قانون تساوی ارث زن و مرد در تونس

انترناسیونال 777

محمد باجی قائد السبسی رئیس‌جمهور تونس روز دوشنبه این هفته لایحه برابری حقوق زن و مرد در زمینه ارث را به مجلس تقدیم کرد. با اعلام این لایحه به مجلس تونس که به احتمال زیاد تصویب خواهد شد هزاران نفر در پایتخت تونس به جشن و شادمانی پرداختند.

حقیقت اینست که قانون اساسی کشور تونس از تمام کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پیشرفته تر است و  حقوق بیشتری برای زنان قائل است. در قانون اساسی تونس که پس از سقوط دیکتاتور سابق این کشور بن‌علی در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید، حقوق سیاسی شهروندان تضمین شده است، نقش مذهب محدود شده، آزادی عقیده و بیان و تشکل برسمیت شناخته شده و ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان مجاز اعلام شده است. اما یک چیز که در این قانون مدام مورد اعتراض زنان و مردان پیشرو بوده قانون ارث است که در آن زنان نصف مردان ارث دارند. این یک قانون شناخته شده در اسلام است و در سال ٢٠١١ که انقلاب تونس صورت گرفت جدال میان سکولارها و اسلامی ها در تمام زمینه ها و از جمله مساله ارث زنان اوج گرفت. نهایتا اسلامی ها در خیلی از زمینه ها عقب رانده شدند اما توانستند این سنت تبعیض آمیز را در قانون اساسی جدید تونس که در ساال ٢٠١٤ تصویب شد وارد کنند. اکنون رئیس جمهور تونس میگوید لایحه برابری زن مرد در قانون ارث را به مجلس ارائه کرده است.

عقب راندن اسلامی ها از این سنگر و اعلام برابری زن و مرد در قانون ارث، ضربه دیگری به جنبش ارتجاعی اسلامی خواهد بود. گامهایی که مردم تونس در زمینه حقوق سکولار و شهروندی برداشته اند برای کل مردم منطقه خاورمیانه آموزنده و حیاتی است. سنگر اصلی ارتجاع اسلامی در ایران است که مردم ایران دست به کار پایان دادن به حیات پر از جنایت و چپاول آن هستند. انقلاب ایران میتواند آخرین سنگر ارتجاع اسلامی سرمایه داران را نیز در هم بکوبد و جامعه ای مدرن و آزاد و برابر را رقم بزند. بشریت عمیقا به چنین تحولی نیاز دارد.

اینرا هم بخوانید

دنیای بدون زندان- کاظم نیکخواه

توضیح: اخیراً در مورد نقش زندان‌ها در نابودی زندگی انسان‌ها و تخریب انسانیت زندانیان فکر …