عربستان از شورای امنیت خواست ایران را در حملات موشکی حوثی‌ها مسئول بداند

بی بی سی:عربستان سعودی در نامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که به مسئولیتش برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل و حملات موشکی حوثی‌ها به شهرهای این کشور را محکوم کند و “حامی حوثی‌ها یعنی ایران را در تامین موشک بالستیک برای این گروه تروریستی غیر دولتی” مسئول بداند.

این نامه به کارل یان گوستاف فن اُستروم، رئیس شورای امنیت نوشته شده و رونوشت آن هم به آنتیونیو گوترش دبیرکل سارمان ملل ارسال شده است.

دیروز نیز ژنرال ترکی ملکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن گفته بود که این کشور “حق واکنش به ایران را در زمان و مکان مناسب برای خود محفوظ می‎داند.”

عبدالله المعملی سفیر دائمی عربستان در سازمان ملل نوشته که روز یکشنبه حوثی‌ها هفت موشک بالستیک به نواحی پرجمعیت ریاض، خمیس مشیط، نجران و جازان شلیک کرده‌اند که باعث کشته شدن یک شهروند مصری شده است.

بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده دقیقا معلوم نیست که آیا شهروند مصری در اثر اصابت موشک حوثی‌ها جان باخته یا بر اثر نقص یک موشک ضد موشک سپر دفاعی عربستان که از مسیر خارج شد.

سفیر عربستان در سازمان ملل در این نامه نوشته: “پادشاهی عربستان و چندین کشور عضو سازمان ملل مرتبا شواهد غیر قابل انکاری را ارائه کرده‌اند که حمایت ایران از شبه نظامیان تروریست حوثی را ثابت می کند، بخصوص قاچاق موشک بالستیک به یمن را.”

به نوشته آقای المعلمی حوثی‌ها بیش از صد حمله موشکی به عربستان کرده‌اند و “حمایت ایران” از این گروه ناقض دو قطعنامه ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست.

در این نامه آمده که ادامه حملات موشکی حوثی‌ها نشانه ناتوانی شورای امنیت در مسئول دانستن ایران است. آقای المعلمی به پیش‌نویس قطعنامه‌ای اشاره کرد که بریتانیا ماه پیش به شورای امنیت ارائه کرد اما پذیرفته نشد و به نظر او یکی از ناکامی‌های “فاحش” شورای امنیت بوده است.

به نوشته سفیر عربستان در سازمان ملل، در پیش نویس این قطعنامه، “نقض تحریم تسلیحاتی” از سوی ایران بر خلاف دو قطعنامه مذکور محکوم شده بود و تصویب این پیش‌نویس می‌توانست ایران را در ارسال سلاح و انتقال تکنولوژی تسلیحاتی به یمن مسئول بداند.

عربستان سعودی در این نامه اعلام کرده در حملات حوثی ها به این کشور، هر کشوری را هم که پوششی برای فرار ایران از مسئولیت فراهم کند، مسئول خواهد دانست.

عربستان و آمریکا بارها ایران را به حمایت از شورشیان حوثی یمن متهم کرده‌اند، اتهامی که ایران تکذیب می‌کند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل دو ماه و نیم پیش در کنفرانسی خبری قطعاتی از یک موشک شلیک شده را نشان داد و مدعی شد این موشک قیام ایران است که در صنایع شهید باقری تولید شده است. ایران این ادعا را مطلقا رد کرد و این “نمایش” را به سخره گرفت.

برخی منابع موشک‌های حوثی‌ها را موشک برکان کره‌شمالی می‌دانند که سالها پیش دولت یمن خریداری کرده بود.

عربستان پس از آنکه شورشیان حوثی رییس جمهور سابق یمن را از این کشور راندند و کنترل بیشتر کشور را به دست گرفتند با کمک امارات متحده و چند کشور دیگر ائتلافی تشکیل داد و با حوثی ها وارد جنگ شد.

در ماه‌های اخیر حوثی‌ها بارها به سوی عربستان موشک شلیک کرده‌اند که بیشتر آنها با سپر دفاع موشکی عربستان منهدم شده است.

از زمان حمله عربستان به یمن میلیون‌ها نفر آواره شده‌‌اند و بیماری و قحطی در این کشور فراگیر شده است و هزاران نفر از جمله غیرنظامیان کشته شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …