فراخوان معلمان برای تجمعات اعتراضی در ۳۰ شهریور- اعتراضات در میان بخشهای مختلف معلمان گسترده است

معلمان شاغل و بازنشسته برای ساعت ده صبح روز ۳۰ شهریور جهت پیگیری خواستهای خود به تجمعات سراسری فراخوان داده اند. در این فراخوان برخواستهای فوری ای مانند اجرای کامل رتبه بندی همتراز ۸۰ در صد حقوق هیات علمی دانشگاه‌ها، اجرای فوق العاده ویژه با ضریب ۵۰٪ برابر سایر کارکنان دولت، اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین و پرداخت فوری پاداش پایان خدمت بازنشستگان اعلام شده است. قرار است این تجمعات در تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش و در شهرستانها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار شود. در رابطه با این خواستها معلمان و بازنشستگان طی هفته های اخیر تجمعات متعددی داشته اند که اخیر ترین آنها تجمعات روزهای ۲۳ و ۲۷ شهریور است. معلمان در تجمعات اعتراضی با این شعارها خواستهای خود را فریاد زدند: “‌نه تدریس، نه سازش، رتبه بدون خواهش”، “‌ اجرای رتبه بندی، حق مسلم ماست”، “‌ معلم داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “‌ حتی اگر بمیرم، حق خود را می گیرم”، “‌ نه تسلیم، نه خواهش، رتبه بدون خواهش”، “معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است”، “مشکل ما حل نشه، مدرسه تعطیل میشه”.

اعتراضات در میان معلمان کارنامه سبز ( قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و‌ پرورش) نیز ادامه دارد و این بخش از معلمان امروز ۲۹ شهریور برای هفدهمین روز متوالی در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع برگزار کردند. جمع‌هایی از این معلمان از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده‌اند و شبانه در مقابل آموزش و پرورش تحصن دارند و شب را در آنجا سپری میکنند. خواست فوری آنها استخدام در آموزش و پرورش است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیز متعاقب بیانیه ای که در آن ضمن تاکید بر خواستهای فوری معلمان شاغل و بازنشسته اولتیماتوم داده بود که اگر تا آخر شهریور به مطالبات آنها پاسخ داده نشود اعلام اعتراض خواهد کرد، طی بیانیه کوتاه دیگری از سلسله برنامه های اعتراضی در دستور و اعلام فراخوان به تجمعات سراسری خبر میدهد. خواستهای مورد تاکید شورای هماهنگی از جمله عبارتند از: اجرای نظام رتبه بندی، اجرای نظام همسان سازی حقوق بازنشستگان، تهیه ی گوشی، سیمکارت و اینترنت رایگان برای همه ی معلمان ودانش آموزان کشور. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگی در خاتمه می نویسد: با حضور در مدرسه و خودداری از رفتن به کلاس درس و تدریس در فضای مجازی و خودداری از فعالیت در سامانه ی شاد، به یاری شما جنبش سراسری فرهنگیان را ادامه خواهیم داد”. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان واکسیناسیون رایگان همه معلمان و دانش آموزان بالای ۱۲ سال و تهیه واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، اختصاص هر نیمکت فقط به یک دانش آموز و گذاشتن ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار همه دانش آموزان را از شروط اولیه رفتن دانش آموزان و معلمان به کلاس اعلام کرده است.

بدینگونه جنب و جوش اعتراضی در میان بخشهای مختلف معلمان بسیار گسترده است و معلمان برای پیگیری مطالبات خود در تدارک اعتصاب و تجمعات سراسری هستند.

معلمان در اعتراضاتشان بارها بر خواستهایی چون اجرای همسانی سازی و افزایش حقوقها به بالای ۱۲ میلیون، تحصیل و درمان رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به کالایی کردن آموزش و تحصیل رایگان و امروز در دل بحران کرونا بر ایجاد تسهیلات لازم برای آموزش دانش آموزان از طریق مجازی از جمله اختصاص اینترنت، و تبلت و تلفن هوشمند رایگان به آنان تاکید کرده اند.

در برابر تحرکات اعتراضی در میان معلمان حکومت بازهم به ابزار سرکوب روی آورده و دستگیری های صورت گرفته است. از جمله روز ۲۳ شهریور مهدی فتحی در پاسارگاد بازداشت شد و در ۲۱ شهریور یعقوب یزدانی عضو انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، پس از مراجعه به اجرای احکام دادگستری بجنورد برای پیگیری پرونده‌ای دیگر که برای وی تشکیل شده بود، بازداشت و به اتهام اخلال در نظم عمومی راهی زندان مرکزی بجنورد شد. همچنین در هفدهم شهریور غلامرضا غلامی در روستای کنداز استان فارس دستگیر و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل گردید و در همان روز جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان پس از ابلاغ اتهامات جدید و افزایش قرار وثیقه از صد به چهارصد میلیون به دادسرای کرج احضار شد. این درحالیست که اسماعیل عبدی عضو کانون صنفی معلمان از آبان ۹۵ درزندان است. او ابتدا شش سال حکم زندان داشت که بعد ده سال دیگر به حکم او اضافه شد. یک کارزار مهم معلمان کارزار برای آزادی همکاران بازداشتی شان است و خواست مهم این کارزار پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای همه معلمان، کارگران و کلیه فعالین اجتماعی است. امروز در آستانه شروع سال تحصیلی خانواده های دانش آموزان و فعالین دفاع از حقوق کودک جایگاه مهمی در تقویت مبارزات معلمان خصوصا تثبیت مطالبه تحصیل رایگان برای همه کودکان و فراهم کردن امکانات آن در این ایام بحرانی کرونا را دارند. از خواستها و مبارزات معلمان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹ شهریور۱۴۰۰ ، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

گزارش روزنامه حکومتی از وضعیت مردم سیل‌زده دشتیاری پس از سیل

روزنامه حکومتی اعتماد:روایت دردناک مردم سیل‌زده دشتیاری از شرایط پس از سیل؛ از تحمل یک …