قاتل برجام کیست؟

خامنه ای این هفته گفت “در موضوع مذاکرات (برجام) بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند”. از جنبه های مختلفی این سخن خامنه ای مورد بحث قرار گرفته است. اما یک نکته جالب که کمتر بحث شده در مورد خود برجام است.

برجام پدیده جالبی است. سران چندین دولت میلیونها دلار هزینه کردند، ماهها نشستند و نهایتا به توافقی دست یافتند و آنرا با ساز و دهل اعلام کردند و بعد دو خردادیها و لیبرال اسلامی ها مدتها زیر علم و کتل برجام سینه زدند و جنجال راه انداختند و آنرا توی سر مخالفین حکومت اسلامی زدند که روحانی دارد کارها را درست میکند و “بزودی سیل سرمایه ها به ایران سرازیر خواهد شد”. از آن طرف اوباما و دولتهای اروپایی هم باد در غبغب انداختند که با برجام بالاخره دیو اسلامی را در شیشه کرده اند. اما ظاهرا همه چیز به بادی بند بود. ترامپ سرکار آمد و همه چیز خراب شد. اکنون دولت آمریکا میگوید اشتباه کردیم که به برجام تن دادیم. خامنه ای میگوید اشتباه کردیم که به برجام تن دادیم. دولتهای اروپایی میگویند تغییرات و اصلاحاتی باید در برجام صورت گیرد تا بشود آنرا حفظ کرد و روحانی و شرکا هم هاج و واج به این طرف و آن طرف نگاه میکنند و مانده اند که چه بگویند و چه کنند که اوضاع از این خرابتر نشود.
آیا اگر آدمی “معقول” تر از ترامپ در آمریکا سرکار می آمد اوضاع گل و بلبل نمیشد؟ برجام سر جایش میماند. مساله اتمی جمهوری اسلامی حل شده بود. سرمایه داران غربی هم آنطور که دوخردادیها تبلیغ میکردند کم کم به سوی ایران سرازیر میشدند. آیا اینطور نیست؟ نخیر بهیچوجه. مساله به این سادگی که روحانی و شارلاتانهای دوخردادی تبلیغ میکردند نبود و نیست. این را ما در اوج بروبرو و جنجال برجام بارها تاکید کردیم و اینجا قصد تکرار آنرا ندارم. نکته ای که میخواهم بگویم اینست که بن بست برجام بخاطر روی کار آمدن ترامپ نیست. بلکه این بن بست جمهوری اسلامی است که خودرا در بن بست برجام بازتاب میدهد. در واقع میتوان گفت که “مقصر” مرگ برجام مردم ایران هستند که با شروع انقلاب و اعتراضاتشان زیرآب جمهوری اسلامی را زده اند و دولت آمریکا وحتی دولتهای اروپایی شرایط را مناسب می بیند که آنرا بیشتر عقب برانند.
البته ناگفته نماند که با این تحول جدید نوع دیگری از شارلاتانیسم را شاهد هستیم. این بار طیفهای طرفدار سلطنت دوباره مثل دوره جرج بوش یاد “رژیم چنج” آمریکائی افتاده اند و میخواهند مردم را با توهم “رژیم چنج” نوع ترامپ سرگرم کنند. غافل از اینکه ترامپ میخواهد با این حکومت سر میز مذاکره بنشیند و این را علنا اعلام کرده است. اما مردم ایران دست به کار به زیر کشیدن کامل و ریشه ای این حکومت هستند و با هیچ برجام و مذاکره و عقب نشینی و حتی “رژیم چنج” سرسازگاری ندارند و کوتاه نخواهند آمد.

اینرا هم بخوانید

در دو سالگی انقلاب زن زندگی آزادی- کاظم نیکخواه

دو سال از شروع انقلاب زن زندگی آزادی گذشت. ما مردم، ما زنان و دختران …