عربستان خواستار برخورد جدی جامعه جهانی با ایران شد

خبرگزاری دولتی عربستان بامداد چهارشنبه، ۹ مهرماه، گزارش داد که کابینه این کشور بار دیگر از جامعه جهانی خواسته است تا با «تخطی‌های» ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش برخوردی جدی کند.

عربستان سعودی روز دوشنبه هم اعلام کرده بود که در ماه جاری یک «هسته تروریستی» آموزش‌دیده توسط سپاه پاسداران را متلاشی کرده و یک سخنگوی امور امنیتی عربستان گفت که «ده عضو این هسته بازداشت شده‌اند و از آنها سلاح و مواد منفجره ضبط شده است».

در بیانیه سخنگوی یاد شده آمده بود که اعضای این هسته به مدت چند هفته در اواخر سال ۲۰۱۷، «در پایگاه‌های سپاه پاسداران در ایران آموزش نظامی و میدانی دیده‌ بودند، از جمله این که چطور مواد منفجره بسازند».

در روزهای اخیر، ملک سلمان، پادشاه سعودی، روز دوم مهر، در نخستین نطق خود در سازمان ملل گفت که ایران با نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، در صدد «تشدید فعالیت‌های توسعه‌طلبانه، ایجاد شبکه‌های تروریستی خود و استفاده از تروریسم» است.

او در ادامه تأکید کرد که نتیجه اقدامات جمهوری اسلامی تا امروز چیزی جز «آشوب، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی» در منطقه خاورمیانه نبوده است.

پس از آن، نماینده ایران در سازمان ملل و همچنین سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان پادشاه عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل، کشور عربستان را «موجودی حقیر» نامیده و سخنان پادشاه آن کشور را مردود دانستند

ریاض پیش از این نیز ایران را در رابطه با یک رشته حملات به تاسیسات نفتی و همچنین نفتکش‌های خود در خلیج فارس متهم کرده بود و خواستار برادر قاطع جهانی با جمهوری اسلامی شده بود.

جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را رد کرده است، اما در عین حال مقامات مختلف لشکری و کشوری در جمهوری اسلامی همواره از تمایل خود به «نابودی» پادشاهی سعودی سخن گفته‌اند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

هشدار وزیر کشور رژیم درباره بکارگیری اتباع خارجی در صنایع و ادارات

احمد وحیدی وزیر کشور رژیم گفته است:” ما واقعا ظرفیت میزبانی بیش از این نداریم …