فرمان جو بایدن به حمله متقابل به کتائب حزب‌الله و واکنش عراق

دولت عراق می‌گوید با همه نیروهایی که به مقرهای دیپلماتیک خارجی و مستشاران بین‌المللی کشورهای دوست حمله می‌کنند، برخورد می‌کند. حمله متقابل آمریکا به “کتائب حزب‌الله عراق و متحدانش” به فرمان جو بایدن صورت گرفت.

به دنبال حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران به محل استقرار نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه اربیل و حمله متقابل آمریکا به سه قرارگاه کتائب حزب‌الله و گرو‌ه‌های مرتبط با آن، دولت عراق بیانیه‌ای منتشر کرد.

دولت عراق در این بیانیه تاکید کرد که از طریق همه نیروهای امنیتی، نهادها و مقام‌های قانونی کشور، قاطعانه با عناصری که به مقرهای دیپلماتیک خارجی یا اماکن حضور مستشاران بین‌المللی کشورهای دوست حمله می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

برخلاف ادعای این بیانیه، تاکنون هیچ برخوردی از سوی دولت عراق با این نیروهای شبه‌نظامی گزارش نشده است. طبق اعلام ارتش آمریکا از اواسط ماه اکتبر سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۰۰ مورد از چنین حملاتی به ثبت رسید‌ه‌‌اند که اکثر آن‌ها توسط نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حشدالشعبی صورت گرفته‌اند.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، این حملات نیروهای شبه‌نظامی به عنوان “اقدامات خصمانه که به حاکمیت کشور عراق آسیب می‌زند”، شناخته شده و اینکه این گونه حملات “تحت هیچ شرایط و توجیه و عنوانی قابل قبول نیست”.

به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، دولت عراق در بیانیه خود می‌گوید همچنین حمله بامداد امروز سه‌شنبه ۲۶ دسامبر (۵ دی‌ماه) به “مواضع نظامی عراق از سوی آمریکا تحت عنوان پاسخ که منجر به شهادت یک نظامی و مجروح شدن ۱۸ نفر دیگر از جمله برخی غیرنظامیان شد” را محکوم کرده و آن را “اقدام خصمانه واضح و غیرسازنده” دانسته است که به نفع روند منافع مشترک بلند مدت دو کشور در برقراری امنیت و ثبات نیست و در تعارض با تمایل آمریکا برای تقویت روابط با عراق است.

حمله‌ای به فرمان جو بایدن

کاخ سفید واشنگتن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اندکی پس از حمله به نیروهای آمریکایی، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در جریان آن قرار گرفت و به وزارت دفاع آمریکا دستور داد تا برای پاسخ به این حمله اقدام کند.

به گزارش “سی‌ان‌ان” کاخ سفید در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که وزیر دفاع آمریکا عصر دوشنبه ۲۵ دسامبر (۴ دی‌ماه) رئیس جمهور این کشور را در جریان حمله به مواضع نیروهای آمریکایی در اربیل قرار داد و بایدن نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی به لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده و تیم امنیت ملی دستور داد تا به سه موضع مشخص شده کتائب حزب‌الله و گروه های وابسته به آن حمله شود.

کاخ سفید در بیانیه خود افزود که حمله به تاسیسات کتائب حزب‌الله در ساعت ۸:۴۵ به وقت آمریکا انجام شده و این حملات با هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است که برای بایدن چیزی مهم‌تر از محافظت از نیروهای آمریکا وجود ندارد و در صورت تداوم این حملات در زمان و مکانی که خود تعیین کند، پاسخ این حملات را خواهد داد.

در حالی که بیانیه دولت عراق از حمله آمریکا به “مواضع نظامی عراق” سخن می‌گوید، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که نیروهای مسلح ایالات متحده ۳ نقطه در عراق را که “کتائب حزب‌الله و گروه‌های وابسته به آن” در آنها حضور دارند هدف “حملات لازم و درخور” قرار داده است.

بیانیه نخست‌وزیری عراق تاکید کرد که این اقدام آمریکا به روابط میان دو کشور آسیب می‌زند و راه‌های دستیابی به تفاهم از طریق گفت‌وگوی مشترک برای پایان حضور ائتلاف بین‌المللی را سخت می‌کند و پیش از هر چیز، “تعرض غیر قابل قبول به حاکمیت عراق است”.

از زمان حمله سازمان تروریستی حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و آغاز جنگ غزه، حملات به پایگاه‌ها و نظامیان آمریکایی مستقر در عراق و سوریه به شدت افزایش یافته و به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است. اکثر این حملات از سوی نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حشدالشعبی صورت گرفته‌اند.

ادرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که حمله شب گذشته به پایگاه هوایی اربیل موجب زخمی شدن ۳ سرباز آمریکایی شده که حال یکی از آنها وخیم است. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …