فشار شدید بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات برای برگزار نکردن مراسم سالگرد

گزارش‌های مختلف از ایران حاکی از آن است که فشارهای نهادهای امنیتی بر خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سال گذشته برای عدم برگزاری مراسم سالگرد عزیزانشان به شدت افزایش یافته است.

خانواده‌های نیکا شاکرمی، جواد حیدری، محمدرضا اسکندری، فرجاد درویشی و رضا شهپرنیا در بیست و چهار ساعت گذشته اعلام کرده‌اند که به دلیل فشارهای امنیتی نتوانسته‌اند مراسم سالگرد را برگزار کنند.

مهسا پیرایی، دختر مینو مجیدی که پارسال در کرمانشاه کشته شد هم به بی‌بی‌سی فارسی گفته از پدرش تعهد گرفته‌اند تا بر سر مزار همسرش مراسمی برگزار نکند.

شبکه حقوق بشر کردستان از تشدید جو امنیتی در برخی از شهرهای کردنشین خبر داده و گفته که در چند روز گذشته «بازداشت‌ها و همچنین فشار نهادهای امنیتی برای لغو مراسم‌های سالگرد جان‌باختگان ادامه دارد.»بر اساس این گزارش «نیروهای سپاه پاسداران با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین در ورودی‌های شهرهای سقز و بوکان رفت و آمد شهروندان را کنترل می‌کنند» و «حضور گسترده دارند». در این گزارش آمده که «نیروهای سپاه در شهر دهگلان نیز تمامی جاده‌های منتهی به آرامستان این شهر را مسدود کرده‌اند.» همچنین ماموران «مانع از برگزاری آیین‌های یادبود شدند» و خانواده‌های جان‌باختگان را «تهدید کردند و تحت فشار قرار دادند تا از برگزاری مراسم یادبود عزیزان‌شان بر مزار آنها یا در منزل خودداری کنند.»

در تازه‌ترین مورد فاطمه حیدری،‌ خواهر جواد حیدری از کشته شدگان در اعتراضات سال گذشته در قزوین، امروز از «حمله نیروهای امنیتی به خانه آنها» خبر داد.

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفته است که ماموران امنیتی به درون خانه خانواده حیدری گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

فاطمه حیدری در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «اطرافیان می‌گویند مادرم حالش بد شده و آمبولانس به آنجا می‌رود و هنوز اطلاع دقیقی از اینکه چه بلایی دارند بر سر خانواده‌ام می‌آورند نداریم.»

او با انتشار تصاویری پس از حمله ماموران نوشته است: «داداشم بس نبود برای‌شان، خانواده‌ام را دارند می‌کشند. کسی توی دنیا صدای من‌ را می‌شنود؟ می‌فهمید یعنی چی بچه‌ا‌ت را بکشند و در سالگردش با گلوله به خا‌نه‌ا‌ت حمله کنند؟ می‌بینید با بچه‌های سه چهار ساله چه‌کار میکنند و ساکت شدید؟ دو روز دیگر وقتی خانواده‌ام را نابود کردند میخواهید بیانیه بدهید و محکوم کنید؟ »

۳۱ شهریور اولین سالگرد کشته شدن جواد حیدری است و خانم حیدری با انتشار تصاویری از اعزام نیروهای امنیتی و نظامی به روستای رحمت آباد گفت:‌ «این وضعیت خانواده‌ا‌م است در سالگرد برادرم که با گلوله‌ی جنگی کشته‌ شد. ماموران جمهوری‌اسلامی هنوز خانواده‌ام را گروگان گرفته‌اند و اینترنت روستای‌مان قطع شده و ارتباطم با خانواده‌ام از دست رفته است. نمی‌دانم دارند چه بلایی سر خانوادم می‌آورند.»

او همچنین گفته است: «یکی از آشناهایمان توانسته از روستای‌مان فرار کند و به من زنگ زد و گفت اینترنت و باقی راه‌های ارتباطی را قطع کردند و دارند یک فاجعه انسانی رقم می‌زنند.»

مریم اسکندی، خواهر محمدرضا اسکندری یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته هم خبر از لغو مراسم سالگرد او داده است.

شبنم، خواهر بزرگتر محمدرضا اسکندری نیز با انتشار تصویری از برادرش در رثای او نوشته است: «پارسال این ساعت‌ها مشغول کار هست، شاداب و پر انرژی. کنار بابا… آخرین بار است که لباس کار پوشیده، آخرین بار است عینک زده، آخرین بار است جرثقیل سوار شده، آخرین بار چشم‌های قشنگش این دنیای زشت را می‌بیند، آخرین بار هست و ما نمی‌دانیم…»محمدرضا اسکندری، جوان ۲۶ ساله ساکن پاکدشت ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ به ضرب گلوله مستقیم کشته شد.برگرفته از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …