لاریجانی:مجمع تشخیص قانونگذر نیست.برجام وFATF..

ایرنا، علی لاریجانی:مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند قانونگذاری کند و در کشور یک مجلس وجود دارد.

لاریجا،مجمع دو وظیفه دارد، یکی از وظایف آن در زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند، اظهارداشت: در زمان امام خمینی  براساس ضابطه ای اگر دو سوم مجلس روی موضوعی تاکید می کرد، دیگر مسئله نیازی به بررسی در شورای نگهبان نداشت که بعدها با تغییر قانون اساسی، این موضوع تغییر کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت،
لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مشورتی است و رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می کنند هر چند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.

در بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و رهبر ی وظیفه نظارت بر اجرای سیاست های کلی را به مجمع تشخیص محول کردند. در این دوره نیز ایشان این اختیار را دادند که مجمع تشخیص هیاتی برای نظارت انتخاب کند.
وی اشکال موجود را در روش اجرا دانست که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی تواند قانونگذاری کند.
لاریجانی یادآور شد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص می تواند موضوعات را به کمیسیون ها ارائه کند تا بررسی های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود. اما مجمع پس از طی مسیر می تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می تواند تصمیم گیری کند.

شرایط باید درباره ادامه حضور در برجام سنجیده شود
رییس مجلس در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اظهارداشت: سازوکارهای مالی اروپایی ها به خاطر فشار آمریکایی ها با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن این که در ایران مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.
لاریجانی یادآور شد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد.

**رفراندوم موضوعات تخصصی کار مشکلی است
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص به رفراندوم گذاشتن موضوع FATF گفت: برای موضوعات بسیار تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضاییه و دولت بحث را حلاجی کنند.
لاریجانی ادامه داد: از چهار لایحه مربوط به FATF ، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و دو لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون ذیربط برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می شود.
وی یادآور شد: اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می شود بنابراین بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

اینرا هم بخوانید

بیانیه۵۲۰ نفر از فرهنگیان: شرکت در انتخابات باعث سرکوب بیشتر معترضان است

۵۲۰ نفر از فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای مشترک با اعلام اینکه شرکت در انتخابات ریاست …