طالبان۱۵۳رسانه را در افغانستان تعطیل کرده است

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، آی‌اف‌جی، می‌گوید از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، حداقل ۱۵۳ رسانه در این کشور ناچار شده‌اند فعالیت خود را متوقف کنند.

https://www.ifj.org/media-centre/news/detail/category/press-releases/article/afghanistan-attacks-to-the-media-escalate-as-taliban-control-takes-hold.html

بنا بر اعلام آی‌اف‌جی، بیش از ۷ هزار نفر از کارکنان رسانه‌ها تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته‌اند و بسیاری از آن‌ها شغل خود را از دست داده‌اند و نگران جان خود و خانواده‌هایشان هستند.

این نهاد همچنین در مورد ممنوعیت فعالیت روزنامه‌نگاران زن، قطعی اینترنت و تهدیدهای امنیتی علیه روزنامه‌نگاران افغان اظهار نگرانی کرده و “حملات روزافزون طالبان علیه آزادی رسانه‌ها” را محکوم کرده است.

آنتونی بلانگر، دبیرکل این نهاد صنفی، پیش‌بینی می‌کند حملات طالبان علیه رسانه‌ها به تدریج افزایش پیدا کند. آقای بلانگر می‌گوید: “احتمالا به تدریج شاهد شکل‌گیری نوعی رسانه رسمی خواهیم بود که متعلق به طالبان است و اثری از زنان هم در آن نیست. و همه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران دیگر هم به تدریج ناپدید خواهند شد.”

آزادی بیش از یک هزار مجرم خطرناک از زندان‌ها در پی بازگشت طالبان به قدرت از دیگر مواردی است که این نهاد صنفی در مورد آن اظهار نگرانی کرده است. آی‌اف‌جی می‌گوید بسیاری از روزنامه‌نگارانی که دستگیری و محاکمه این مجرمان را پوشش داده‌اند، اکنون در معرض تهدید قرار دارند.

پیش از این ۱۵۰ نفر از کارکنان رسانه‌ها در افغانستان، با ارسال نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل خواهان اقدامات عملی برای نجات روزنامه‌نگاران افغان شده بودند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اعتراض برخی از مشترکین شرکت توانیر به درج اقلام بی‌معنی در قبض برق

انصاف نیوز: درج اقلام بی‌معنی در قبض برق اعتراض برخی مشترکین شرکت توانیر را در …