قطعنامه شورای امنیت و امید پایان جنگ غزه؟ – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۱ خرداد با تصویب قطعنامه‌ای از پیشنهاد بایدن برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حمایت کرد. بنا به گزارش‌ها چهارده عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس رأی مثبت دادند، اما روسیه به آن رأی ممتنع داد.

قطعنامه مزبور بر یک آتش‌بس سه‌مرحله‌ای تأکید می‌کند. در وهله اول شامل یک آتش‌بس اولیه شش‌هفته‌ای و مبادله اسرای اسرائیلی در غزه با اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است. مرحله دوم شامل آتش‌بس دائمی و آزادی اسرا خواهد بود. مرحله سوم شامل تلاش برای بازسازی نوار ویران شده غزه است. ایالات متحده می‌گوید اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفته است. حماس نیز از این قطعنامه استقبال کرده است.

به‌این‌ترتیب با تصویب این قطعنامه که هر دو طرف اصلی جنگ یعنی اسرائیل و حماس و همچنین آمریکا حامی اصلی اسرائیل، با آن موافقت دارند، می‌شود امیدوار بود که فشارهای جهانی برای پایان‌دادن به جنگ و جنایات دولت اسرائیل علیه فلسطینیان دارد به نتیجه‌ای می‌رسد. هرچند می‌دانیم که این پایان جنگ و خونریزی در این منطقه نیست و شعار نابودی اسرائیل از کره زمین توسط حماس و جمهوری اسلامی و پاک‌سازی قومی فلسطینیان توسط اسرائیل جایی برای صلح پایدار باقی نمی‌گذارد. بدون کنارزدن این نیروهای خبیث از صحنه جهانی آرامشی برای مردم این منطقه قابل‌تصور نیست. اما حتی توقف موقت این کشتار خوشحال‌کننده است.

ارائه چنین قطعنامه‌ای از جانب آمریکا و توافق اسرائیل و حماس با آن، نتیجه اعتراضات گسترده مردمی و فشارهای جهانی علیه اسرائیل و حماس و همچنین آمریکاست. جنایات فجیع حماس در هفتم اکتبر سال پیش که ۱۲۰۰ نفر را در اسرائیل به شکل وحشیانه‌ای به قتل رساند و صدها نفر را به گروگان گرفت، بهانه‌ای به دست فاشیست‌های اسرائیلی داد تا یک پاک‌سازی قومی در غزه به جریان بیندازند و دولت نتانیاهو طی این هشت ماه بیش از سی هزار نفر از مردم بی‌پناه فلسطینی را به قتل رساند و بقیه ساکنین غزه را آواره کرد. شرح جنایات ارتش اسرائیل در این مدت قابل‌وصف نیست و مصداق بارز جنایت علیه بشریت است. نتانیاهو و دست‌اندرکاران دولتش و همچنین تروریست‌های حماس باید به جرم جنایت علیه بشریت در دادگاه‌های مردمی محاکمه شوند.

اینرا هم بخوانید

جنایات اسرائیل زبانشان را دراز کرده – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …