فایزر: واکسن تولیدی ما ۹۰ درصد علیه کرونا مؤثر است

شرکت داروسازی آمریکایی فایزر اعلام کرده است که واکسن کرونایی که تولید کرده است، تا بیش از ۹۰درصد انسان را در مقابل بیماری کرونا ایمن می‌کند.

این شرکت که با همکاری شرکت آلمانی «بایون‌تک» این واکسن را تولید کرده، می‌گوید پس از تزریق دو نوبت از این واکسن، مصونیت در برابر انتقال ویروس کرونا ایجاد می‌شود.

شرکت فایزر برای ساخت این واکسن، آزمایش‌های گسترده‌ای در شش کشور روی چهل هزار نفر انجام داده است.

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت فایزر گفته است دستیابی به این واکسن «یک روز عالی برای علم و بشریت» رقم زده و این شرکت در حال رسیدن به «نقطه عطف» در روند تولید این واکسن است.

این شرکت قصد دارد که در روزهای آینده درخواست جواز تولید را به نهادهای مسئول نظارت بر کیفیت دارو در آمریکا ارائه دهد.

در ماه‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای دستیابی به واکسن کرونا در جریان بوده است.

بنابر اعلام خبر سازمان جهانی بهداشت، تحقیقات در مورد بیش از ۱۵۰ واکسن تجربی برای درمان کووید-۱۹ در کشورهای مختلف جهان در جریان است و ۴۲ مورد از این واکسن‌ها در مرحله آزمایش روی انسان قرار دارند.

پیش از این، دانشگاه آکسفورد هم ابراز امیدواری کرده بود که تلاش‌هایش برای آماده‌‌کردن واکسن کرونا تا دو ماه آینده به نتیجه برسد.

شرکت داروسازی «مدرنا» نیز اعلام کرده که تا پایان ماه نوامبر آزمایش بالینی واکسن تجربی این شرکت روی ۳۰ هزار نفر مشخص خواهد شد و احتمالا قبل از پایان سال میلادی پروانه تولید واکسن را درخواست می‌کند.

علاوه بر کشورهای غربی، روسیه و چین هم ادعاهایی درباره دستیابی به واکسن کرونا مطرح کرده‌اند.

روز ۲۸ مهرماه، پژوهشگاهی در روسیه که تولید واکسن کرونا را بر عهده دارد، اعلام کرد نتایج موقتی آخرین مرحله آزمایش انسانی این واکسن به زودی منتشر می‌شود.

در چين حداقل چهار مورد واکسن کرونا در مرحله آزمايش‌های نهايی هستند. دو واکسن توسط شرکت داروسازی دولتی و دو مورد ديگر توسط شرکت‌های خصوصی «سينوواک» و «کان سينو» توليد شده‌اند.

آزمايش بالينی واکسن‌های چينی از مدتی پيش در کشورهای پاکستان، اندونزی، برزيل، روسيه و امارات متحده عربی آغاز شده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …