فوزیه جوازی باید زنده بماند! “اگر بعنوان زن حمایت می شدم این اتفاق نمی افتاد”

فوزیه جوازی زنی از کردستان به اتهام قتل همسرش، “حبیب شیخ احمدی”، به اعدام محکوم شده است. او از ۲۴ بهمن سال ۱۳۹۱ در زندان مرکزی سنندج به سر مى برد. پس از پا درمیانی مردم خیر، خانواده مقتول پذیرفت در صورت دریافت ۳۰۰ میلیون تومان رضایت خواهند داد و فوزیه از اعدام نجات خواهد یافت. از آنجایی که خانواده فوزیه توانایی مالی پرداخت این پول را نداشتند یک کارزار مردمی راه افتاد و این پول جمع آوری شد. با تهیه این پول قرار بود که فوزیه از اعدام نجات یابد. ولی ظاهرا خانواده مقتول در آخرین دقایق تغییر عقیده دادند و بخشش را به پرداخت پول بیشتری موکول کردند. خبر آمد که قرار است فوزیه را روز نهم تیرماه اعدام کنند. این بار فعالین علیه اعدام دست به کار شدند و با اجتماع در مقابل زندان مرکزی سنندج سعی کردند که از اعدام فوزیه جلوگیری کنند. این در حالی بود که رایزنی ها با خانواده مقتول جریان داشت. در نتیجه این اعتراض و رایزنی ها حکم اعدام فوزیه جوازی بمدت یکماه به تاخیر افتاد.

فوزیه جوازی نباید اعدام شود! نه فقط به این خاطر که اعدام یک اقدام شنیع ضد انسانی و قتل عمد دولتی است، بلکه به این دلیل که اگر او از سوی جامعه حمایت می شد دست به کشتن همسرش نمی زد. او در دوره نوجوانی زمانی که چهارده، پانزده سال داشت به عقد مرد معتادی در آمد و یک زندگی سخت و پر تنش را شروع کرد. خودش در این مورد می گوید که “بارها درخواست طلاق کردم اما کسی من رو پشتیبانی نکرد”. او می گوید “از کار خودم خیلی پشیمانم و خیلی ناراحتم که این کار را کردم”. فوزیه اضافه می کند: “درسته ما زندانی هستیم. درسته کار من خیلی اشتباه بود و با هیچ کاری نمیشه این اشتباه را جبران کرد ولی خب یک لحظه بخاطر مشکلات بیکسی، بدبختی، نداری، اگه زن پشتیبان داشته باشه هیچوقت مرتکب اشتباه و قتل نمی شه”. او می گوید که حالا نیز یک پسر دوازده ساله دارد که بدون پدر و مادر وضعیتش بلاتکلیف است.

کسی به درد و رنج فوزیه آنطور که خودش می گوید اعتنایی نکرد. کسی به کمکش نیامد. دولت ضد زن است. زن نه فقط پشت و پناه قانونی ندارد بلکه قوانین در ضدیت با او نوشته شده اند. در این شرایط است که یک قتل صورت گرفته است. چه کسی در این وسط مقصر است؟ قبل از اینکه افرادی مثل فوزیه به پای میز ممحاکمه کشیده شوند، این دولت و نظام حاکم است که باید حساب پس بدهد که چرا پشت و پناهی برای یک زن جوان در جامعه نیست؟ که چرا او را با دردها و رنج هایش به حال خود رها کرده است تا خرد و خمیر شود؟ چرا ارگان های دولتی به درخواست طلاق وی اعتنایی نکردند؟ چرا هیچ ارگانی به فکر فقر و نداری خانواده اش نبود؟ چرا بجای ادامه تحصیل در سن کودکی، ازدواج به او تحمیل میشود؟ چرا حکومت ازدواج یک کودک را قانونی کرده است؟

ما از قتل “حبیب شیخ احمدی” بشدت متاسف هستیم ولی چرا باید بجای حل مشکلاتی که ریشه در حاکمیت یک نظام ضد انسانی دارد، فوزیه قربانی شود؟ پرونده فوزیه جوازی یک اتفاق جنایی نیست. یک مسئله عمیقا اجتماعی است و قبل از هر چیز یک جواب اجتماعی می طلبد. چرا ما باید اجازه دهیم که جمهوری اسلامی با اعدام یک زن جوان از مسئولیت خود در قبال فقر و نابسامانی های جامعه، اعتیاد و مصائب خانواده های معتاد شانه خالی کند؟ چرا خانواده حبیب شیخ احمدی باید به قوانین قصاص جمهوری اسلامی تن دهند و چرا با رضایت، از شریک شدن در جنایت جمهوری اسلامی خودداری نمی کند؟ دیه گرفتن سنتی عقب مانده و ضد انسانی است و قبل از هرچیز تحقیر یک انسان دیگر است که گویا میتوان جان یک انسان را با مقداری پول معاوضه کرد. باید علیه انتقام و دیه و اعدام و کل قوانین کثیف و جنایتکارانه حکومت ایستاد. باید علیه کل شرایطی که یک دختر چهارده پانزده ساله را به این موقعیت میکشاند ایستاد.

پرونده فوریه از هر طرف که نگاه کنی سند محکومیت حکومت اسلامی است. مسبب قتل، قوانین و شرایط ضد انسانی است که حکومت به فوریه تحمیل کرده است. باید یقه جمهوری اسلامی را بعنوان عامل بدبختی همه مردم بگیریم.

فوزیه جوازی باید زنده بماند! ما همه مردم آزادیخواه سنندج را که بارها در مخالفت با اعدام به زندگی آری گفته اند دعوت می کنیم که در فرصت باقیمانده برای نجات جان فوزیه تلاش های خود را بیشتر کنند. ما از خانواده مقتول تقاضا میکنیم که در تصمیم خود تجدید نظر کنند، شرایط فوریه را درک کنند و او را مورد بخشش قرار دهند. کمیته بین المللی علیه اعدام مصمم است با اعلام یک کمپین جهانی، برای نجات جان فوزیه جوازی اقدام کند. در این رابطه ما دست هر گونه همکاری را با شما مردم و بویژه مردم شهر سنندج می فشاریم. شرح بیشتر زندگی فوزیه، عکس او و صدا و مصاحبه های وی در این کمپین بسیار مهم هستند. با ارسال این ماتریال، ما را در دفاع از جان فوزیه جوازی یاری کنید.

 

کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۲ تیر ۱۳۹۸- ۳ ژوئیه ۲۰۱۹

 

هرمز رها مسئول کمیته بین المللی علیه اعدام – تلفن تماس:
+46737896505
حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام- تلفن تماس:
+46703171102

 

اینرا هم بخوانید

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و دو خبر دیگر

– بنا بر گزارشات دریافتی از روز گذشته ۲۶ اردیبهشت  کارگران  نیشکر هفت تپه در …