فیفا از ایران درباره محروم کردن مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی توضیح خواست

رادیو فردا:فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، روز جمعه ۲۰ مرداد اعلام کرد که از ایران خواسته است تا توضیح دهد چرا دو بازیکن فوتبال تیم پانیونیوس یونان را به خاطر بازی مقابل یک تیم اسرائیلی محروم کرده است.

مسعود شجاعی و احسان حاج صفی بازیکنان ایرانی تیم پانیونیوس در رقابت‌های لیگ اروپا هستند که هفته گذشته مقابل باشگاه مکابی تل‌آویو به میدان رفتند. آن‌ها در دیدار رفت به میزبانی اسراییل حضور نداشتند اما در بازی برگشت در آتن تیم خود را همراهی کردند.

محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و امور جوانان، روز ۱۹ مرداد از محرومیت مسعود شجاعی کاپبتان تیم ملی و احسان حاج‌صفی دیگر ملی‌پوش فوتبال ایران خبر داد.

او تاکید کرد: «وقتی دو فوتبالیست ما بی‌تفاوت عمل می‌کنند به صرف اینکه تعهدی به باشگاه‌شان دارند، پس تعهدشان به ملت شریف ایران چه می‌شود؟»

فیفا هرگونه دخالت سیاسی در فدراسیون‌های ملی عضو خود را ممنوع کرده است و در صورتی که به این نتیجه برسد مقررات آن نقض شده است، رای به محرومیت کل فوتبال ایران خواهد داد.

یک سخنگوی فدراسیون جهانی فوتبال در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما در حال حاضر این موضوع را زیرنظر داریم و اطلاعات بیشتری از فدراسیون فوتبال ایران درخواست خواهیم کرد. در حال حاضر نمی‌توانیم پیرامون این موضوع اظهارنظر کنیم».

در صورتی که فیفا کشوری را تعلیق کند هم تیم ملی و هم تیم‌های باشگاهی آن از حضور در رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی محروم خواهند شد.

ایران باید سال آینده در رقابت‌های جام جهانی روسیه شرکت کند.

قوانین فیفا می‌گوید که «هر فدراسیون عضو آن باید استقلال عمل داشته باشد و هیچ طرف دیگری نباید در امور آن دخالت کند».

فدراسیون فوتبال ایران بازی شجاعی و حاج‌صفی مقابل تیم باشگاهی اسرائیل را محکوم کرده است ولی بازیکنان سر‌شناس فوتبال ایران و هنرمندان سینما قویا از آن‌ها حمایت کرده و گفتند که این دو بازیکن چاره‌ای جز بازی برای تیم خود نداشتند.

در همین رابطه کارزاری توئیتری از سوی کاربران ایرانی با هشتگ NoBan4Ourplayers# به راه افتاد که کاربران ضمن محکومیت اقدام وزارت ورزش ایران در محرومیت شجاعی و حاج‌صفی، درباره تبعات چنین تصمیمی ابراز نگرانی کردند.

مهدی مهدوی کیا، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران، در صفحه اینستاگرام خود با حمایت از این دو بازیکن گفته است: «لحظاتى که باعث خوشحالى مردم ایران شدید هیچ‌وقت از یاد نخواهد رفت. به امید روزى که سیاست دست از سر ورزش بردارد و عمل جاى شعار را بگیرد.‌ ایکاش به فکر زیرساخت‌هاى ورزش، ساختن چند ورزشگاه آبرومند و توجه به ورزش‌هاى پایه این مملکت، از بین بردن فقر، اعتیاد، بیکارى و……. بودیم نه اتفاقات لبنان و سوریه و عراق و………. پاینده باد ایران و ایرانى».

جواد نکونام، کاپیتان سابق تیم ملی ایران هم در اینستاگرام خود با انتشار عکسی از مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی و دعوت به حمایت از آنها نوشته است که «بوفون از اسرائیل دفاع نمی‌کنه ولی مقابل اسرائیل بازی می‌کنه، بعد چرا بازی کردن بازیکن‌های ما میشه دفاع از اسرائیل؟ جالبه بی‌اعتنایی بوفون و رونالدو به بازیکن‌های اسرائیلی رو نشونه غیرت می‌بینن ولی مچ‌بند و اشک بازیکن خودمونو نمیبینن…»

او از مسئولان ایرانی خواسته است که «با در نظر گرفتن حقایق» از این دو فوتبالیست ایرانی حمایت کنند.

​ترانه علیدوستی، بازیگر سینما و مترجم، هم در صفحه توئیتر خود نوشته است: «کاش اهالی فوتبال پشت م. شجاعی و ا. حاج صفی رو خالی نکنن. قدر قهرمانای ملی‌مون رو بدونیم، این ما هستیم که به اونا نیاز داریم».

مهناز افشار، دیگر بازیگر سینما، هم توئیت کرده که «فوتبال بازی کردن حق شماست درخشش هر دوی شما رو در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خواهیم دید».

اینرا هم بخوانید

اسماعیل بخشی: کدام باتوم را انتخاب می‌کنید؟ تکرار راه چندین بار رفته خطاست!

واکنش اسماعیل بخشی به انتخابات کدام باتوم را انتخاب می‌کنید؟ تکرار راه چندین بار رفته …