شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان زندانی از وضعیت وخیم بند زنان زندان اوین در تهران خبر داده است. او در گفتگوی تلفنی با همسرش از ابتلای سه نفر از زنان زندانی به کرونا می‌گوید.

او می‌گوید “انگار یک عده را ریخته‌اند اینجا و درها را بسته‌اند که همه بمیرند.” صدای گریه و بی‌تابی راحله احمدی، زندانی دیگری که نتوانسته برای آخرین بار مادرش را ببیند یا دستکم با او صحبت کند هم شنیده می‌شود.

خانم مطلب‌زاده می‌گوید که به دلیل شیوع کرونا در بند زنان مسئولان زندان زندانی ها کرونا گرفته را در قرنطینه بدون حمایت رها کردند و رسیدگی و نظافت و بهداشت در بند مختل شده و وضعیت روحی زندانی‌ها مناسب نیست.

او می‌گوید که سه نفر از زنان زندانی که آزمایش کرونایشان مثبت بوده “انداختند در قرنطینه” و در را قفل کردند و اگر زندانیان دیگر برای آنها غذا نبرند هیچکس به حال آنها رسیدگی نکرده و وقتی که حال آنها وخیم بوده “بعد از چند روز می‌برند بهداری و سرم می‌زنند.”

خانم مطلب زاده همچنین به ابتلای به کرونا سپیده کاشانی، از فعالان محیط زیست زندانی اشاره کرد و گفت که او با حال بسیار بد می‌خواسته با همسرش تلفنی صحبت کند اما به او این اجازه را ندادند و پس از چند روز توانسته تلفنی صحبت کند.

صدرا عبدالهی همسر خانم مطلب‌زاده بخش‌هایی از مکالمه تلفنی که دیروز (شنبه ۲۶ تیرماه) با او از داخل زندان داشته، در توییتر خود منتشر کرده است.

خانم مطلب‌زاده که نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات هم بوده، پاییز گذشته و در اوج شیوع کرونا در ایران برای تحمل سه سال حبس به زندان اوین رفت.

خانم مطلب زاده از شرایط بد بند زنان زندان اوین و زندانیانی که به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه نگهداری می‌شوند، و وضعیت بد جسمی و روحی زندانیان زن گفته است.

خانم مطلب زاده می‌گوید وقتی به معاون زندان از وضعیت شکایت کرده است و به او گفته: “انگار اینجا درها را بستید و یک عده را ریختید که بمیرند.” معاون زندان به او پاسخ داده که “خانم بیرون هم همین” است.

او می‌گوید که دفتر زندان وکیل بند را قبول نکرد و بند زنان از دست رفته و وضعیت بهم خورده است. “خودشان برای انجام کارها لیست زدند . کسی بر اساس لیست آنها کار نمی‌کند.”

راحله احمدی، مادر صبا کرد افشاری به همراه مادرش

صدای گریه و فریادهای راحله احمدی در سوگ مادرش

در این مکالمه تلفنی صدای گریه و بی‌تابی راحله احمدی، مادرصبا کردافشاری هم شنیده می‌شود. خانم احمدی که در پیگیری حکم حبس دخترش صبا کرد افشاری، از معترضان به حجاب اجباری به زندان افتاده است، چند روز پیش مادرش را از دست داد.

خانواده او می‌گوید که قوه قضائیه با درخواست خانواده برای مرخصی و آخرین ملاقات راحله احمدی با مادرش موافقت نکرده است.

سوگند کردافشاری، در توییتر خود نوشت: “چشم به راه دخترت راحله چشم از این دنیا فروبستی. با وجود نامه پزشک قانونی که تحویل زندان اوین دادم به دخترت اجازه ندادن که بیاد بالا سرت. حالا که دیگه نیستی اگر مرخصی بدن میاد سردخونه برای خداحافظی.”

خانم مطلب زاده می‌گوید حتی به خانم راحله احمدی اجازه داده نشده که با مادرش تلفنی هم صحبت کند.

خانم مطلب زاده می‌گوید که از روز چهارشنبه هفته گذشته تا دیروز، شنبه تلفن بند زنان زندان اوین را قطع کرده بودند: “امروز (شنبه) اجازه تلفن دادند و آمدند بند را ضدعفونی کردند.

او می‌گوید که “هیچ مدیریتی” نیست و “روحیه ها خراب” است: “ما از خانواده ها بی‌خبر و خانواده ها از ما بی‌خبر.”از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم: ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی‌بندوباری و بی حجابی ، ضروری است

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستان کل رژیم گفته است:”ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با …