عربستان، ایران بزرگترین حامی تروریسم است

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست امنیتی مونیخ،، روز یکشنبه اول اسفند، با رد درخواست های ایران برای گفت و گو، تهران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه عربستان سعودی که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می گفت، افزود که ایران نیرویی بی ثبات کننده در خاورمیانه به شمار می رود و می خواهد «ما را نابود کند.»

وی اضافه کرد که «تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، بسیار مشکل خواهد بود تا با چنین کشوری معامله کرد.»

عادل الجبیر روز ۲۴ بهمن، در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ایران به عنوان «تهدیدی» برای منطقه نام برده بود.

عربستان سعودی و بحرین در زمستان سال گذشته و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. این حملات در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی اتفاق افتاد.

عربستان سعودی و بحرین همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کنند. اما تهران با رد این اتهام، ریاض را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده است. در این ارتباط، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز شنبه سی ام بهمن، گفت: «گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران با حمایت سازمان‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس» دوباره «وارد فاز نظامی شده‌اند.»

این اتهام ها در شرایطی مطرح می شوند که این کشورها دخالت در امور داخلی ایران را رد می کنند.

 

در این حال، به نوشته رویترز، عادل الحبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه در بخشی از سخنانش گفت: «ایران از حکومت بشار اسد حمایت کرد و به جدایی طلبان حوثی در یمن و گروه های خشونت طلب در سراسر منطقه کمک رساند.»

مناسبات ایران با برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، به خصوص با عربستان سعودی، از جمله به دلیل حمایت شان از جناح های درگیر در جنگ داخلی سوریه و یمن تیره است. این کشورها نیز تهران را متهم به دخالت در امور داخلی این کشورها می کنند؛ اتهامی که از سوی ایران رد شده است.

عادل الجبیر در این ارتباط از جامعه بین الملل خواست تا با تعیین خطوط قرمز، ایران را از این اعمال بازدارد.

 

«تضعیف عربستان سعودی، هدف نهایی ایران»

به نوشته خبرگزاری رویترز، پیش از سخنرانی وزیر خارجه عربستان سعودی، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را متهم کرد که هدف نهایی اش، تضعیف عربستان سعودی است و خواستار گفت و گو با کشورهای عربی برای شکست دادن عناصر تندرو در منطقه شد.

این مقام اسرائیلی گفت: «تقسیم بندی واقعی، میان یهودیان و مسلمانان نیست بلکه میان میانه روها و تندرها است.»

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز ۲۷ بهمن و در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود که به اعتقاد او، مقابله با «جریان رو به رشد اسلام افراطی» با کمک دولت آمریکا امکان‌پذیر است.

وی گفت:«فکر می‌کنم که می‌توانیم تهاجم و خطر ایران را به عقب برانیم.»

بنیامین نتانیاهو پیش از این نیز خواهان «اتحاد جهانی در برابر ایران»، در پی آزمایش موشک بالیستیک اخیر تهران شده و گفته است که تشکیل چنین جبهه‌ای در برابر «خوی تجاوزگری» حکومت ایران یک ضرورت است.مناسبات ایران و اسرائیل پس از پیروی انقلاب بهمن سال ۵۷ قطع شد. ایران، اسرائیل را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و مقا‌م‌های ایرانی در ادبیات رسمی خود، به ندرت حاضرند به نام این کشور به طور مستقیم اشاره کنند. رادیو فردا

———————-

نشست امنیتی مونیخ؛ حمله شدید عربستان و اسرائیل به ایران

نمایندگان عربستان و اسرائیل در جریان نشست امنیتی مونیخ به شدت ایران را هدف حمله و انتقاد قرار دادند.آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفت که هدف نهایی ایران تضعیف عربستان سعودی در خاورمیانه است.وزیر دفاع اسرائیل همچنین خواستار گفتگو با کشورهای عربی برای مقابله با “عناصر تندرو در منطقه” شد.آقای لیبرمن گفت که هدف ایران “تضعیف ثبات در کشورهای خاورمیانه و در نهایت عربستان سعودی است.”به گفته وزیر دفاع اسرائیل “اختلاف اصلی بین یهودیان و مسلمانان نیست. بلکه اختلاف اصلی بین میانه‌روها و تندروها است.”

ادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم در این نشست از ایران “به عنوان بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان” نام برد.

وزیر خارجه عربستان گفت: “ایرانی ها می‌گویند که خواستاربازگشایی فصلی جدید هستند. آنها از آینده سخن می‌گویند نه از گذشته. این خیلی خوب است، اما در شرایط فعلی چه کاری باید انجام داد. ما نمی‌توانیم اقدامات آنها را در منطقه نادیده بگیریم. همانطور که قبلا هم گفتم آنها خواستار صدور انقلاب هستند. چگونه ما می‌توانیم با ملتی که هدفش نابودی ما است، ارتباط داشته باشیم. تا زمانی که ایران در رفتارش و در اصولی که این کشور بر پایه آن اداره می‌شود، تغییر ندهد. بسیار دشوار است که با چنین کشوری در ارتباط بود.”

آقای جبیر در بخش دیگری از سخنانش گفت: “چرا ایران تنها کشوری است که تاکنون هدف حمله داعش و یا القاعده قرار نگرفته است؟”

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در سخنانی در نشست مونیخ گفت که ایران در تلاش است تا سوریه و عراق را به دو کشور شیعه تبدیل کند که این بسیار خطرناک است.


کسری ناجی، خبرنگار بیبیسی در اجلاس مونیخ: جملات تند سخنرانان امروز در کنفرانس امنیتی مونیخ علیه ایران، نشان از واقعیت‌های تازه نقشه سیاسی منطقه دارد. در آمریکا ریاست جمهوری دونالد ترامپ که موضعی سرسختانه در مقابل ایران دارد، کشورهای منطقه را به بررسی مجدد مواضع و سیاست‌هایشان در مقابل ایران وا داشته است؛ کشورهایی که در مقابل ایران مواضع سختی گرفته‌اند و توازن سیاسی منطقه را به زیان ایران تغییر داده‌اند.

همه سخنرانان امروز از کوشش‌های “برهم زننده ثبات” ایران در کشورهای منطقه صحبت کردند. رفتار ایران حالا بیش از پیش زیر ذره‌بین خواهد بود. وزیر دفاع اسرائیل گفت مشکلات خاورمیانه را می‌شود در سه کلمه ایران، ایران و ایران خلاصه کرد. او گفت چشم‌انداز مطلوبش همکاری منطقه‌ای در مقابل ایران است. فضای سیاسی تازه جهان حالا امکان همکاری اسرائیل و کشورهای عرب به رهبری عربستان را در مقابل ایران افزایش داده است. سال ۲۰۱۷ شاید شاهد ترکیب جدید صف‌آرایی‌ها در خاورمیانه باشد.


پیش از نمایندگان اسرائیل و عربستان، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سخنانی در نشست مونیخ بر ضرورت بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرد و گفت “رییس جمهور ایران در این راستا قدم مهمی را برداشته و روز چهارشنبه گذشته به عمان و کویت سفر کرده است”.

آقای ظریف تاکید کرد که مشکل گروه های به گفته او “تروریستی” در منطقه بدون همکاری کشورهای خلیج فارس حل نخواهد شد.

او همچنین درباره وضعیت منطقه گفت “مناقشه‌ها در عراق، سوریه، ‌یمن و بحرین راه حل نظامی ندارند. هر کدام از این مناقشه‌ها نیازمند راه حل سیاسی هستند بطوری که هیچ بازیگر واقعی از فرایند حذف نشود یا در نتیجه کار به حاشیه رانده نشود.”

روز گذشته شنبه ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، در نشست امنیتی مونیخ ایران را در کنار کره شمالی یک “تهدید” برای امنیت و شیوه زندگی غربی خواند.

او در اولین حضور بین‌المللی عمده خود به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا، گفت ایران به عنوان “اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم” همچنان به بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهد و رفع تحریم‌های هسته‌ای به ایران کمک کرده است که منابع بیشتری برای این کار در اختیار داشته باشد.

آقای پنس تاکید کرد که دولت ترامپ هرگز نخواهد گذاشت که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …