عراق: ۷۰ درصد از شهر تل‌عفر آزاد شده است

رادیو فردا:حدود یک هفته پس از آغاز عملیات بازپس‌گیری شهر تل‌عفر در شمال عراق از گروه داعش، وزیر خارجه عراق می‌گوید تاکنون ۷۰ درصد از این شهر آزاد شده است.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، روز شنبه چهارم شهریور، در نشست خبری مشترک با وزیران خارجه و دفاع فرانسه که به بغداد سفر کرده‌اند گفت تاکنون هفتاد درصد از شهر آزاد شده و «انشاءالله بقیه آن نیز بزودی آزاد خواهد شد».

ساعتی پیش از این نشست خبری، رسانه‌های عراق به نقل از سرلشکر عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات آزادسازی تل‌عفر، گزارش داده بودند که چهار محله دیگر در این شهر به کنترل نیروهای دولتی درآمده است.

بنابر همین گزارش، پلیس فدرال به همراه نیروهای حشد الشعبی موفق به آزادی دو محله قادسیه ۱ و قادسیه ۲ شده‌اند و دو محله قلعه و بساتین نیز به دست نیروهای مقابله با تروریسم آزاد شده است.

نیروهای عراقی یک روز پیش‌تر، جمعه سوم شهریور، از آزادی پنجاه درصد از تل‌عفر خبر داده بودند.

شهر تل‌عفر در شمال عراق و در پنجاه کیلومتری موصل، در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه واقع شده و پیش از ورود داعش به آن جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر داشت.

تل‌عفر عمدتا محل سکونت اقلیت ترکمن است و برخی از فرماندهان ارشد گروه داعش از این شهر هستند.

عملیات زمینی نیروهای عراق برای بازپس‌گیری این شهر که در استان نینوا واقع شده، از بامداد یکشنبه ۲۹ مرداد و با پیام حیدر العبادی، نخست وزیر عراق آغاز شد.

پیش از آن به مدت چندین روز، مواضع داعش در این شهر هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی آمریکا و عراق قرار گرفته و وزارت دفاع عراق گفته بود عملیات زمینی به محض پایان یافتن بمباران هوایی آغاز خواهد شد.

با این حال نیروهای گروه حکومت اسلامی، که شمار آنها حدود هزار نفر برآورد شده است، روز سه‌شنبه توانستند با حملات توپخانه‌ای خود نیروهای عراقی را در خارج از شهر متوقف کنند.

نگرانی از وضعیت غیرنظامیان

در همین حال سازمان ملل متحد اعلام کرد پس از آغاز حمله گسترده نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به تلعفر، هزاران غیرنظامی در حال فرار از منطقه هستند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است که در هفته گذشته حدود ۹ هزار نفر در مرکز «هامان العلیل» اسکان یافته‌اند و این مرکز خود را برای پذیرش نزدیک به ۳۰ هزار نفر آماده کرده است.

از سوی دیگر، سازمان بین‌المللی پناهجویان می‌گوید از زمان آغاز حملات به تلعفر، هزاران غیرنظامی را اسکان داده است. بنابراین گزارش از روز جمعه، بیش از سه هزار نفر به دو اردوگاه این سازمان وارد شده‌اند.

نیروهای عراقی در ماه ژوئیه توانستند پس از ۹ ماه نبرد، شهر موصل دومین شهر عراق را از نیروهای حکومت اسلامی بازپس گیرند و تل‌عفر از آخرین مناطق باقی‌مانده در دست این گروه در عراق به شمار می‌رود.

اینرا هم بخوانید

“۶۲۰ نفر” در اثر طوفان در سیستان و بلوچستان به بیمارستان مراجعه کردند

 ایرنا روز سه شنبه ۱۲ تیرماه (۲ ژوئيه) به نقل از سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی …