شورای شهر قم:مرگ دستفروش قمی غیرعمد تشخیص داده شد؟

سایت تیترشهر:به گفته عضو شورای شهر قم، انتشار تصاویری از مرگ دستفروش قمی نشان می دهد که این اتفاق به صورت غیر عمد افتاده است اما سوال اینجاست که چرا وضعیت باید به جایی کشیده شود که یک نفر بخاطر کسب رزق جان خود را از دست بدهد.

مرگ دستفروش قمی از طریق شبکه های اجتماعی رسانه ای شد تا روابط عمومی شهرداری قم نسبت به این حادثه واکنش نشان داد.

براساس گفته روابط عمومی شهرداری قم: ” ساعت ۱۹:۳۰ ماموران سد معبر شهرداری قم به یک راننده وانت میوه فروش به خاطر سد معبر تذکر می‌دهند که منجر به واکنش وی می‌شود و راننده وانت اقدام به شکستن شیشه خودروی خود می‌کند”.

به گفته روابط عمومی شهرداری قم: “هیچ برخوردی با این راننده نمی‌شود و پس از اخذ تعهد بدون هیچ مشکلی راننده وانت از محل دور می‌شود. اما پس از مدتی حال راننده وانت بد شده و سرش به جدول کنار خیابان برخورد می‌کند که با حضور اورژانس به بیمارستان الزهرا منتقل می‌شود. با این وجود راننده پس از ۲ ساعت فوت می‌کند”.

در همین رابطه مهدی کاهه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم با اشاره به جزئیات حادثه اظهار کرد: در پی انتشار خبری مبنی بر فوت یکی از دستفروشان خیابان شاهد به علت درگیری با ماموران شهرداری موضوع جهت بررسی در دستور کار قرار گرفت.

این مقام قضایی بیان کرد: در این رابطه پرونده قضایی تشکیل و ۵ نفر از ماموران شهرداری احضار و بازجویی شد. همچنین بازپرس ویژه قتل از همان لحظات اولیه حادثه در محل حضور یافته و در حال بررسی جزئیات و عوامل دخیل در فوت این دستفروش است.

کاهه گفت: بر اساس بازرسی و تحقیق از شاهدان عینی و همچنین بررسی مستندات، موضوع قتل عمد در این حادثه مطرح نیست.

صدیقی آخا، مدیر کل پزشکی قانونی استان قم نیز با اشاره به اینکه در بررسی های اولیه اثار ضرب و جرح ناشی از نزاع دیده نشده است گفت: به نظر می‌رسد به دنبال نزاع لفظی، احتمالا علت مرگ سکته قلبی بوده باشد.

آخا افزود: نمونه برداری های لازم انجام و نتیجه قطعی پس از وصول نتیجه ازمایشات اعلام می شود.

جذب نیروهای باسواد در بخش سد معبر دشوار است

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: آموزش و کارآمدی و اخلاق مداری از ارکان مهم در جذب ماموران سد معبر است تا بتوان این معضل را به خوبی مدیریت کرد.

محمود مسگری با اشاره به دو حادثه اخیر خودسوزی پیمانکار شهرداری و فوت میوه فروش در قم عنوان کرد: آموزش و کارآمدی و اخلاق مداری از ارکان مهم در جذب ماموران سد معبر است تا بتوان این معضل را به خوبی مدیریت کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود:بی شک یکی از معضلات بزرگ در مدیریت شهری سد معبر است که از نظر شرعی نیز امری خلاف است اما در این راستا باید افرادی در برخورد با عاملین سد معبر انتخاب شوند که آموزش لازم را دیده باشند و با روش های اخلاق مدارانه و کارآمدی با این معضل برخورد کنند.

وی خاطرنشان کرد:متاسفانه به دلیل ذهنیت های منفی در مورد ماموران سد معبر، افراد تحصیل کرده و کارآمد تمایلی به حضور در این بخش ندارند و شهرداری باید متناسب با نیاز فعلی به تربیت و آموزش ماموران سد معبر بپردازد تا علاوه بر روش های استاندارد با استفاده از اخلاق و سعه صدر بتوانند این مشکلات را مدیریت کنند.

مسگری افزود: بارها فیلم درگیری میان میوه فروش و ماموران را مشاهده کردیم و در ارزیابی ها و نظر قطعی مشخص شد فوت این میوه فروش عمدی نبوده است در این راستا برای جلوگیری از درگیری علاوه بر به کار گیری نیروهای زبده و توانمند باید پشتوانه های قانونی نیز در برخورد با سد معبر اتخاذ شود.

وی تصریح کرد:بسیاری از افرادی که اقدام به سد معبر می کنند افراد غیر بومی هستند و این معضل مشکلات ترافیکی زیادی را به وجود می آورد. همه باید دست در دست هم با این معضل بزرگ با استفاده از روش های کارآمد برخورد کنیم و نباید این دست ماجراها توجیهی برای تداوم معضلات سد معبر باشد.

مسگری تاکید کرد:رسانه ها از ایجاد هیجانات کاذب در رابطه با این نوع حوادث جلوگیری کنند تا بتوان در فضایی عقلانی تر به مدیریت بحران ها پرداخت و از این دست حوادث جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: یکی از خبرهایی که در رابطه با خودسوزی پیمانکار نیز به اشتباه رسانه ای شد طلبکار بودن پیمانکار بود، در صورتی که مشکل این پیمانکار عزیز عدم تایید پروژه اش توسط ناظر بود و با توجه به مشکلات مالی که داشت می خواست تائید را از شهرداری بگیرد. در هر پروژه ای ناظر باید آن را به تائید برساند. اگر هر کس بخواهد با فشار روانی این تائید را اخذ کند دیگر پروژه ها با کیفیت انجام نمی شود در صورتی که اگر ناظر بدون توجه به کیفیت و استانداردها آن را تائید کند باید پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهردار باید در انتخاب پیمانکاران، توجه لازم را به صلاحیت کاری و توان انجام پروژه و تعهد پیمانکاری داشته باشد تا از بروز این مشکلات نیز ممانعت صورت بگیرد.

مسگری یادآور شد: شهرداری باید وضعیت مطالبات پیمانکاران را در اولویت قرار دهد تا با انجام تعهدات مالی کمتر شاهد اعتراضات و گلایه مندی از سوی پیمانکاران باشیم.

چرا مرگ دستفروشان غم انگیز است؟

سال گذشته بود که سیلی به صورت مادر فومنی حسابی خبرساز شد و کار تا جیی پیش رفت که مامور شهرداری از کار بی کار شد و رئیس جمهور با مادر فومنی دیداری داشت.

در آن ماجرا مادر رنج کشیده واسطه بازگشت مامور به کارش شد چرا که می دانست ریشه این نوع برخوردها در کجاست.

حالا که در تهران برخورد روزانه ماموران شهرداری با دستفروشان سلیقه ای شده و در برخی معابر که منجر به ترافیک شدید می شود، دستفروشان به کار خود ادامه می دهند و در مترو نیز کسی به آنها کاری ندارد.

اما در مقابل در تهران با دستفروشانی برخورد می شود که موجب ترافیک نمی شوند اما به علت فعالیت مقابل مغازه ها با برخورد سفت و سخت ماموران مواجه می شوند.

حال برخوردها با دستفروشان به قم رسیده و راننده وانت بعد از مشاجره با ماموران به هر دلیلی فوت کرده است.

مرگ دستفروشان غم انگیز است چرا که مشخص نیست با این افراد باید چه برخوردی انجام شود، برخی از آنها مشکلات اقتصادی دارند و برخی نیز به علت فرار مالیاتی دستفروشی می کنند و برای کسب درآمد بیشتر جان خود را در مواقعی از دست می دهند.

اینرا هم بخوانید

آغاز بررسی پرونده اخراج «پنج مقام جمهوری اسلامی» از کانادا

گزارش‌ها حاکی است که اداره مهاجرت کانادا فرایند اخراج پنج مقام احتمالی جمهوری اسلامی را …