علیه گرانی و فقر!

اخیرا سایت “اعتماد آنلاین” شاخص فلاکت استان‌ها در سال ٩٧ را اعلام کرده است.  سمنان، اردبیل و کرمان به‌ ترتیب کمترین نرخ فلاکت و چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و کردستان بیشترین نرخ فلاکت را داشته‌اند.  پایین بودن نرخ فلاکت در سمنان، اردبیل و کرمان بالای ٣٣ و ٣٤ است. و در چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و کردستان بالای ٤٧و٤٧ است.

اقتصاد ویران و به بن بست رسیده در نظام حکومت اسلامی جدید نیست. ساختار اقتصاد سیاسی این نظام در ٤ دهه گذشته بر پایه تحمیل فقر و فلاکت و بیکاری، پایین بودن حقوقها رقم خورده است. آنجه امروز تازه تر از گذشته است، بالابودن  میلیونی کسانی است که زیر خط فقر قرار گرفته اند که (اعلام شده ٤٠ میلیون مردم زیر خط فقر) زندگی میکنند.

در کردستان ابعاد فلاکت ٤٧ در صد است. فلاکت و شکاف  طبقاتی امروز در زندگی مردم ابعاد عمیقا تراژیک و هولناکی دارد. در مراودات شخصی میشنویم که خرید یک عدد تخم مرغ برای گذاشتن رو سفره معیشت عادی شده است. مدتها است که تعدادی از اقلام خوراکی و پروتئنی از گوشت تا میوه و … به زندگی لوکس تعریف شده است، و از سفره مردم حذف و نایاب شده!.

مدتهای طولانی است که در اثر بیکاری و اخراج و نبودن موقعیتهای شغلی، کار با دستمزدهای کمتر از نیم میلیون را شاهد هستیم.

محرومیت کودکان از تحصیل در کردستان روبه ازدیاد است.

توسل به کارهای کولبری و دست فروشی در اثر بیکاری مداوم و میلیونی به انتخاب و سرنوشت به اصطلاح شغلی کارگران بیکار و جوانان فاقد موقعیت شغلی  تبدیل شده. کم نیستند جوانانی که در سن ١٧ سالگی در اثر روی آوری به کولبری جان خود را از دست داده و یا معلول و از کار افتاده شده اند.

هر روز بر تعداد بیکاران و جوانان فاقد موقعیت شغلی افزوده میشود. هر روز بر تعداد خانواده های فقیر افزوده میشود، بیکاری وگرانی بیداد میکند،  شرایط کنونی قابل تحمل نیست.

 

جامعه به لحاظ نارضایتی و اعتراضی در التهاب سیاسی قرار گرفته است. هر لحظه امکان انفجار اعتراضات طبقاتی وجود دارد. آمادگی و سازماندهی توده ای مردم بر بستر التهاب سیاسی و مبارزاتی کنونی مستلزم حضور و بمیدان آمدن سخنگو و رهبران جنبش اعتراضی مردم است.

شاخص فلاکت بالای ٤٧ در صد در کردستان و تحمیل زندگی چند برابری زیر خط فقر در دولتهای ١١ و ١٢ حسن روحانی در اثربحران و بن بست اقتصاد این دولت است.

گرانی و بیکاری چالش اصلی در دولت روحانی هستند. حکومت جمهوری اسلامی با تحریم و بی تحریم با برجام و بدون برجام مولد و نظام تحمیل کننده فلاکت عمومی، بیکاری و گرانی است.

از دی ماه ٩٦ و با گسترش اعتصاب و اعتراضات مردم علیه گرانی، فساد و بیکاری، مطالبات طبقه کارگر و معلمان بشکل شفاف و رادیکالی به پرچم اعتراض علیه شرایط موجود تبدیل شده است.

در کردستان اعتراضات معلمان و خواستهای آنها علیه پایین  بودن حقوق ها، و مبارزات معلمان تحصیل رایگان برای کودکان و آزادی معلمان و کارگران زندانی بخش عمده از پرچم اعتراض به وضع موجود را در دست کارگران و مزدبگیران جامعه قرار داده و افق مبارزه ای ادامه دار و پیگیر و متشکل را تجربه کرده است.

مردم در کردستان ظرفیت مبارزه ای پیگیر و خیابانی علیه گرانی و بیکاری و فقر را دارند. مبارزه علیه شرایط نابسامان معیشتی و حقوقی کنونی شعار همه گیر و متحد کننده ای است. اعتراضات متحدانه امری تازه ای نیست، امروز شروع نشده بلکه هم اکنون در صحنه سیاسی و مبارزاتی در دست توانا و اعتراض قدرتمند کارگران و معلمان هر روز در شهرها و مراکز تولیدی در جریان است.

گرانی و پایین بودن مزد و حقوقها و شرایط نابسامان معیشتی  چالش های روزانه ای است که کارگران و مردم در ایران با آنها درگیر هستند. در این نظام ضد انسانی راه نجاتی وجود ندارد، چاره کارگران و مردم در ایران سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری قدرت شورایی و حاکمیت کارگران و مردم در نظامی سوسیالیستی است.

نسان نودینیان

٥ خرداد ١٣٩٨

٢٦ می ٢٠١٩

ایسکرا ۹۹۰

اینرا هم بخوانید

“انتخابات” مضحکه‌ای که همواره رسوا است و شکست می‌خورد! نسان نودینیان

در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اسلامی و هم‌زمان انتخابات ششمین …