شورای امنیت: طالبان به تعهدش برای خروج آزاد مردم پایبند بماند

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای علیه هرگونه تبدیل شدن خاک افغانستان به محل تهدید و حمله به کشورهای دیگر هشدار داده و خواهان آن شده است که گروه طالبان به تعهد خود برای‌ آزادی خروج مردم از افغانستان پایبند باشد.

قطعنامه شورای امنیت که روز دوشنبه (۳۰ اوت) با ۱۳ رای موافق در برابر دو رای ممتنع چین و روسیه تصویب شد، به پیشنهاد اخیر فرانسه برای ایجاد یک «منطقه امن» در فرودگاه کابل برای خروج شهروندان افغان و خارجی اشاره‌ای نمی کند.

این قطعنامه در عوض به بیانیه روز ۲۷ اوت طالبان اشاره می کند که در آن وعده داد افغانها در آینده قادر خواهند بود که به خارج از کشور سفر کنند. این سند می گوید که شهروندان افغان باید بتوانند هر زمان که بخواهند افغانستان را ترک کنند و از هر گذرگاه مرزی، چه هوایی و چه زمینی، از افغانستان خارج شوند.

اعضای شورای امنیت همچنین حمله انتحاری مرگبار اخیر گروه داعش خراسان به فرودگاه بین المللی کابل را قویا محکوم کرده اند.ین قطعنامه خواهان آن شده است: خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری یا پناه دادن یا آموزش تروریست ها، یا برنامه ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی استفاده نشود.

قطعنامه جدید همچنین بر اهمیت حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها تاکید و همه طرفین را تشویق کرده است تا با مشارکت کامل و برابری معنادار زنان به دنبال راه حل سیاسی فراگیر از طریق مذاکره باشند.از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با بایدن به ارسال تسلیحات نظامی به اسرائیل رای داد

جلس نمایندگان ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است روز پنج‌شنبه تصمیم جو …