قطع اینترنت ١٥ نفر از معلمان برای جلوگیری از شرکت در تجمعات

معلمان خبر از قطع دسترسی خود به اینترنت و محدودیت در برقراری تماس تلفنی به دستور نهادهای امنیتی دادند.

*کانال تلگرامی امتداد گزارش داده دست کم ١٥ نفر از معلمان که سابقه حضور در تجمعات صنفی در تهران و کرج را داشته‌اند، با این مشکل مواجه شده و اینترنت خط موبایل آنان قطع شده است. در خوزستان، کردستان و اصفهان نیز برخی معلمان از بروز چنین مشکلی برای خود خبر داده‌اند.براساس اظهارات یک فعال صنفی معلمان، این اتفاق اولین بار در این استان و در تجمع اسفند 1400 معلمان صورت گرفته است

او گفت که در این تجمع برای 4 نفر از فعالان مشکل مشابهی ایجاد شده است. در صورت اتکا به این گزارش‌ها، باید گفت که این اولین بار است که اینترنت افراد شرکت کننده در تجمعات به صورت موردی قطع می‌شود. تا پیش از این سابقه قطع کلی اینترنت و یا یک محدوده خاص وجود داشت. هیچ نهاد امنیتی و قضایی اما تا لحظه نگارش این گزارش این اخبار را تایید یا تکذیب نکرده است. فعالان صنفی معلمان تصاویر پیامک‌های ارسالی برای خود را در اختیار خبرنگار امتداد قراردادند.?همچنین در جریان این تجمع در تهران، گفته می‌شود چندین معلم بازداشت شدند که براساس اظهارات محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، اکثر قریب به اتفاق آنان تا عصر پنج شنبه آزاد شدند. آمار معلمان بازداشتی در شهرها و شهرستان‌های دیگر به صورت دقیق اعلام نشد. این بازداشت‌ها اما از قرار معلوم تنها برخورد صورت گرفته با معلمان نبوده است.

4 تن از فعالان صنفی معلمان در جریان گفت‌وگوهای جداگانه خود با خبرنگار امتداد این مساله را تایید کردند. یکی از آن‌ها که نخواست نامش فاش شود، گفت که «محدودیت دسترسی‌»اش به اینترنت و تماس صوتی از «ساعت 2 ظهر روز چهارشنبه» شروع شده است. او گفت که از ساعت 2 ظهر روز چهارشنبه، 31 فروردین ماه، امکان اتصال به اینترنت از طریق خط موبایل خود را نداشته است. این فعال صنفی معلمان تاکید کرد: «من 2 خط موبایل دارم. یکی ایرانسل و یکی همراه اول. هر 2 آن‌ها اینترنتشان قطع شده بود و امکان برقراری تماس صوتی با آن‌ها وجود نداشت. تا ساعت 8 شب این مشکل ادامه داشت. ساعت 8 شب به یکی از مراکز خدمات کامپیوتری مراجعه کردم. آنجا از من پرسید که شغل شما چیست؟ گفتم معلم‌ام. گفت که احتمالا به همین دلیل با مشکل مواجه شدید. گفت که پهنای باند خط شما بسته شده است. او گفت احتمالا این اتفاق از طریق مخابرات و با استفاده از سریال تلفن همراه شما صورت گرفته است.» این فعال صنفی معلمان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «صبح پنجشنبه به یکی از خدمات امور مشترکین مراجعه کردم. آنجا کدی در اختیار من قرار داده شد تا به پشتیبانی ایرانسل و همراه اول ارسال کنم. با ارسال این کد، چند ساعت بعد پیامی برای من آمد که در آن نوشته شده بود “قطع اینترنت شماره اعلامی توسط مراجع ذی صلاح انجام گردیده است”.»

تجمع سراسری معلمان، اول اردیبهشت 1401 در ده‌ها شهر و شهرستان ایران با حضور گسترده معلمان و فرهنگیان برگزار شد. مطالبات معلمان در این تجمع، براساس بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، اجرای کامل و بی کم و کاست طرح رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان، اجرای اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی و آموزش رایگان، آزادی معلمان زندانی و مختومه شدن پرونده‌های تشکیل شده برای آنان در مراجع امنیتی و قضایی اعلام شد.

اینرا هم بخوانید

 شکیلا منفرد، زندانی سیاسی: رئیس حفاظت دادسرا به من «تعرض فیزیکی» کرد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، در نامه‌ای که صدای آمریکا آن را در اختیار دارد، تأیید …