عربستان: کاهش یک میلیون بشکه ای نفت

رادیو فردا:وزیر نفت عربستان می‌گوید با توجه به تحلیل فنی اوضاع بازار نفت در اجلاس کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان، همه قانع شده‌اند که برای سال آینده مازاد نفت وجود خواهد داشت.

خالد الفالح روز دوشنبه ۲۱ آبان گفت که نیاز به کاهش روزانه یک میلیون بشکه نفت توسط این مجموعه وجود دارد.

وی افزود:‌در عمل میزان افت صادرات نفت ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا کمتر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت.

وزیر نفت عربستان همچنین گفت که در سال آینده، میزان رشد جهانی تولید نفت بیشتر از رشد تقاضای آن خواهد بود.

بعد از اجلاس روز یکشنبه کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در امارات، این کمیته طی تحلیلی که در سایت رسمی اوپک منتشر شده است، سخنان آقای فالح درباره تولید مازاد نفت در بازارهای جهانی طی سال آینده را تایید کرد، اما گفت که تصمیم درباره بازار نفت بایستی در اجلاس ماه دسامبر وزیران نفت گرفته شود.

خود عربستان می‌گوید که نیاز به نفت این کشور در بازارهای جهانی برای ماه آینده کاهش یافته و ریاض می‌خواهد تولید خود را در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر نیم میلیون بشکه کاهش دهد.

بعد از اظهارات عربستان، قیمت نفت حدود یک درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش روزانه قیمت نفت طی یک ماه گذشته بود.

قیمت نفت طی یک ماه گذشته، به دنبال زمزمه‌هایی درباره برنامه آمریکا برای اعطای معافیت به برخی مشتریان نفتی شروع به کاهش کرد و این افت قیمت بعد از ۱۴ آبان که آمریکا به هشت مشتری عمده نفت ایران معافیت داد، شتاب بیشتری گرفت. قیمت نفت در این دوره بیش از ۱۷ درصد کاهش یافت و هم اکنون زیر ۷۱ دلار است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه که در اجلاس امارات حضور داشت، برخلاف همکار عربستانی خود گفته است که روسیه فعلا قصد ندارد تولید نفت خود را کاهش دهد.

روسیه بعد از خروج آمریکا از برجام تولید نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه افزایش داد و به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسانده است. عربستان نیز طی این دوره، بیش از ۷۰۰ هزار بشکه به تولید روزانه خود افزوده و به ۱۰.۷ میلیون بشکه رسانده است.

اخیرا وزیر نفت عمان نیز گفت که بسیاری از کشورهای عضو اوپک خواستار کاهش تولید هستند. عمان و روسیه عضو غیر اوپک کمیته نظارت بر عملکرد اوپک و کشورهای هم پیمان هستند. هم اکنون ریاست دوره‌ای اوپک در دست عربستان و ریاست دبیرخانه اوپک با امارات است.

بر اساس ارزیابی آژانس بین المللی انرژی، تولید جهانی نفت طی سال آینده حدود ۱.۸ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، اما رشد تقاضای جهانی نفت تنها ۱.۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

از طرفی، آمریکا که از اکتبر سال ۲۰۱۶ تا اکتبر امسال تولید نفت خود را سه میلیون بشکه افزایش داده است، با سرعت چشمگیری در حال ادامه افزایش تولید است.

«بانک آو آمریکا» روز دوشنبه گزارش داد که آمریکا برای اولین بار، طی ماه اکتبر به صادر کننده خالص انرژی (شامل نفت، گاز، محصولات نفتی و زغال سنگ) تبدیل شده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز گزارش داده که تولید نفت خام آمریکا در ماه اکتبر به ۱۱.۴ میلیون بشکه رسیده و متوسط تولید این کشور در سال جاری میلادی به ۱۰.۹ میلیون بشکه خواهد رسید. سال گذشته این رقم ۹.۴ میلیون بشکه بود و قرار است سال آینده تا ۱۲.۱ میلیون بشکه در روز اوج بگیرد.

اینرا هم بخوانید

ناپدید شدن ۵۱ هزار پناهجوی خردسال در مسیر اروپا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳

در اروپا بیش از ۵۱ هزار پناهجوی خردسال بدون همراه ناپدید شده‌اند. آنها بین سال‌های …