طرح ترکیه برای «گسترش حضور نظامی خود در دو منطقه دیگر سوریه»

رادیو فردا:کمتر از دو هفته پس از اشاره رئیس جمهور ترکیه به پاک‌سازی یک منطقه کردنشینسوریه از «تروریست‌ها»، شورای امنیت ملی این کشور روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از طرحی برای اعزام نیروی نظامی «به دو منطقه دیگر» سوریه خبر داد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز سه‌شنبه، هفتم آذرماه، منتشر کرد می‌گوید که یکی از مناطق مورد نظر حکومت ترکیه برای اعزام نیرو شهرستان عَفرین در شمال حلب، و منطقه دیگر شامل بخش‌هایی دیگر از استان حلب است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چند روز پیش از برگزاری اجلاس آینده سوریه با شرکت رهبران ایران، روسیه و ترکیه گفته بود که منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه که در کنترل نیروهای کُرد است باید از «تروریست‌ها» پاکسازی شود.

آقای اردوغان بارها تهدید کرده که به شهر و منطقه عفرین که در کنترل شبه نظامیان کرد (یگان‌های مدافع خلق) است و ترکیه آن را گروهی تروریستی می‌داند حمله نظامی خواهد کرد.

این در حالی است که شبه نظامیان کُرد مهم‌ترین متحد آمریکا در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) بوده‌اند، هرچند این سیاست آمریکا به‌شدت ترکیه را خشمگین کرده ‌است.

در بیانیه شورای امنیت ملی ترکیه در این باره آمده است: «نظر بر این است که ماموریت دیدبانی نیروهای ترک در منطقه کاهش تنش ادلب با موفقیت پیش می‌رود و اجرای چنین ماموریتی در نزدیکی حلب و عفرین می‌تواند فضایی مناسب برای صلح و امنیت ایجاد کند.»

کمتر از یک ماه پس از انتشار خبر طرح حضور ارتش ترکیه در شمال سوریه، ارتش این کشور در مهرماه گذشته در بیانیه‌ای از آغاز ایجاد پست‌های دیدبانی در استان ادلب خبر داد.

به گفته ارتش ترکیه، این پست‌های دیدبانی در چارچوب توافق «ایجاد منطقه کاهش تنش» در ادلب برپا می‌شود.

حضور نیروهای ترکیه در ادلب بخشی از یک توافق گسترده‌تر بین مسکو، آنکارا و تهران است که بر اساس آن چهار «منطقه کاهش تنش» در نواحی مختلف سوریه شکل می‌گیرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه از تیراندازی گروهی از نیروهای کرد سوریه به یک پست مرزی ترکیه خبر می‌دهد.

این خبرگزاری به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان تُرک، محل این تیراندازی را «عفرین در شمال غربی سوریه» معرفی کرده و گزارش می‌دهد که یک سرباز ترک بر اثر آن زحمی شده است.

در یک سال اخیر مناطق گسترده‌ای از خاک سوریه از جمله شهر رقه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه و با حمایت آمریکا از داعش بازپس گرفته شده است.

در همین حال ترکیه نیز با اعزام نیرو به مناطقی از شمال سوریه مانع به هم پیوسته شدن منطقه کردنشین عفرین با بقیه نواحی کردنشین شمال سوریه شده است.

اینرا هم بخوانید

آیا گشت ارشاد جدید جواب داده است؟ تصاویر از حضور زنان بی حجاب در خیابانها و مراکز تهران. گزارش وب سایت حکومتی

وب حکومتی انصاف گزارشی از وضعیت بی حجابی با عکس های متنوع از محلات تهران …