فاجعه سیل در سیستان و بلوچستان و حکومت لاشخوران- مهران محبی

بیشتر از ده روز از وقوع سیل در مناطق سرباز و دشتیاری در سیستان و بلوچستان می گذرد و مردم سیل زده در بدترین و اسف بار ترین وضعیت بی سرپناهی، بی غذائی، بی داروئی و بی هیچ حداقل امکانی برای ادامه حیات گرفتار شده اند.
مقامات و مدیران منطقه ای حکومت مانند همیشه برای از زیر بار در کردن خود، بهانه نخ نمای “غافلگیر شدیم” را تکرار می کنند و عملا هیچ کمک و امداد رسانی ای به سیل زدگان انجام نداده اند. بعد از ۹ روز از ویرانی سرپناه های مردم و در گل و لای گرفتار شدنشان در حالی که ده ها ویدئوی تکان دهنده و آزار دهنده از به خواب رفتن کودکان در گل و لای منتشر شدند و در سراسر جهان به رؤیت رسید، رئیسی جنایتکار و عضو هیئت مرگ سال ۶۷ زندانیان سیاسی به منطقه رفته است. این قاتل جنایتکار معلوم است که با هدف لاپوشانی عدم کمک رسانی عامدانه دولت و حکومتش به سیل زدگان رفته بود تا با تهیه فیلم از حضور منحوس اش در منطقه اوضاع را به وارونه تحت کنترل و سامان یافته به تصویر بکشد و به تبلیغ دروغین در امر کمک رسانی حکومتی به مردم بپردازد. اما مردم سیل زده در حضور این جنایتکار، دروغهایش را افشاء و بی آبرویش کردند.
از طرفی دیگر دستگاه آدمکشی و اعدام قضائی هم ریاکارانه دست بکار مظنون تراشی و وعده پیگیری و مجازات متهمان احتمالی مانند پیمانکاران جاده سازی به اصطلاح مقصر در بروز سیل داده اند. این نوع فریبکاریهای حکومتی برای مردم آشکار و زیادی تکراری و تقلاهائی بی آبرو کننده برای رژیم هستند. معلوم است نه پیمانکار و نه هیچ آدم و دستگاه اجرائی خلافکاری مجازات نخواهد شد. در دستگاه حکومتی و اداری جمهوری اسلامی هیچ نهاد و اداره و زیر اداره ای سالم و غیر فاسد نیست. حتی پیمانکارانش هم از عوامل وابسته به خود و از طریق رانت وارد کار می شوند.
رژیم با این عوامفریبی ها فقط می خواهد از کمک رسانی به مردم سیل زده طفره رود و در عین حال به خیال خود از فشار اعتراض عمومی بر خود بکاهد. نمی خواهد هیچ هزینه ای از ثروت اجتماعی و عمومی برای خود مردم صرف بکند. در حالیکه مردم منطقه شدیدا نیازمند کمک های غذائی، داروئی و اسکان هستند، این شیادان ژست پیگیری قضائی به اصطلاح متخلفان می گیرند و به این طریق چنین القاء می کنند که در رابطه با وضعیت دردناک سیل زدگان بی خیال نیستند و می خواهند عدالت را اجراء کند.
اما حکومت چون نیاز شدید به رأی داشت مسؤلان و مدیران دزد و جنایتکارش در چنین شرایطی برای گرفتن رأی روز جمعه از هوا و زمین با هلیکوپتر و ماشینهای شاسی بلند و حتی لودر و تراکتور و در مناطق آب گرفته با قایق به روستاها و مناطق آب گرفته هجوم بردند. این وقیحان کثیف با اینکه چشم و گوش خود را بر درد مردم و ضجه های مادران و گریه های کودکان بسته بودند، روز رسوائی اتنخاباتیشان از مردان و زنانی که هست و نیستشان را از دست داده و در هوای سرد و مرطوب بچه های خردسال را زیر سینه گرفته و بر رویشان چمباتمه زده بودند، درخواست رأی کردند.
انصافا انسانهائی با چنین وضعیت چه پاسخی بهتر از اینکه مزدوران و کاسه لیسان حکومتی را مورد حمله سنگ و چوب قرار داده و فراری دهند، می توانستند بدهند؟ مردم سیل زده که وقاحت تا این حد از حکومت دیده بودند، مزدورانش را گوشمالی دادند و این سزاوارترین پاسخی بود که باید به موجودات کثیفی داد که برای اعتبار و مشروعیت خریدن برای حکومتشان سراغ مردمی رفتند که در یک شرایط ناامید و درمانده گرفتار شده اند.
مردم محروم و تحت ستم سیستان و بلوچستان مانند همه مردم متنفر از جمهوری اسلامی سالهاست که رأی به سرنگون کردن حکومت داده اند و روز ۱۱ اسفند در جواب به بی شرمی این رژیم ضد انسان که ۴۵ سال است، زندگی همه مردم و مخصوصا مردم آن منطقه را به نابودی کشانده است و اکنون مزدورانش با قدم نهادن بر ویرانه هایشان درد و رنجشان را فراوانتر و احساساتشان را جریحه دارتر کرده تنها گوشه ای از اراده عملی خود برای سرنگون کردن حکومت را نشان دادند. مردم منطقه سیل زده در روز جمعه به جانیان فهماندند که آنچه آنروز بر سرشان آوردند را در هنگام سرنگون کردن حکومت و روزهای بعد از آن باید خیلی فراتر و سنگین تر برای خود تصور کنند.
رژیم اسلامی اولین بار نیست که در چنین مواقع بحرانی از پذیرفتن مسئولیت در قبال جان و مال مردم گرفتار بحران هائی نظیر سیل و زلزله شانه خالی کرده و ده ها و صدها هزار نفر را به حال خود رها کرده است. این حکومتی است که بلافاصله بعد از وقوع هر زلزله و سیلی، منطقه را با مزدوران نظامی و امنیتی محاصره کرده که وظیفه شان تنها کنترل اوضاع سیاسی و جلوگیری از اعتراضات مردم علیه عدم کمک رسانی حکومت در کنار دزدی از کمک های مردمی در داخل و کمک های بین المللی بوده است. در جریان سیل ها و زلزله های ۴۵ ساله گذشته کم نبودند اقلام کمکی به آسیب دیدگان وسیعا و با احجام سنگین سر از فروشگاه ها در آورده اند.
اما در برابر این حکومت جنایتکار و سر گردنه گیر، مردمی قرار دارند که خود متحدانه دست بکار امداد رسانی و کمک به همنوعانشان شده اند و کاری کرده اند که رژیم اسلامی را در نظر افکار عمومی جهان بی آبرو و بی اعتبار کنند. حس انساندوستی و پیوند انسانی مستحکمی که در چنین مواقعی نمایان می شود، یک جنبه اش قطبی شدن سیاسی مردم در برابر حکومت بوده است که لرزه و وحشت مرگ را بر پیکر پوسیده اش انداخته است. گسیل نیروهای نظامی و انتظامی با ماشین آلات و ادوات نظامی و جنگی در چنین مواقعی به جای نیروها و ادوات و ماشین آلات امداد رسانی برای نجات جان مردم گواه مکرر این واقعیت است.
این روزها که مردم سیل زده سیستان و بلوچستان شدیدا نیازمند کمک هستند و حکومت دزدان کمترین اهمیتی به آنان نمی دهد، مردم شریف و انساندوست مانند همیشه خود دست بکار امداد رسانی و جمع آوری و رساندن کمک های مردمی به سیل زدگان شده اند. همین حالا از نقاط مختلف از جمله شهرهای کردستان مانند سنندج و مریوان در حال پیش بردن کمپین جمع آوری و ارسال کمک ها به منطقه هستند. شورای صنفی معلمان نیز کمپینی را به راه انداخته اند و انتظار می رود این کمپین های کمک رسانی به سیل زدگان گسترده تر و وسیعتر شوند.
همچنانکه تجربه کرده ایم کمک رسانی به آسیب دیدگان، جبهه ای از همبستگی میان مردم در برابر حکومت را ایجاد کرده است. با گسترش و تسریع کمک رسانی به سیل زدگان ضمن نجات هم نوعان خود، حکومت دزدان را بیشتر از پیش زیر فشار اعتراضات قرار دهیم و برای سرنگون کردنش قدمها به جلوتر گذاریم.

کارگر کمونیست ۸۲۲

اینرا هم بخوانید

قاآنی، مانده روی دست حکومت- مهران محبی

بعد از ده روز از ناپدیدشدن اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس و جانشین قاسم سلیمانی …