لاوروف: “ایران باید بخشی از ائتلاف مبارزه با تروریسم” باشد

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، می‌گوید ایران باید بخشی از ائتلاف مبارزه با تروریسم باشد.

به گزارش خبرگزاری روسی «اینترفکس»، سرگی لاوروف روز دوشنبه ۱۸ بهمن پس از دیدار با همتای ونزوئلایی خود، دلسی رودریگوئز، در مسکو گفت: «معتقدم که اگر منصفانه به مشارکت در چنین ائتلافی بنگریم ایران باید بخشی از این تلاش‌های مشترک باشد.»

اظهارات وزیر خارجه روسیه در حالی ابراز شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و مقام‌های بلندپایه‌ دولت او در روزهای اخیر ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌اند و نسبت به ازمایش موشک‌های بالستیک به تهران اخطار داده‌اند.

روز دوشنبه کاخ کرملین اعلام کرد که مسکو با اظهارات دونالد ترامپ که ایران را «کشور شماره یک تروریستی» خوانده است، موافق نیست.

آمریکا بارها دولت ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌است. این گفته‌ها چه در زمان دولت اوباما و چه اکنون در زمان دولت ترامپ تکرار شده‌اند. ایران، همواره این سخنان را رد کرده و در مقابل، کشورهای متحد آمریکا در منطقه، مانند عربستان سعودی را، متهم به حمایت از تروریسم کرده‌ است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگارانی که از اختلاف رویکرد مسکو و واشینگتن در مورد ایران پرسیدند، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که مواضع مسکو و واشینگتن درباره بسیاری از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای کاملا متفاوت است. در عین حال نباید این اختلافات مانعی برای برای ارتباطات و مناسبات عملگرایانه و مفید دوطرفه میان روسیه و آمریکا باشد.»

سخنگوی کرملین افزود که «فدراسیون روسیه شریک ایران است و با ایران مناسبات خوبی دارد.»

ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهوری روسیه و آمریکا گفته‌اند که امیدوارند مناسبات دو کشور بهبود پیدا کند. مناسبات مسکو و واشینگتن پس از ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به سردی گرایید.

ایران به همراه روسیه در سوریه از دولت بشار اسد در مقابل گروه‌های شورشی سوری، جبهه‌النصره و داعش حمایت می‌کند. ایران همچنین در عراق از دولت مرکزی در برابر داعش حمایت می‌کند. آمریکا نیز در عراق نیروهای دولت مرکزی را علیه داعش پوشش هوایی می‌دهد.

روز دوشنبه سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، هم از وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد.

وزارت امور خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مقام های آمریکایی به شدت از این آزمایش موشکی انتقاد کرده‌اند. علاوه بر این، اسرائیل، فرانسه و اتحادیه اروپا هم از این آزمایش انتقاد کرده اند. با این همه، تهران با رد این انتقادها گفته است که اینگونه آزمایش ها «ماهیت دفاعی» دارند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پزشکیان در اولین سخنرانی بعد از پیروزی: اگر خامنه‌ای نبود «اسم ما از صندوق درنمی‌آمد»

RadioFarda مسعود پزشکیان در نخستین سخنرانی خود به عنوان پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام …