فرار۱۱هزار نفر از اتیوپی به سودان نیمی‌شان کودک‌اند

نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان، گفت به خاطر ادامه درگیری‌ها در اتیوپی حدود ۱۱ هزار نفر از آن کشور به سودان گریخته‌اند که تخمین زده می‌شود نیمی از آنها کودک هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکسل بیشاپط نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یک جلسه توجیهی مجازی به خبرنگاران گفت: «آنها با دارایی بسیار بسیار کمی در حال فرار هستند و در حالی که اکثرشان سالم‌اند گزارش‌هایی از زخمی شدن برخی از پناهنده‌ها هم داشته‌ایم.»

این درگیری‌ها که در شمال اتیوپی و هم‌مرز با اریتره و سودان در جریان است، ثبات اتیوپی را به خطر انداخته است.

دولت آبی احمد، ‌نخست وزیر اتیوپی، در هفته جاری نیروهای نظامی این کشور را بسیج کرده و به منطقه قوم تیگره در شمال کشور فرستاده است.

در دور روز گذشته به‌ویژه گزارش‌هایی از تشدید تبادل آتش میان این نیروها و نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره منتشر شده است.

اقلیت قومی تیگره فقط پنج درصد از جمعیت اتیوپی را تشکیل می‌دهد، با این همه، به اندازه‌ای از قدرت برخوردار بود که تا چند دهه رهبری ائتلاف حاکم بر اتیوپی را در دست داشت.

کشورهای منطقه شاخ آفریقا از این واهمه دارند که درگیری فعلی به جنگی تمام‌عیار زیر نظر آبی احمد بدل شود، فردی که به‌واسطه تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ با اریتره در سال ۲۰۱۹ جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

جمهوری اسلامی شریفه محمدی را به اعدام محکوم کرد

به گزارش کولبرنیوز روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ شعبه اول دادگاه انقلاب رشت «شریفه محمدی» …