کمیته اسکاندیناوی حزب کمونیست کارگری ایران: ما خواهان انحلال ناتو و مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هستیم!

یکی از پیامدهای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، احیای دوباره پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو- بوده است. اکنون در دو کشور سوئد و فنلاند بحث های داغی برای پیوستن این دو کشور به ناتو در جریان است. حتی در میان افکار عمومی و براثر تبلیغات هر روزه تمایل به پیوستن به ناتو قوت بیشتری یافته است.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ انسانی بشدت محکوم است. این جنگی است که برپایه رقابت روسیه و غرب بر سر توسعه منطقه تحت نفوذ خود صورت می گیرد و مردم اوکراین با دادن جانهای بسیار، خانه خرابی و تحمل آوارگی باید بهای آن را بپردازند. این جنگ فورا باید خاتمه پیدا کند و نیروهای اشغالگر روسیه از این کشور خارج شوند.

اما پاسخ تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و یا جلوگیری از هر جنگ دیگری، تقویت ناتو نیست. حزب کمونیست کارگری ایران خواهان انحلال ناتو و لذا مخالف پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به این پیمان نظامی است. پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دوران جنگ سرد متعلق است. دورانی که دو بلوک شرق و غرب با مخرب ترین سلاح ها در مقابل هم صف آرایی کرده بودند. در یک طرف ناتو قرار داشت و در طرف دیگر پیمان ورشو به رهبری شوروی سابق بود. با سقوط بلوک شرق و فروپاشی شوروی، پیمان نظامی ورشو منحل شد ولی ناتو علیرغم از دست دادن فلسفه وجودی اش، همچنان به موجودیت خود ادامه داد.

ناتو نشان داده است که نه تنها عامل بازدارنده جنگ نیست، بلکه نقش مستقیم و غیر مستقیمی در جنگهای سالهای گذشته داشته است. در طول این مدت ناتو در یوگسلاوی سابق، افغانستان و لیبی وارد جنگ شد و عملا به بازوی نظامی دولت آمریکا برای جنگ افروزیهای بیشتر در جهان بدل شد. علاوه براین، نفس وجود این پیمان نظامی به این معناست که در صورت به خطر افتادن منافع کشورهای عضو آن، ناتو آماده است که وارد جنگ شود و این به نوبه خود خطر شکل گرفتن جنگ در ابعاد جهانی را بشدت دامن می زند. افزون بر این باید اشاره کرد که گسترش میلیتاریسم و نظامی گری در شرایط کنونی، جهان را به وضعیت مخاطره آمیزتری کشانده است. بودجه هایی که می توانست صرف رفاه و آسایش شهروندان شود، صرف تجهیز ماشین جنگی می گردد و به زرادخانه تسلیحاتی جهان به نحو بیسابقه ای افزوده میشود. امروز قدرتهایی که به سلاحهای هسته ای نابود کننده مجهز هستند، بی محابا به “استفاده بازدارنده” از این سلاح ها اشاره میکنند.

برای مقابله با تهدیدات جنگی، تقویت پیمانهای نظامی راه حل نیست. این احتمال بروز جنگ را بیشتر می کند. جهان به پیمانهای نظامی و تقویت ناتو نیاز ندارد، بلکه به انحلال این پیمانها و خلع سلاح هسته ای در ابعاد بین المللی نیاز دارد. جهان نباید به میدان رقابت هایی تبدیل شود که مردم عادی هیچگونه نفعی در آن ندارند و تنها زندگی و هستی آنها قربانی این رقابتها می شود.

ما مردم سوئد و فنلاند را فرامی خوانیم که ضمن حمایت از مردم اوکراین در برابر نیروهای اشغالگر روسیه، در عین حال به گسترش میلیتاریسم و ناتو نه بگویند و برای دنیایی بدون ناتو و سلاحهای هسته ای و کشتار جمعی و فارغ از حاکمیت یک درصدیها و رقابتهای مخربشان تلاش کنند.

کمیته اسکاندیناوی حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ مارس ۲۰۲۲- ۶ فروردین ۱۴۰۱

اینرا هم بخوانید

 شکیلا منفرد، زندانی سیاسی: رئیس حفاظت دادسرا به من «تعرض فیزیکی» کرد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی، در نامه‌ای که صدای آمریکا آن را در اختیار دارد، تأیید …