متیس: ترامپ پس از بررسی دقیق در مورد راهبرد افغانستان تصمیم‌گیری کرده است

رادیو فردا:جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید که دونالد ترامپ پس از بررسی‌های موشکافانه تصمیم خود را در مورد راهبرد ایالات متحده در افغانستان اتخاذ کرده است.

در گفت‌وگو با خبرنگاران همراه خود در سفر به اردن، آقای متیس ضمن با اعلام این خبر یادآور شده که رئیس‌جمهور شخصاً تصمیم اتخاذ شده در این مورد را با مردم آمریکا در میان خواهد گذاشت.

با این حال آقای متیس به جزئیاتی دیگری در مورد راهبرد جدید آمریکا در افغانستان بیان نکرده و به زمان احتمالی اعلام آن هم اشاره‌ای نکرده است.

از نخستین روزهای به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در بهمن ماه گذشته، دولت آمریکا بازنگری در راهبرد خود در افغانستان را در دستور کار قرار داد و روز جمعه هم آقای ترامپ در همین زمینه با مشاوران ارشد امنیت ملی در کمپ دیوید دیدار و گفت‌وگو داشت.

در این زمینه کاخ سفید ابتدا به طور کلی اعلام کرد که در این نشست تصمیمی در مورد کاهش نیروهای آمریکا در افغانستان اتخاذ نشده است.

اما روز شنبه ۲۸ مرداد، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی تصریح کرد که در نشست کمپ دیوید تصمیم‌هایی از جمله در مورد افغانستان اتخاذ شده است.

رویترز در این زمینه می‌نویسد که به گفته مقام‌های آمریکایی، آقای ترامپ اطلاعات لازم را در مورد گزینه‌های مختلفی، از خروج کلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا افزایش محدود این نیروها دریافت کرده است.

در حال حاضر هشت هزار و ۴۰۰ نیروی نظامی آمریکا در افغانستان هستند که یکی از راهبردهای پیشنهادی، حفظ سطح نیروهای نظامی موجود با یک افزایش یا کاهش احتمالی محدود است.

در عین حال به نوشته رویترز، ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی و برخی فرماندهان ارشد نظامی خواهان افزایش نیروهای نظامی در افغانستان هستند که این طرح از حمایت رکس تیلرسون وزیر خارجه، و جیمز متیس وزیر دفاع، نیز برخوردار بوده است.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی، بدون ذکر نام او، نوشته است که این طرح بر افزایش سه تا پنج هزار نفری نیروهای نظامی در افغانستان استوار است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها برخی از مقام‌های دولت دونالد ترامپ که مخالف جهانی شدن هستند، از ایده خروج کلی نیروها از افغانستان حمایت می‌کنند.

در همین حال رویترز به نقل از سناتور دموکرات تیم کین، نوشت که قانونگذاران آمریکایی انتظار دارند دولت دونالد ترامپ پیش از جمع‌بندی در مورد تعداد نیروها، آنها را در جریان راهبرد جدید قرار دهد.

دیگر سناتور دموکرات بن کاردین، که از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی است، نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس تصریح کرده که با ایده افزایش نیرو در افغانستان مخالف است.

آمریکا بیش از ۱۵ سال است که با سرنگون کردن حکومت طالبان پس ازحملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در افغانستان حضور دارد، اما نشانه ای از پایان یافتن جنگ در این کشور به چشم نمی خورد.

رویترز می گوید،نهادهای اطلاعاتی و امنینی آمریکا در ماه مه سال جاری برآورد کرده بودند که حتی با افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان، احتمالا سال آینده وضعیت رو به وخامت خواهد گذاشت.

بر پایه تخمین ایالات متحده، دولت افغانستان تنها بر کمتر از ۶۰ درصد از خاک این کشور تسلط دارد و و حدود نیمی از خاک این کشور در کنترل شورشیان یا صحنه تحرکات آنهاست.

اینرا هم بخوانید

هشدار زندانیان کارزار «نه به اعدام» در مورد احتمال تسریع در اعدام‌ها در پی انتخابات

زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در بیست و چهارمین هفته اعتصاب غذای خود، در …