صدها شخصیت‌ سیاسی فرانسه خواستار آزادی ۱۲ نفر از دستگیرشدگان در گیلان شدند

دست‌کم ۲۲۸ شخصیت سیاسی و حقوق بشری در فرانسه، خواستار آزادی ۱۲ کنشگر ایرانی شدند، که از هفته پیش در استان گیلان در بازداشت نیروهای «امنیتی و قضایی» هستند.

روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه، نامه‌ای که برای پشتیبانی از «کنشگران زن و سایر فعالان در ایران» تنظیم شده، به سفارت ایران در پاریس ارسال شد.متن این نامه توسط ده‌ها تن از «نمایندگان مجلس ملی و مجلس سنای جمهوری فرانسه، وکلا و همچنین فعالان حقوق زنان» امضا شده ‌است.

امضاکنندگان با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی، «موجی بی‌سابقه از سرکوب فعالان حقوق بشر و به‌ویژه فعالان حقوق زنان در ایران به‌ راه افتاده است» یادآور شدند که «هیچ کس نباید به دلیل باورهایش هدف آزار و اذیت قرار گیرد».

امضاکنندگان متن نامۀ یاد شده، ضمن «غیرقانونی» خواندن بازداشت‌های اخیر، تصریح کردند که خواستار «آزادی بی‌درنگ این فعالان در بند» هستند.

آن‌ها همچنین بر خواستۀ «آزادی همه شهروندانی که بر پایه عقایدشان در ایران زندانی شده‌اند» تأکید کردند.این نامه که خطاب به کاردار سفارت دولت جمهوری اسلامی در فرانسه نوشته شده، به ابتکار گروه «عدالت برای ایران» تنظیم شده است.

در بین امضاکنندگان نامۀ اخیر، نام شماری از سیاستمداران سرشناس فرانسه از جمله لورنس روسینیول، نایب‌رئیس مجلس سنا، اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالست، یانیک ژادو، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا، ساندرین روسو، نماینده مجلس ملی از حزب اکولوژیست‌ها و دومینیک ووینت، وزیر اسبق محیط زیست فرانسه دیده می‌شود.

امضاکنندگانی ضمن ابراز همبستگی با «زنان و مردان ایرانی که برای برابری مبارزه می‌کنند» به مقامات جمهوری اسلامی یادآور شدند که مسئله آزادی بیان در «مقررات پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» تضمین شده و جمهوری اسلامی نیز عضو این پیمان است.برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …