محاکمه نوری؛ روز اول زندانیان را در آشپزخانه اعدام کردند

سیزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، در استکهلم آغاز شده است. امروز سیامک نادری، از زندانیان سابق زندان گوهردشت به عنوان شاکی و شاهد در جایگاه قرار گرفته و مشغول پاسخگویی به سوال‌های دادستان است.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی هنگام ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او به اتهام نقض فاحش قوانین بین‌المللی (جنایت جنگی) و قتل در این دادگاه محاکمه می‌شود.

دادستان مشغول پرسیدن سوال‌هایی درباره شناسایی ساختمان زندان گوهردشت است. آقای نادری توضیح می‌دهد که ساختار زندان گوهردشت مانند “هزار پا” طراحی شده است. او روی نقشه نشان داد که سر هزارپا ساختمان “حسینیه” است که گفته می‌شود اعدام‌ها آنجا انجام شده است.

او گفت که روز اول اعدام‌ها در “آشپزخانه” زندان انجام شد نه سالن حسینیه. سیامک نادری توضیح داد که به آن اتاق “نانوایی” می‌گفتند و هم‌بندی‌های او دیده بودند که با فرغون طناب‌های کلفت را به نانوایی می‌بردند.

آقای نادری که از جان به در بردگان اعدام‌های جمعی تابستان ۱۳۶۷ است خطاب به دادگاه گفت “ببخشید دستانم می‌لرزد.”او سپس توضیح داد که به دلیل کوچک بودن ساختمان “نانوایی” اعدام‌ها در روزهای بعد در حسینیه زندان انجام شد.پیش‌بینی می‌شود که دادگاه آقای نوری حدود ۹۰ جلسه ادامه داشته باشد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …