فاشیسم حکومت اسلامی علیه کودکان افغانستانی – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۶۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محروم‌کردن کودکان افغانستانی از تحصیل توسط وزارت آموزش‌وپرورش حکومت اسلامی، یک رفتار آشکارا فاشیستی است.

بر اساس گزارشی در روزنامه فرهیختگان در برخی روستاهای اصفهان از ثبت‌نام دانش‌آموزان خانواده‌های افغانستانی در مدارس جلوگیری شده است. توجیه نژادپرستانه رئیس شورای روستای رحیم‌آباد اصفهان این است: “اتباع افغانستان بو می‌دهند” و بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند!

این خبر فقط یک نمونه کوچک از محرومیت صدها هزار کودک افغانستانی در مدارس است. خیلی از این کودکان از تحصیل محروم می‌شوند چون خانواده‌شان قادر به پرداخت هزینه ثبت‌نام تحمیل شده توسط غارتگران آموزش‌وپرورش نیستند. اما فاشیسم دستگاه آموزش پرورش حکومت اسلامی علیه کودکان افغانستانی فراتر از این نمونه در یک روستاست.

“شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی” در مدارس صریحاً اعلام کرده است که “ثبت‌نام از دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد اسناد اقامتی معتبر و غیرمجاز توسط مدارس ممنوع است.” پناه‌جویان افغانستانی در نظام اسلامی با هزار و یک مانع برای اخذ اسناد اقامتی مواجه هستند اما حتی ثبت‌نام برای کودکان خانواده‌هایی که اسناد اقامتی معتبر دارند، در استان‌هایی که “تردد و اسکان اتباع غیرمجاز است” (!) ممنوع اعلام شده است.

اینها همه جلوه‌های فاشیسم جمهوری اسلامی علیه کودکانی است که تنها “جرمشان” این است که خانواده‌هایشان از قلمرو هیولای سنی حاکم در افغانستان به قلمرو هیولای شیعی حاکم در ایران فرار کرده‌اند.

ماده ۲ کنوانسیون حقوق کودک تصریح می‌کند: “تمام کودکان بدون تبعیض و بدون توجه به نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقیده سیاسی یـا هر عقیده دیگـر، ملیت، قومیت و پیشینهٔ اجتماعی، دارایی، معلولیت، تولد یا سایر موقعیت‌ها، از حقوق مندرج در این کنوانسیون برخوردار هستند.” برطبق ماده ۲۸ همان کنوانسیون “اجباری کردن و در دسترس قراردادن آموزش ابتدایی رایگان برای همه کودکان مسئولیت دولت‌هاست.” حکومت اسلامی تجسم پایمال‌کردن حقوق کودکان است و انتظار اینکه این حکومت حتی یک بند چنین کنوانسیونی را اجرا کند پوچ است.

حکومت اسلامی حتی هیچ جنایتی هم مرتکب نمی‌شد، به‌خاطر تعرض فاشیستی به حقوق ابتدایی و نیازهای انسانی کودکان افغانستانی، به‌خاطر پایمال‌کردن آرزوها و آینده صدها هزار کودک محروم از تحصیل افغانستانی باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود. تا رسیدن به چنین لحظاتی اما باید به هر شکل ممکن از حق تحصیل رایگان برای کودکان افغانستانی در مقابل تعرض حکومت دفاع کنیم.

اینرا هم بخوانید

رضا پهلوی در رؤیای یک گوادولوپ دیگر – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …