قانون:آقای طلبكار!قاليباف عذرخواهی كه نكرد هيچ، اعتراض هم داشت!

روزنامه قانون:آقای طلبكار!قاليباف عذرخواهي كه نكرد هيچ، اعتراض هم داشت.

صبح دیروز سرانجام، انتظارها به سر رسیدو محمدباقر قالیباف، راهی صحن علنی مجلس شد تا پاسخگوی نمایندگان ملت باشد. قالیباف در این حضور تنها نبود و وزیر کشور نیز در بهارستان حاضر شد تا توضیحاتی را به نمایندگان ارائه دهد.

حمايت نامحسوس وزير از شهردار

در ابتدای این جلسه عمومی ، رحمانی فضلی برای توضیحات حاضر شد. وزیرکشوردرتوضیح گزارش خود طی 3 مقطع قبل، حین و پس از حادثه گفت:«مطابق اعلام شهرداری تهران برای تحقق این ماموریت از طرف شهرداری و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران تاکنون7 اخطار به هیات مدیره ساختمان پلاسکو داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری تهران در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق ساختمان را برگزار كرده است».

قالیباف عذرخواهی نکرد

پس از رحمانی فضلی نوبت به قالیباف رسید تا برای توضیح در پیشگاه نمایندگان مردم، تریبون را به دست بگیرد.محمدباقر قالیباف در نشست علنی قبل از ارائه گزارش خود پیرامون حادثه پلاسکو، فیلم کوتاهی از چگونگی وقوع این حادثه و روند مدیریت بحران به نمایش گذاشت.وی بعدازپایان این فیلم به ارائه گزارش خود در مورد این حادثه پرداخت و گفت:« ابتدا شهادت تعدادی از آتش‌نشانان را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و از ريیس مجلس که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا گزارشی از روند چگونگی مدیریت بحران را ارائه کنم تقدیر و تشکر می‌کنم.قالیباف اما همچون مدیريت خاصی که در شهر تهران از وی دیده می شود و مدعي جهادی بودن آن است، در دفاع و توضیح عملکرد شهرداري در فاجعه پلاسكو، شيوه فرافكني را در پيش گرفت. قالیباف در جلسه دیروز تمامی بلایای آسمانی و حوادث تروریستی را به میان کشید تا از خود سلب مسئولیت کند.وی با یادآوری حوادث پیش آمده در سال‌های اخیر افزود:« در سال 76 یک هواپیما در اصفهان خارج از باند نشست که از ساعت 8:30 شب تا 6 صبح نتوانستیم به مسافران دسترسی پیدا کنیم، در سال 82 حادثه قطار نیشابور را داشتیم که بیش از 330 کشته بر جای گذاشت، همچنین زلزله بم نیز گویای چنین حوادثی است که اگر بخواهیم روند تحلیلی بر آنها داشته باشیم خواهیم دید که اشکالات ساختاری زیادی در این زمینه وجود دارد».

قیاس بي معنا

محمدباقر قالیباف، اما در جریان ارائه گزارش به یک قیاس عجیب دیگر دست زد وبه مقایسه حادثه 11 سپتامبر و فروریختن ساختمان پلاسکو پرداخت و به دنبال آن نتیجه گرفت که مدیریت بحران اعمال شده و عملیات آواربرداری در حادثه پلاسکو بسیار خوب و منطبق با استانداردهای جهانی بوده است!وی با اشاره به توان مدیریت بحران شهرداری تهران در مواقع بروز حادثه، بدون اشاره به ابعاد ساختمان برج های دوقلو و نوع امنیتی آن حادثه گفت که بخش عملیاتی حادثه 11 سپتامبر در فاز نخست 90 روز و کار آوار برداری نیز هشت ماه طول کشید. این در حالی بود که در جریان حادثه 11 سپتامبر سال 2001 تعداد 19 نفر از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری- مسافربری را ربودند که 2 هواپیما به صورت عمدی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک که در مجموع بیش از 200 متر ارتفاع داشتند زده شدند.به دنبال آن ،همه مسافران و کسانی که در ساختمان های مذکور حضور داشتند کشته و پس از 2 ساعت، هر دو ساختمان به طور کامل ویران شدند که در اثر این حادثه ساختمان های مجاور نیز آسیب هایی دیدند.حال آنکه ماهیت این 2 حادثه به طور كامل با یکدیگر متفاوت است. حادثه 11 سپتامبر 2974 نفر کشته داشت و بیش از 6000 زخمی بر جای گذاشت و قیاس بین آنچه در 11 سپتامبر رخ داد و حادثه خیابان جمهوری، آدرسي غلط و خطایي فاحش است.

واهمه آقاي خلبان از عذرخواهي

اما آنچه دیروز بیش از همه در نطق قالیباف به چشم آمد، تلاش وی برای فرار از عذرخواهی بود. نباید از یاد برد، در ماجرایی همچون پرونده فیش های نجومی، ريیس جمهور در حالی که شاید در جریان پرونده نبوده، اما برخود لازم دانست از بابت عملکرد دستگاه و مجموعه ای که مدیر آن است از پیشگاه ملت عذرخواهی کند. موضوعی که قالیباف خود را از آن بی نیاز می داند و نه تنها حاضر به عذرخواهی یا حتی پذیرش مسولیت نشد، بلکه سعی کرد با فرافکنی حساب اشتباه، مجموعه تحت‌كنترلش را از حساب خود جدا کند.

فراموش نشود،عذرخواهی در میان مدیران و مسئولان در جهان، نقطه ضعف به حساب نمی آید، بلکه احترامی است به رای و نظر مردم کشوري که آنان را بر صدر قدرت نشانده‌اند. اما دیروز در کشوری که 38 سال پیش رهبر بزرگ معنوی‌اش، مردم را ولی نعمت خود دانسته بود، يك مسئول جزيي، حاضر به عذرخواهي از ولي‌نعمتان خود نشد.

اعتراض به غرور و دروغ

اما اين برخورد،صداي اعتراض نمايندگان را نيز درآورد و جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، نماینده مردم رشت در هنگام گزارش محمد باقر قالیباف از حادثه ساختمان پلاسکو ،به بخشی از سخنان وی اعتراض کرد. جعفرزاده در هنگام گزارش شهردار تهران که بیان کرد آتش‌نشانان تنها 2:30 دقیقه بعد از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، به محل رسیدندبا فریاد گفت: «اگر این موضوع درست باشد، یعنی وزیر کشور دروغ می‌گوید».وی خطاب به علی لاریجانی اظهار کرد:«وزیر کشور بیان می کند که نیروهای آتش نشانی به صحنه حادثه رسیدند ولی به دلیل کمبود تجهیزات رفتند و 15 دقیقه بعد با تجهیزات برگشتند! شما برای ما مشخص کنید چه کسی دروغ می گوید. در این زمان بسیاری از نمایندگان به دور صندلی غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت جمع شدند و قصد آرام کردن وی را داشتند.همچنین سهیلا جلودارزاده، نيز نسبت به گزارش محمد باقر قالیباف و عذرخواهی نکردن وی از وقوع حادثه پلاسکو اعتراض کرد.وی در حاشیه جلسه علنی ديروز مجلس در جمع خبرنگاران با صدای بلند و عصبانی گفت:« من امروز می خواهم داد بزنم، سه سال پیش در آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، دو زن جان باختند و آتش نشانی گفت تجهیزات و نردبان نداشتیم».وی افزود: «در جریان حادثه پلاسکو نیز به دلیل همین ضعف تخصص، آن‌قدر آب به ساختمان بستند که پلاسکو فروریخت».نماینده مردم تهران ادامه داد:« هم اکنون آتش نشانان نیز از رييس‌شان، ناراحت هستند، رییس آتش نشانی بازنشسته نظامی است و هیچ تخصصی ندارد، چرا این مسائل را در مجلس مطرح نکردند؟»جلودارزاده با بیان اینکه قالیباف در جلسه امروز حتی یک عذرخواهی نکرد، ادامه داد:«اگر همان سه سال پیش به بی‌کفایتی مدیر آتش نشانی توجه می‌شد، امروز این وضع پیش نمی‌آمد، روی آتش آب ریختن هنر نیست، بلکه باید یک فرد متخصص و باتجربه مسئولیت آتش نشانی را برعهده بگیرد که بتواند نیروهای خود را تربیت کند».وی تصریح کرد:« این موضوع که بودجه آتش نشانی برای خرید تجهیزات بی‌کیفیت هدر رفته، نکته‌ای است که مورد بی توجهی قرار گرفته است. این موضوع که تمام بودجه را صرف نردبان‌ها و تجهیزاتی می کنند که در نهایت کار نمی‌کنند، بی‌فایده است، اگر شهرداری تهران بودجه ندارد، پس چگونه این همه فرهنگسرا در سطح شهر می سازد».وی تصریح کرد: «هنگامی که برای بازدید به ایستگاه های آتش نشانی‌ می‌رویم، می گویند مشکلی ندارند و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در مدیریت آتش نشانی و شهرداری است».محمدرضا‌عارف،رییس فراکسیون امید مجلس نیز در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید عذرخواهی‌کردن را یاد بگیریم که هنوز در فرهنگ ما جا نیفتاده است، گفت:«برخی بزرگ تر از این هستند که عذرخواهی کنند».عارف افزود:« ما راهی جز عذرخواهی از مردم عزیز که همکاری و کمک می کنند، نداریم».

حق مردم چه شد؟

با تمام اين هياهويي كه روز گذشته پارلمان ايران شاهد آن بود، مشخص نشد مقصر كيست! طبق معمول برخي با حمله پيش‌دستانه، راه بهترين دفاع را در دستور كار قرار دادند و عده نيز با فرياد كشيدن، حق مردم را خواستار شدند؛ولي آيا ملت به حق خود خواهند رسيد؟آيا اين حقوق در ميان منازعات سياسي و جناحي، از بين نمي‌رود؟ آيا سينه‌چاكان حق ملت، تا به بار نشستن اين حقوق پيش خواهند رفت يا مانند بسياري از پديده‌هاي اجتماعي و سياسي به زودي فراموش مي‌شود؟ براي اطلاع از اين جزئيات و نحوه پيگيري پرونده، به سراغ نمايدگان ملت در بهارستان رفتيم.

شايبه‌اي كه باقي ماند

در همين راستا، بهروز بنيادي، نماينده مردم كاشمر در مجلس با بيان اينكه جلسه ديروز مجلس بيشتر شبيه گزارشي بود كه به كلي گويي پرداخته شد، اظهار داشت:‌ «رييس مجلس نيز ابراز نارضايتي خود از اين موضوع را به طور رسمي از تريبون اعلام كرد». وي با اشاره به اينكه نمايندگان انتظار داشتند برنامه ريزي جلسه به گونه اي باشد كه آن ها نيز بتوانند سوالات خود را از شهردار تهران و وزير كشور بپرسند، افزود: « نكات مطرح شده بيشتر شبيه مسائلي بود كه در كتاب ها نوشته مي شود، ما انتظار داشتيم در اين جلسه درمورد شبهاتي كه توسط رسانه هاي غربي مطرح مي شود و جزييات اتفاقاتي كه در پلاسكو افتاد توضيحاتي ارائه شود كه اين اتفاق نيفتاد. متاسفانه ما ياد گرفته‌ايم كه با يك سري اظهارات كلي هميشه خود را بي تقصير نشان دهيم» .

دريغ از از يك عذرخواهي ساده

پروانه سلحشوري نماينده ليست اميد مجلس شواري اسلامي نيز با بيان اينكه به هيچ عنوان اظهارات شهردار تهران در مجلس پيرامون موضوع حادثه پلاسكو قابل قبول نبود، گفت: « آقاي قاليباف با مقايسه حادثه پلاسكو با برج هاي دو قلو در آمريكا كه دو موضوع غير قابل قياس است، عملكرد شهرداري را مطلوب جلوه داد».

وي گفت:‌ « متاسفانه شهري كه سال‌هاست در معرض زلزله قرار دارد و نيازمند مديريت درلحظه براي هر بحران است، نبايد در آن بازه زماني، خاموش كردن آتش يك ساختمان به طول بينجامد و نبايد در پايتخت يك كشور براي خاموش كردن آتش يك ساختمان از آتش نشاني چندين شهر كمك بخواهند». سلحشوري با بيان اينكه بايد متاسف بود براي مدير يك شهر كه از عهده جمع‌كردن ريزش يك ساختمان بر نمي آيند، اظهار داشت:« فردي كه بيش از ده سال است به عنوان شهردار در اين شهر مسئوليت دارد، بايد در قبال ناكارآمدي مديريتي صورت گرفته در حادثه پلاسكو يك عذرخواهي ساده از مردم انجام دهد». وي با بيان اينكه تعدادي از نمايندگان مجلس موضوع بيان عذرخواهي توسط شهردار تهران را به آقاي قاليباف انتقال دادند، افزود:« اين اتفاق در هر نقطه از جهان رخ مي داد مسئول آن بخش استعفا مي داد. نمايندگان سعي داشتند سوالاتي را از شهردار تهران بپرسند و همچنين موضوع استعفاي ايشان را مطرح كنند كه متاسفانه تريبوني در اختيارشان گذاشته نشد و پيشنهاد برگزاري جلسه ديگر با حضور شهردار تهران را طرح كردند كه در خصوص زمان برگزاري اين جلسه، هنوز تصميمي توسط هيات رييسه گرفته نشده است».

پاسخگويي بي فايده

اما احمد مازني، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در خصوص حواشي جلسه حضور شهردار تهران در صحن علني مجلس گفت:‌ «توضيحاتي كه توسط شهردار تهران و وزير كشور در مجلس مطرح شد بيشتر موضوعاتي بود كه ما در رسانه ها شاهد آن بوديم و اطلاعات جديدي در اختيار نمايندگان مردم قرار نگرفت». وي با بيان اينكه آتش سوزي ساختمان پلاسكو بيانگر اين موضوع است كه پيشگيري ها و پيش‌بيني هاي ما غلط بود، اظهار داشت: ما شاهد بوديم كه مديريت بعد از حادثه نيز به خوبي صورت نگرفت و نزديك به ده روز طول كشيد تا اين بحران به اتمام برسد.

استعفا پيشكش، عذرخواهي كنيد

نماينده تهران با اشاره به سوالاتي كه اين روزها در ذهن افكار عمومي مطرح مي شود، افزود:« اگر حادثه بزرگ‌تري رخ دهد، مديريت شهر چگونه عمل خواهد كرد و چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ مسئولان مربوط اگر استعفا نمي دهند حداقل از مردم عذرخواهي كنند». وي با اشاره به موضوع عذرخواهي توسط شهردار تهران، گفت:« بيان عذرخواهي چيزي از جايگاه و صندلي‌ كسي كم نمي كند. يك آتش سوزي در تهران رخ داد و موجب تاثر مقام معظم رهبري و مردم كشور شده است، حالا مسئولان مستقيم اين حادثه به جاي پاسخگويي صحيح و عذرخواهي به بيان اظهارات كليشه‌اي مي پردازند كه اين موضوع صحيح نيست. نمايندگان تهران موضوع حضور دوباره شهردار تهران در مجلس و پاسخگويي ايشان به سوالات نمايندگان و همچنين عذرخواهي مردم را به طور قطع پيگير خواهند بود».

به قاليباف نمره قبولي مي‌دهم

از سوي ديگر مهرداد لاهوتي، نماينده مردم لنگرود در مجلس با بيان اينكه موضوع مراحل رسيدگي به حادثه پلاسكو دو مرحله داشت، اظهار كرد: «يك موضوع، بررسي مديريت بحران و نحوه عملكرد شهرداري در اين اتفاق و بحث ديگر علل اين حادثه است». وي با بيان اينكه طبق گزارش‌هايي كه مسئولان به صحن ارائه كردند، مي‌توان گفت حادثه به خوبي كنترل شد، افزود:« در اين حادثه براي اولين بار شاهد اين بوديم كه مديريت يك حادثه با يك تشكيلات و به صورت واحد با شهرداري تهران بود.لاهوتي گفت:« ما درگير دو اتفاق بوديم، يكي آتش‌سوزي و ديگر ريزش ساختمان پلاسكو كه اگر ماموران آتش‌نشاني با فداكاري خود ساختمان را تخليه نمي كردند، ممكن بود شاهد يك فاجعه انساني مي بوديم». اين نماينده مجلس تصريح كرد:‌ «همگان ديدند كه با حضور مديران در صحنه حادثه و فداكاري نيروهاي آتش‌نشان، مديريت بحران به خوبي انجام شد». نماينده مردم لنگرود با اشاره به اينكه نشست مجلس در مورد بحران اوليه حادثه پلاسكو بود، گفت: «در بحث علل اين اتفاق بايد به سوالاتي نظير اينكه چرا يك ساختمان تجاري به توليدي تبديل شده يا مسئوليت وزارت كار در مورد محيط كار چقدر است در ادامه مطرح و از نظر حقوقي و قانوني به آن پرداخته شود».وي افزود:‌ «اين اتفاق يك حادثه ملي است و بايد از جهات مختلف در كميسيون هاي تخصصي مورد بررسي قرار گيرد و اين موضوع عاملي باشد كه از پيش آمدن حادثه هاي مشابه ديگر جلوگيري شود». مهرداد لاهوتي در واكنش به اظهارات جعفرزاده ايمن آبادي كه گفته بود، برخي نمايندگان مشاور قاليباف شده‌اند، گفت:«بنده فرمايش آقاي جعفري ايمن آبادي در مورد حكم مشاور برخي از نمايندگان در شهرداري را رد مي كنم و مطرح شدن چنين اظهاراتي در اين برهه زماني صحيح نيست».اين نماينده اصلاح‌طلب گفت: «عده‌اي به ويژه نمايندگان مردم تهران سعي داشتند جلسه را به حاشيه ببرند و از آن استفاده سياسي كنند». وي افزود:« اين موضوع، اتفاق پسنديده‌اي نبود و ما بايد ببينيم شهرداري در مديريت بحران، موفق عمل كرد يا خير؟ ما بايد به دنبال آن باشيم كه نقاط ضعف در چه حوزه‌ و قسمت‌هايي بوده است. علل اين اتفاق بايد بررسي شود؛ بعد از بررسي‌هاي كامل مي توان در مورد قصور شهرداري و وزارت كار اظهار نظركرد». لاهوتي در پايان گفت: «من به عنوان يك نماينده، در مدريت بحران به شهرداري تهران نمره قابل قبولي مي‌دهم، زيرا اين اتفاق مي توانست خيلي بيشتر از اين ها تلفات داشته باشد».

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …