طرح درخواست‌هایی از روسیه در نشست صلح اوکراین در سوئيس

نمایندگان بیش از ۹۰ کشور جهان در نشست صلح اوکراین در سوئیس از روسیه خواستند، به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد، اسیران جنگی این کشور را آزاد کند و کودکان رانده شده از وطن را به اوکراین بازگرداند.

نخستین روز نشست صلح اوکراین در سوئیس با ارائه پیش‌نویس بیانیه نهایی که در آن روسیه مسئول جنگ اوکراین و رنج و ویرانی بزرگ انسانی شناخته می‌شود پایان یافت.

در این نشست در روز شنبه ۱۵ ژوئن از روسیه خواسته شد، به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و کنترل نیروگاه اتمی زاپوریژیا را به اوکراین بسپارد. همچنین این کشور باید باز هم به بنادر خود در دریای سیاه و آزوف دسترسی داشته باشد.

اسیران جنگی اوکراین باید آزاد شوند و کودکانی که از اوکراین بیرون رانده شدند باید به کشور خود بازگردند.در این پیش‌نویس تهدید اتمی روسیه علیه اوکراین در جنگ کنونی غیرقابل قبول شناخته شده است.

رؤسا و نخست‌وزیران بیش از ۹۰ کشور دنیا در این دیدار تلاش دارند تا به اجماعی گسترده برای مذاکرات صلح اوکراین دست یابند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین این نشست عالی را “موفق” خواند و گفت: «امروز روزی است که جهان در آن نزدیک شدن به صلح عادلانه را آغاز می‌کند.»

برخی از کشورها عدم حضور روسیه در نشست را مانعی بر سر راه پیشرفت آن خواندند. شاهزاده فیصل بن فرحان آن سعود، وزیر خارجه عربستان گفت، مذاکرات درخور اعتماد به مصالحه‌های سخت نیاز دارد.

عربستان و ترکیه مشترکا میزبان احتمالی نشست بعدی خواهند بود که روسیه نیز می‌تواند در آن شرکت جوید. اما هنوز روشن نیست که این نشست چه زمانی برگزار خواهد شد. هر دو کشور پس از شروع تجاوز روسیه به اوکراین با روسیه رویارو و درگیر نشدند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در نشست روند صلح را گیاهی جوان خواند که رشدش بسته به چگونگی آبیاری‌اش دارد.

باب دین، از مؤسسه کلینگن‌دیل هلند گفت، درخواست برای حضور روسیه در مذاکرات با گذشت زمان شدیدتر خواهد شد. او در همایشی که در حاشیه نشست برگزار شد به طول انجامیدن این روند را برای اوکراین پرخطر خواند و گفت، در این صورت ممکن است این کشور ابتکار عمل را از دست بدهد.

روسیه به این نشست دعوت نشده بود. با این حال سوئیس تلاش کرد تا جایی که ممکن است تعداد بیش‌تری از کشورهای دوست روسیه را در این جمع حاضر سازد.

چین که مهم‌ترین متحد روسیه است از آمدن سرباز زد. رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر هند که برای رسیدن به نشست گروه هفت (هفت کشور صنعتی جهان) در روز جمعه ۱۴ ژوئن راهی طولانی به سمت اروپا را پیمودند اما از حضور در نشست سوئیس صرفنظر کردند.

برزیل تنها به عنوان ناظر در نشست شرکت دارد و هند طبق فهرست شرکت‌کنندگان، تنها یک مقام ارشد وزارت خارجه را فرستاده است. از آفریقای جنوبی نیز مشاور امنیت ملی شرکت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یک روز پیش از آغاز نشست سوئیس شرایط جدید مسکو را برای برقراری آتش‌بس و پایان دادن به جنگ اعلام کرد. او گفت، کی‌یف باید تلاش برای عضویت در ناتو را کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی زاپوریژیا، لوهانسک، دونتسک و خرسون که روسیه از سال ۲۰۲۲ آن‌ها را اشغال کرده است خارج کند.

اوکراین، ناتو و ایالات متحده آمریکا بلافاصله این پیشنهاد را رد کردند. وزارت خارجه اوکراین همچنین پوتین را متهم کرد که قصد دارد در آستانه برگزاری نشست صلح، در جهان دودستگی ایجاد کند.

نشست سوئیس به ابتکار اوکراین برگزار شده است. از اهداف این نشست تعیین مشترک نقشه راه برای گنجاندن دو طرف جنگ در روند صلح و الهام بخشیدن به این روند است.این نشست دوروزه که شنبه آغاز شد روز یکشنبه ۱۶ ژوئن به پایان خواهد رسید. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

دولت کانادا مجوز برگزاری انتخابات قلابی به جمهوری اسلامی نداد.سایر دولت‌ها هم نباید مجوز بدهند!

دولت کانادا مجوز رای‌گیری برای انتخابات قلابی ریاست جمهوری را به جمهوری اسلامی نداد. سایر دولت‌ها …