محبوبیت ایران در میان عراقی ها ‘تقریبا صفر شده است’

مرکز مطالعات خاورمیانه مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه لندن در گزارشی گفته است که محبوبیت ایران در میان مردم عراق “به خاطر برخورد خشونت آمیز با معترضان عراقی به نزدیک به صفر تنزل کرد.”

در این گزارش آمده است که در حالیکه بسیاری از ناظران ایران را برنده واقعی حمله آمریکا و سرنگونی صدام حسین، رهبر سابق عراق می دانستند، “دخالت ایران” در امور داخلی عراق از جمله خشونت شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی با معترضان و ترور مخالفان باعث رویگردانی عراقی ها از دوستی با ایران شده است.

این گزارش می افزاید که “احساسات شدید ضد ایرانی در میان عراقی ها در واقع نافی این ادعای حکومت ایران است که فعالیت هایش در عراق به خواست مردم آن کشور است.”

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که محبوبیت حکومت ایران در عراق که در سال 2015 و بحبوحه جنگ علیه داعش به 86 درصد هم رسیده بود در پی اتهام مشارکت در سرکوب حرکت اعتراضی طرفداران اصلاحات در آن کشور به شدت کاهش یافته است.

تنها 1 درصد از معترضان از ایران به حمایت ایران از بهبود شرایط کشورشان امید دارند در حالیکه 7 درصد به آمریکا و 30 درصد به سازمان ملل اعتماد می کنند.

این گزارش می افزاید که با وجود رویگردانی مردم عراق از ایران، هنوز هم افرادی که در مواضع قدرت هستند از ایران حمایت می کنند و حکومت ایران نفوذ فراوانی در میان شبه نظامیان غیردولتی دارد.

یکی از تهیه کنندگان این گزارش گفته است که حمایت و گشاده دستی مالی ایران در جلب حمایت سیاستمداران و افراد متنفذ در عراق بسیار موثر است هرچند وجهه این کشور و نفوذ آن در میان مردم با آغاز تظاهرات اعتراضی در پائیز سال گذشته به شدت آسب دیده است.

به گفته او، اتهام دست داشتن شبه نظامیان بسیج مردمی عراق، وابسته به حکومت ایران، در سرکوب خونین معترضان در رویگردانی مردم موثر بوده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که منابع خبری از گفتگوی تلفنی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و تاکید هر دو طرف بر روابط نزدیک “با اتکای به حمایت مردم دو کشور از آن” خبر داده اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …