شدند. پویا قبادی، بابک علیپور، ابوالحسن منتظر و …