مجلس نمایندگان طرح مالیاتی ۱.۵ تریلیون دلاری آمریکا را تصویب کرد

رادیو فردا:لایحه اصلاح قانون مالیات آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ آذر در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد. این لایحه سپس راهی مجلس سنا شده و در صورت تصویب آن و امضای رییس‌جمهوری، به قانون تبدیل خواهد شد.

این لایحه با ۲۲۷ رای موافق در برابر ۲۰۳ رای مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. ۱۲ نفر از مخالفان از حزب جمهوریخواه بودند که در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت دارند.

این بزرگترین تغییر مالیاتی در آمریکا ظرف ۳۰ سال گذشته است.

با توجه به رای مجلس نمایندگان در تایید لایحه تغییر مالیات در آمریکا، این احتمال وجود دارد که مجلس سنا نیز ظرف چند ساعت آینده آن را تایید کند.

این لایحه پیش از این به دو شکل مجزا یکی در مجلس نمایندگان و یکی در مجلس سنا تصویب شده بود. سپس نمایندگان روی هر دو لایحه کار کردند تا آن را یکی کرده و بعد به رای بگذارند.

یکی از اهداف این مصوبه، پایین آوردن نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ است که از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش پیدا می‌کند.

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، گفته که هیچ نگرانی از بابت محبوبیت پایین این لایحه ندارد. این در حالی است که دمکرات‌ها مخالف لایحه اصلاح مالیات هستند و می‌گویند این قانون فقط به نفع طبقه خیلی پولدار جامعه است.

آقای رایان گفت: «کسانی در تلویزیون ظاهر شده و مسائلی غیرواقعی را مطرح کرده و به شکل واقعیت آن را جا می‌زنند، آنها ممکن است باعث افت محبوبیت این قانون شوند».

پیش‌بینی‌ها حاکی است که قانون جدید مالیاتی ظرف ۱۰ سال آینده، ۱.۵ تریلیون دلار به بدهی‌های آمریکا اضافه می‌کند. بدهی آمریکا در حال حاضر ۲۰ تریلیون دلار است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رای مثبت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به قانون اصلاح مالیاتی، نخستین دستاورد جدی در حوزه قانونگذاری برای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، در ۱۱ ماه گذشته محسوب می‌شود. آقای ترامپ پیش از این تلاش‌هایی برای لغو قانون بیمه درمانی کرده بود که موفقیت‌آمیز نبود.

پیش‌بینی‌ها حاکی است که قانون جدید مالیاتی ظرف ۱۰ سال آینده، ۱.۵ تریلیون دلار به بدهی‌های آمریکا اضافه می‌کند. بدهی آمریکا در حال حاضر ۲۰ تریلیون دلار است.

جمهوریخواهان مجلس سنا از ۱۰۰ رای، فقط ۵۲ رای موافق دارند. مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری می‌تواند در سنا حاضر شده و رای تعیین کننده داشته باشد. آقای پنس به همین دلیل، سفر خود به مصر و اسرائیل را به تعویق انداخته است.

به گزارش آسوشیتد پرس، امیدواری نمایندگان جمهوریخواه این است که طبقه خیلی پولدار با توجه به کاهش مالیات، هزینه بیشتری را صرف صنایع و خدمات کرده و سرمایه بیشتری را در تجارت به کار بیاندازند. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی سالیان متماد است که پول نقد خود را انباشت می‌کنند و درصد خیلی کمی از آن صرف بهینه‌سازی و به روز کردن صنایع و یا بالا بردن حقوق پرداختی می‌شود.

این گزارش حاکی است که در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ آمریکایی ۲,۶ تریلیون دلار پول نقد را در خارج از مرزهای آمریکا انباشت کرده‌اند. با این مبلغ می‌توان به تمام شهروندان آمریکایی، یک چک هفت هزار دلاری پرداخت کرد.

نهاد محافظه‌کار «بنیان مالیات» برآورد کرده که قانون جدید مالیاتی باعث می‌شود که نرخ خرید توسط شرکت‌ها برای به روزسازی به ۴,۸ درصد برسد و علاوه بر آن، ۱,۵ درصد هم صرف بالا بردن حقوق کارکنان شود. بسیاری از کارشناسان باور دارند این آمار و ارقام نوعی خیال‌پردازی است.

دانیل آلپرت، از مدیران بانک سرمایه‌گذاری وست‌وود می‌گوید: «همین الان هم به اندازه کافی پول نقد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. قانون اصلاح مالیات در حال حل مشکلی است که وجود خارجی ندارد».

منتقدان قانون اصلاح مالیاتی می‌گویند به احتمال زیاد، شرکت‌ها پولی که از پرداخت کمتر مالیات به دست خواهند آورد را صرف خرید سهام خودشان و به اشتراک گذاشتن سود آن با سهامداران خواهند کرد. احتمال این که پول اضافی را صرف گسترش علمیات کنند، خیلی پایین است.

در حالی که بازار سهام بالا رفته و آماده بالا رفتن درآمدهاست، بازار اوراق قرضه هنوز متقاعد نشده که این برنامه جدید مالیاتی، باعث افزایش رشد واقعی اقتصاد می‌شود.

شرکت‌های بزرگ غیر از پایین آمدن نرخ مالیات بر درآمد، امکان برخورداری از یک بار کاهش مالیاتی دارند آن هم در صورتی که بخواهند پولی که در خارج از مرزهای آمریکا دارند را به آمریکا بازگردانند.

اینرا هم بخوانید

ارتش اسرائیل: بیش از ۱۰۰ هدف در سراسر غزه در روز گذشته مورد حمله قرار گرفتند

ارتش اسرائیل اعلام کرد در طول روز گذشته ۱۳ مه (۲۴ اردیبهشت) بیش از ۱۰۰ هدف …