طرح لایحه تحریم‌ تازه گروه حزب‌الله لبنان در مجلس نمایندگان آمریکا

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه، لایحه‌ای را برای افزایش تحریم‌های گروه حزب‌الله لبنان و فشار بر کشورهای حامی این گروه، به‌ویژه ایران، ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف از ارائه این لایحه که قرار است مکمل تحریم‌های فعلی این گروه شیعه‌مذهب باشد بستن بیش از پیش دست حزب‌الله برای گرفتن کمک مالی و نیروگیری و فشار بر کشورهایی، از جمله ایران، عنوان شده است که از این گروه حمایت می‌کنند.

به گفته اد رویس، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس، تحریم‌های تازه در صورت تصویب «هم شبکه مالی حزب‌الله را به‌شدت محدود می‌کند» و هم «ضربه‌ای خواهد بود بر حامیان این گروه، مهم‌تر از همه ایران».

اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که این لایحه را ارائه کردند گروه حزب‌الله لبنان را متهم می‌کنند که در جنگ داخلی سوریه «به خشونت متوسل شده و در طول مرز اسرائیل موشک انبار کرده» است.

در حدود شش سالی که از آغاز جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و ارتش سوریه برای پیروزی بشار اسد بر مخالفانش جنگیده است.

در همین حال برخی از کارشناسان نظامی اسرائیلی در هفته‌های اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند که تحویل موشک‌هایی مانند قیام و ذوالفقار از سوی ایران به حزب‌الله لبنان، می‌تواند در بحران‌های نظامی آینده میان حزب‌الله و اسرائیل، به زیان این کشور تمام شود.

در همین زمینه یحیی رحیم‌صفوی٬ مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، اوایل تیرماه جاری از آمادگی موشکی حزب‌الله برای شلیک به سوی اسرائیل خبر داد.

او گفت: «نیروهای حزب‌الله به نیروی قدرتمندی برای مقابله با اسرائیل تبدیل شده‌اند؛ به گفته رهبر حزب‌الله امروز حزب‌الله لبنان با اسرائیل مماشات نخواهد کرد و موشک‌های حزب‌الله همواره به سوی اسرائیل آماده شلیک است.»

چند روز پس از سخنان مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل،هشدار داد که دولت او اقدامات ایران در سوریه و تلاش‌ها برای ارسال سلاح به حزب‌الله لبنان را «با دقت فراوان» زیر نظر دارد.

لایحه‌ تازه که در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده همچنین قرار است بر بانک‌هایی اعمال فشار کند که با گروه حزب‌الله مراوده دارند.

در صورت تصویب این لایحه، هر شخص حقیقی یا حقوقی که ثابت شود از حزب‌الله حمایت می‌کند ار ورود به ایالات متحده منع می‌شود.

از دیگر مفاد این لایحه، در صورت تصویب، یکی هم این است که رئیس‌جمهور آمریکا باید به کنگره این کشور درباره مراودات مؤسسات مالی ایرانی با حزب‌الله گزارش دهد و «به خاطر اقدامات مجرمانه تحریم‌هایی را بر این گروه اعمال کند».

لایحه تازه تنها دو روز پس از آن در صحن مجلس مطرح شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه، ۱۸ شخص حقیقی و نهاد دیگر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

خبرگزاری رویترز این تحریم‌ها و لایحه جدید را به نشانه‌ای از «اشتیاق کنگره آمریکا و دولت ترامپ برای کاستن از نفوذ ایران و متحدانش در خاورمیانه» تعبیر کرده است.

دو عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا یعنی سناتور مارکو روبیو و جین شهین نیز نسخه‌ای از این لایحه تازه را در سنای این کشور طرح کرده‌اند.

در عین حال آن طور که رویترز گزارش می‌دهد هنوز مشخص نیست که این لایحه چه زمانی در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته خواهد شد.رادیوفردا

اینرا هم بخوانید

تجمع کارگران معدن طزره مقابل ساختمان استانداری سمنان

روز شنبه 7 مهر جمعی از کارگران شرکتی شاغل در معدن زغال سنگ طزره که …