فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس خبر از ثبت اعاده دادرسی داده و خواستار توقف حکم اعدام شده

فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس ازبازداشت شدگان اعتراضات 98 در ماهشهر که با اتهام محاربه به اعدام محکوم شده، خبر از ثبت اعاده دادرسی موکل خود تا پایان ساعت اداری امروز داد و بر لزوم صدور دستور توقف اجرای حکم با ثبت درخواست اعاده دادرسی تاکید کرد. ما با خانواده صیادی، فرد کشته شده صحبت کردیم. این خانواده از همان ابتدا اعلام کرده بودند که شکایتی از آقای دریس ندارند و شاکی این پرونده نیستند.

وی در گفتگو با روزنامه شرق می گوید: «زمانی که پرونده به دادگاه انقلاب ماهشهر ارجاع شده بود، من به عنوان وکیل وارد پرونده شدم. آن زمان به نظریه کارشناسان اسلحه، هیات 3 نفره اولیه، اعتراض کردم اما به این اعتراض اهمیتی داده نشد و موضوع به هیات 5 نفره ارجاع داده نشد. در این پرونده، گزارش پزشکی قانونی هم حاکی از آن است که مشخص نشده گلوله شلیک شده متعلق به اسلحه آقای دریس است یا خیر. پزشکی قانونی صرفا اعلام کرده که گلوله از اسلحه کلاشینکف شلیک شده ولی مشخص نیست اسلحه مدنظر، همان اسلحه آقای دریس است یا خیر.»

او ادامه داد: «در نهایت با تمام این موارد، دادگاه بدوی، انقلاب ماهشهر، برای آقای دریس به اتهام محاربه حکم اعدام صادر کرد. ما به حکم صادره اعتراض کردیم ولی حکم در دیوان عالی کشور تایید شد. پس از تایید حکم، ما با خانواده صیادی صحبت کردیم. این خانواده از همان ابتدا اعلام کرده بودند که شکایتی از آقای دریس ندارند و شاکی این پرونده نیستند. با این حال ما از این خانواده درخواست کردیم تا رضایت خود را به صورت رسمی و ثبتی هم اعلام کنند که این کار را کردند. این رضایتنامه به دیوان هم تقدیم شده است اما با توجه به محاربه بودن اتهام، به این رضایتنامه توجهی نشد.»

وکیل عباس دریس همچنین از «ثبت درخواست اعاده دادرسی برای موکل خود تا پایان وقت اداری امروز، شنبه، 24 تیر»، خبر داد و خاطرنشان کرد: «این هفته در تهران پیگیر پرونده بودیم. با ۲ تن از وکلای ساکن تهران پرونده را پیگیری کردیم و لایحه دفاعیه جدیدی تهیه شد و امروز درخواست اعاده دادرسی برای پرونده عباس دریس در دیوان عالی کشور ثبت خواهد شد. براساس تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری، با وصول درخواست اعاده دادرسی در جرائم سالب حیات، باید دستور توقف اجرای حکم صادر شود بر این مبنا، ما تلاش می‌کنیم تا 2 سه روز آینده، ابتدا دستور توقف اجرای حکم را با توجه به ثبت درخواست اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور بگیریم و سپس مراحل قانونی لازم برای پیگیری موضوع را طی کنیم.»

اینرا هم بخوانید

بیش از ١١هزارمیلیارد تومان “وام مشاغل خانگی” برای ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت و بنیاد علوی

در بودجه امسال تبصره ۱۸ و ۱۶ که تسهیلاتی برای رونق تولید می پرداخت حذف …