صدف باغبانی و “هنجارهای” ناهنجار – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۸۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

صدف باغبانی، بازیگر تئاتر، از مجروحان انقلاب زن زندگی آزادی که در چهلم حدیث نجفی هدف گلوله‌های ساچمه قرار گرفته بود، جدیداً عکس‌هایی از بدن پر از ساچمه خود را در مدیای مجزای به اشتراک گذاشت که بازتاب گسترده‌ای داشته است.

او در یکی از پیام‌های خود نوشت: “امروز با طناز در مورد هنجارشکنی یه شوخی ریزی کردیم؛ ولی من این کلمه موند تو ذهنم چون سال‌ها با این کلمه منو تو مدرسه، جمع فامیل، جامعه، دانشگاه، محیط کار و حتی بین جمع‌های دوستانه کوبیدن تو دیوار….

… من سال‌ها تو کشوری زندگی کردم که برای تمام رفتارهام مجازاتم کردن و حرف‌های زیادی پشت سرم زدن اما حالا میخوام یک‌بار برای همیشه این خشم و فریاد بزنم بگم که “ تنِ من و جنسیت من هنجار نیست که سال‌ها با هرکاریم بهم گفتید هنجارشکنی نکن.”

این من،

این تنِ من

غرق در هنجارهایی که شما شکستید.”

واقعاً نیاز به توضیح زیادی نیست. حرف‌های صدف باغبانی حرف میلیون‌ها دختر و زن و پیر و جوان است که زیر سایه شوم حکومت اسلامی عمر خود را گذرانده‌اند. سال‌هاست، شاید قرن‌هاست که انسانیت را با “هنجارها” به صلابه کشیده‌اند. زن را با این “هنجارها” به چهارمیخ کشیده‌اند. کودکان را با این “هنجارها” “تربیت” کرده‌اند. در رژیم اسلامی کلمه “هنجار” اسم رمز و هم‌زاد خفقان سیاسی و فرهنگی است. هنجار اسم رمز مذهب در تحمیل عقب‌ماندگی و جهل است که ۴۵ سال زندگی میلیون‌ها میلیون انسان را به زوال و نابودی کشیده است.

پیام صدف باغبانی سرشار از امید است. “یکی‌شدن” مردم و همدلی مردم را از نتایج این انقلاب ارزیابی می‌کند. همدلی که رژیم قدرت رودررویی با آن را ندارد. پیام صدف روشن و سرراست است. “هنجارها” را از سر راه بر می‌داریم و برای سرنگونی جمهوری اسلامی با تمام وجود در میدان می‌مانیم.

انقلاب زن زندگی آزادی بی‌هیچ تردیدی تمامی “هنجارهای” اسلامی را در ادامه راهی که در پیش گرفته است بیش از همیشه خواهد شکست و هنجارهای انسانی را بیشتر از همیشه نمایندگی خواهد کرد. هنجارهایی که در آن هر انسانی با شکوفایی دیگران شکوفا خواهد شد و اختیار انسان به او بازگردانده خواهد شد.

اینرا هم بخوانید

اقتصاد “بلوکه”، دلایل آن و راه برون‌رفت – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۸۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …