قاتل جورج فلوید به ۲۲ و نیم سال زندان محکوم شد

قاضی دادگاه مینیاپولیس که پیش‌تر دریک شووین را به جرم قتل جورج فلوید مجرم شناحته بود با صدور حکم خود این افسر سابق پلیس را به تحمل ۲۲ و نیم سال زندان محکوم کرد.

دادستان کل ایالت مینه‌سوتا می‌گوید این طولانی‌ترین حبس در تاریخ قضایی آمریکا برای یک افسر سابق پلیس است.

دریک شووین ماه مه سال گذشته و پس از آنکه همکارانش جورج فلوید را به اتهام استفاده از یک اسکناس ۲۰ دلاری قلابی دستگیر کرده بودند، زانوی خود را روی گردن او به مدت حدود ۱۰ دقیقه نگه داشت و بی‌توجه به التماس‌های این مرد آفریقایی‌تبار که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» آن قدر جورج فلوید را در این وضعیت روی زمین نگه داشت تا او بیهوش و کمی بعد جان داد.

قاضی به هنگام قرائت حکم خود گفت که این مدت زندان را به علت «سوء استفاده» دریک شووین در یونیفورم پلیس از «اعتماد و قدرتی» که به او اعطاء شده بود و همچنین نشان دادن «بی رحمی» نسبت به جورج فلوید به این مجازات محکوم کرده است.

مرگ جورج فلوید که انتشار ویدیوی ان خشم عمومی در آمریکا و جهان را به دنبال داشت، در یک سال گذشته جرقه جدیدی به جنبش مدنی «جان سیاهان مهم است» زد که شعار اصلی آن مقابله با خشونت پلیس نسبت به آفریقایی‌تباران است و خواستار مبارزه با نژادپرستی نهفته در ادارات پلیس آمریکاست.

وکیل دریک شووین، ۴۵ ساله، ماه گذشته و در جریان دادگاه گفته بود که موکلش «با نیتی صالح مرتکب اشتباه شده است» اما دادگاه این افسر سابق پلیس را به اتهام قتل درجه دو و همچنین قتل درجه سه و امریت در قتل مجرم شناخت.

علاوه بر تحمل ۲۷۰ ماه زندان، دادگاه دریک شووین را تحت عنوان «مجرم یغماگر» وارد فهرست دائمی دادستانی کرد و به همین علت او را تا پایان عمر از مالکیت و حمل سلاح محروم کرد.

درکی شووین و سه پلیس همراه او در روز قتل جورج فلوید، همگی به نقض حقوق شهروندی جورج فلوید متهم شده‌اند. آن سه افسر پلیس هم برای دقایقی به همراه دریک شووین روی بدن جورج فلوید نشسته بودند تا او را که در برابر نشستن در خودرو پلیس مقاومت کرده بود را در حالی که دستبند به دست داشت، روی زمین بدون حرکت نگه دارند.

واکنش‌ها به رای دادگاه چه بود؟

اعضای خانواده جورج فلوید از حکم دادگاه استقبال کرده‌اند و گفته‌اند «خشونت پلیس بالاخره مورد توجه قرار گر فته است».

بن کرامپ، وکیل خانواده جورج فلوید عصر جمعه، ۲۵ ژوئن، و دقایقی پس از صدور حکم در توییتر نوشت: «این حکم تاریخی برای خانواده فلوید و ملت ما مرهمی است و ما را یک قدم به پاسخگو کردن (مجرمان) در برابر قانون نزدیک‌تر می‌کند».

بریجیت فلوید، خواهر جورج فلوید هم در واکنش به این حکم گفت آن را «نشانه‌ای از این که بالاخره خشونت پلیس جدی گرفته شده» می‌داند اما از نظر او برای مقابله با این خشونت «هنوز راه درازی در پیش است».

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، که امروز در کاخ‌سفید با محمد اشرف‌غنی، همتای خود از افغانستان دیدار می‌کند در نخستین واکنش به حکم دریک شووین گفته «متناسب به نظر می رسد اما هنوز جزییات آن را ندیده‌ام».متن حکم دادگاه حدود ۲۲ صفحه است که هنوز متن کامل آن علنی و رسانه‌ای نشده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …