عراق و شرکت نفتی توتال قراردادهایی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار امضا کردند

عراق و شرکت فرانسوی توتال روز دوشنبه ۱۹ تیرماه قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار را برای استخراج نفت و تولید انرژی امضا کردند.

هدف این قرارداد افزایش استخراج نفت و تولید انرژی در چهار طرح مربوط به گاز،‌ نفت و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

در مورد پیش‌نویس این قرارداد در گذشته توافق شده بود ولی به‌دلیل اختلاف نظر سیاستمداران عراقی در مورد شروط مندرج، امضای آن حدود دو سال به تعویق افتاد.

عراق بالاخره در اردیبهشت امسال پذیرفت که سهم خود را از این طرح کاهش داده و به ۳۰ درصد تنزل دهد.

براساس این توافق، ۴۵ درصد از سهام این طرح به شرکت فرانسوی توتال و ۲۵ درصد دیگر آن به شرکت انرژی قطر تعلق می‌گیرد.

پاتریک پویان، مدیرعامل توتال، و حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، در مراسمی در بغداد این قرارداد را امضا کردند. آقای پویان امضای این قرارداد را «یک روز تاریخی» توصیف کرد.

او افزود که اجرای طرح از تابستان امسال آغاز می‌شود و طی چهار سال آینده ۱۰ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل توتال گفت: «امروز، روز آغاز کار است و ما این طرح را چهار سال دیگر برای منفعت تمامی مردم عراق به مرحله بهره‌برداری می‌رسانیم.»

بخش مهمی از این طرح افزایش تولید برق و کاهش وابستگی عراق به برق وارداتی با استفاده از گاز طبیعی از جمله بازیافت حجم عظیم گازی است که در حال حاضر در سه میدان نفتی عراق در آتش می‌سوزد و دود می‌شود.

شرکت توتال اعلام کرده که با احداث یک شبکه بزرگ تولید انرژی خورشیدی با ظرفیت یک گیگاوات، به تأمین برق منطقه بصره کمک خواهد کرد و در این بخش از طرح یک شرکت سعودی را به همکاری دعوت کرده است.

حیان عبدالغنی در مورد طرح تولید انرژی خورشیدی گفت: «این شروع واقعی سرمایه­‌گذاری ما در انرژی­‌های تجدیدپذیر است.»

یک وجه دیگر از این قرارداد بزرگ، احداث تأسیسات لازم برای استفاده از آب دریا به جای منابع محدود آب رودخانه­‌ها و مرداب­‌ها در استخراج نفت است که برای کشوری نظیر عراق که با مشکل خشکسالی روبرو است، بسیار مفید خواهد بود.

عراق در عین حال امیدوار است که امضای این قرارداد به جلب سرمایه‌گذاری­‌های خارجی بیشتر در عرصه انرژی کمک کند که از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا و بحران و ناامنی­‌های سال­‌های بعد از آن تقریبا راکد بوده است.

مدیر عامل توتال در بخش دیگری از سخنانش گفت: «امیدوارم این طرح یک پیام مهم برای آمدن سایر سرمایه‌گذاران خارجی به عراق باشد.»

شرکت‌های بزرگ انرژی نظير «اکسون موبیل»، «شل» و «بریتیش پترولیوم» در سال‌های اخیر فعالیت خود را در عراق محدود کرده­‌اند و این باعث کاهش تولید نفت این کشور شده است.

حجم تولید نفت عراق در سال­‌های اخیر در حد پنج میلیون بشکه در روز باقی مانده است.

در گذشته این امیدواری وجود داشت که عراق بتواند به سرعت به یک رقیب جدی برای عربستان سعودی تبدیل شود که با ظرفیت ۱۲ میلیون بشکه در روز (معادل بیش از ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان) بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت است.

پاتریک پویان افزود که با اجرای این طرح ظرفیت تولید میدان نفتی رطاوی در ناحیه بصره ظرف دو سال به حدود ۱۲۰ هزار و بعد از چهار سال به حدود ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …