عفو بین‌الملل به مقام‌های ایرانی: فعالان حقوق بشری را فوراً آزاد کنید

رادیو فردا:

بر اساس گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن، حداقل پنج فعال مدنی در شهرهای تهران، بهبهان و کرمانشاه بازداشت شده‌اند و وب‌سایت هرانا همچنین خبر داد که لیلا فرجی، فعال مدنی پس از چند ساعت بازداشت و بازجویی در روز پنج‌شنبه آزاد شده‌است.

دلیل بازداشت همزمان این فعالان مدنی در شهرهای مختلف ایران مشخص نیست.

گزارش‌ها حاکی است که بازداشت بهنام موسیوند، فعال مدنی، روز پنج‌شنبه در منزل پدری‌اش در تهران «به صورت خشونت‌آمیز» صورت گرفته است.

در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۳ بهمن بر روی وب‌سایت عفو بین‌الملل قرار گرفته، مگدلنا مغربی، معاون شمال آفریقا و خاورمیانه این سازمان، گفته است: «این مدافعان حقوق بشر باید بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شوند. آنها هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و صرفاً به خاطر فعالیت حقوق بشری خود دستگیر شده‌اند. بسیار نگرانیم زیرا این افراد اکنون در خطر شکنجه یا بدرفتاری‌های دیگر قرار دارند.»

«ماهیت هماهنگ این دستگیری‌ها، تأییدی است بر نگرانی‌های جدی ما در مورد واقعیت تلخی که حامیان حقوق بشر در ایران با آن روبه‌رو هستند؛ کشوری که در آن فعالیت مسالمت‌آمیز از سوی مقامات سرکوب شده و جرم شناخته می‌شود. این افراد زندانیان عقیدتی هستند و صرفاً به خاطر حمایت صلح‌آمیزشان از حقوق بشر بازداشت شده‌اند.»

«این دستگیری‌ها تازه‌ترین فصل از سرکوب طولانی‌مدت هر نوع فعالیت حقوق بشری در ایران است، که هدف از آن از بین بردن حقوق آزادی بیان و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز در کشور است. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که حمله خود به مدافعان حقوق بشر را متوقف کنند و به آنها اجازه دهند بدون ترس از سرکوب در یک محیط امن فعالیت داشته باشند.»

پس از اعتراض‌های دی‌ماه نیز وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تعدادی از فعالان صنفی دانشجویی، فعالان کارگری و فعالان مدنی را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، اکثر بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند اما هنوز تعدادی از آنان همچنان زندانی هستند.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …