فراخوان برای تظاهرات در تمام شهرهای لبنان

العربیه:معترضان لبنانی روز یکشنبه 20 اکتبر 2019 برای چهارمین روز اعتراضات خواستار ادامه تظاهرات و تحصن در مرکز شهر بیروت و بقیه شهرهای این کشور شدند.

تظاهر کنندگان اعلام کردند تا برآوردن شدن همه خواسته‌های همچنان به تظاهرات ادامه خواهند داد.معترضان بامداد روز یکشنبه در میدان ریاض الصلح تجمع کردند و از طریق شبکه‌های اجتماعی از همه لبنانی ها خواستند تا به آنها بپیوندند.

اعتراضات لبنانی‌ها چهارمین روز خود را سپری می‌کند و تاکنون وعده وعده‌های اصلاحات مسئولان لبنانی نتوانسته انبوه جمعیت معترضان را از خیابان‌های پایتخت خالی کند.این درحالی است که تظاهرکنندگان در منطقه «جل الدیب» با شنیدن استعفای وزرای وابسته به نیروهای مسلح لبنان به رهبری سمیر جعجع جشن گرفتند.

به گزارش «خبرگزاری ملی لبنان» معترضان که خواستار استعفای همه مسئولان لبنانی شده بودند با شنیدن استعفای وزارای سمیر جعجع یکی از نخبگان لبنان در میدان به پایکوبی و جشن پرداختند.

تظاهر کنندگان تاکید کردند که تا برآورده شدن همه خواسته‌هایشان در میدان‌های بیروت و دیگر شهرها به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.آنها از همه اقشار لبنان خواسته‌اند تا به صفوف معترضان بپیوندند.

هزاران تظاهر کننده معترض لبنانی که خواستار تغییر قدرت سیاسی در این کشور هستند روز شنبه برای سومین روز در میدان ریاض الصلح در مرکز بیروت تجمع کرده علیه دولت شعار دادند.

روز جمعه نیز تظاهرکنندگان خشمگین از اوضاع بد معیشتی با نیروهای امنیتی درگیر شدند. نیروهای امنیتی تلاش کردند با گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند اما تلاش آنها بیهوده بود.

در همین حال ارتش لبنان در بیانیه اعلام کرد که همه جادهای اصلی که طی روزهای جمعه و شنبه توسط تظاهر کنندگان بسته شده بود را باز کرد.

فرماندهی ارتش لبنان از تظاهرکنندگان خواست تا با نیروهای امنیتی برای تسهیل امور شهروندان این کشور همکاری کنند.

خبرنگار العربیه درگزارش خود نوشت، برخی از هواداران نبیه بری رهبر جنبش امل و رئیس پارلمان کنونی لبنان، با تظاهر کنندگان درگیر شدند.

اعتراضات لبنانی ها تنها به بیروت پایتخت منتهی نشد بلکه به مناطق جنوب بویژه در منطقه نیز کشیده شد.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز در گزارشی نوشت، تظاهرکنندگان معترض لبنانی به صورت مسالمت آمیز در میدان «شتوره» تجمع کرده و علیه فساد شعار دادند.

در تظاهرات امروز شنبه لبنانی شعار «کلهم کلهم کلهم …نصر الله واحد منهم » یا به لهجه لبنانی کلن کلن کلن نصرالله واحد منهن، یعنی همه طبقه سیاسی این کشور فاسد هستند و حسن نصر الله یکی از فاسدان است.

در منطقه بعلبک که به عنوان دژ اصلی حزب الله لبنان به شمار می رود، نیز لبنانی ها تجمع کرده و علیه دولت لبنان شعار دادند.

روز جمعه سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان در یک سخنرانی تلویزیون که برای آرام کردن تظاهر کنندگان ایراد کرده بود، گفت: «هزینه‌ها را کاهش دادیم و برای افزایش درآمدها کوشیدیم اما دائما با گروهای مانع‌تراش مواجه می‌شویم… من درد لبنانی‌ها را درک می‌کنم و حق‌شان در ابراز نظراتشان را تایید می‌کنم.»

سعد الحریری افزود: «خشم واکنش طبیعی به عملکرد سیاسی و از کار انداختن حکومت در لبنان است و مردم به ما فرصت زیادی دادند و از ما انتظار اصلاحات و فرصت‌های شغلی داشتند.»

اعتراضات مردمی در لبنان که از روز پنشنبه آغاز شد، روزهای جمعه و شنبه ادامه داشت لبنانی‌ها در اعتراض به اوضاع معیشتی ناگوار و احتمال افزایش مالیات در بودجه پیش‌رو اعتراض کردند.

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …