محکومیت فعال حقو زن در مصر به اتهام واهی” انتشاراخبار جعلی”

بی بی سی:یک دادگاه تجدید نظر در مصر امل فتحی، فعال حقوق زنان را به دو سال زندان محکوم کرد. خانم فتحی از مقام‌های این کشور به دلیل ناکامی در مبارزه علیه آزار و اذیت جنسی انتقاد کرده بود.

او در ماه مه سال جاری پس از انتشار ویدیویی که در آن از تجربیاتش سخن گفته بود، به “انتشار اخبار جعلی و آسیب رساندن به امنیت ملی” متهم شد و دو روز پس از انتشار این ویدیوی دوازده دقیقه‌ای در فیسبوک، بازداشت شد.

خانم فتحی در این ویدیو درباره این که چگونه در یک روز دو بار مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته، توضیح داده است. او همچنین دولت را به دلیل ناکامی در محافظت از او محکوم کرده و از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر، شرایط اجتماعی-اقتصادی و خدمات عمومی انتقاد کرده است.

خانم فتحی که ۳۴ سال دارد، در ماه سپتامبر از سوی یک دادگاه بدوی به دو سال زندان محکوم شد، اما این حکم به دلیل فرجام‌خواهی به تعلیق درآمد. خانم فتحی برای به تعلیق درآوردن این حکم باید ۱۱۲۰ دلار هزینه رهایی به قید ضمانت و ۵۶۰ دلار جریمه می‌پرداخت.

او با وجود پرداخت این مبلغ، به دلیل اتهام‌های دیگری از جمله “ارتباط با یک گروه تروریستی” در بازداشت ماند.

بالاخره هفته گذشته پس از فرجام‌خواهی برای اتهامات دیگر به قید ضمانت آزاد شد.سازمان عفو بین‌المللی حکم دادگاه تجدید نظر را “بی‌عدالتی ظالمانه” خوانده است.

ناجیه بونعیم، رئیس کارزار گروه حقوق بشری شمال افریقا می‌گوید:”این حقیقت که فردی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته به دو سال زندان تنبیه می‌شود، فقط برای این که درباره تجربه‌اش حرف زده است، به شدت شرم‌آور است.”

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …