مخالفان مادورو در خیابان‌ها از ارتش خواستند به مردم بپیوندد

رادیو فردا:خالفان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش از سوی خوان گوایدو، رئیس پارلمان به چالش کشیده شده، بار دیگر راهی خیابان‌ها شده و از ارتش کشور خود خواستند با آن‌ها همراه شود.

راهپیمایان با شعارهای «نه به دیکتاتوری»، «ارتشی عزتت را پس بگیر» و «گوایدو رئیس‌ جمهور ماست» راهی خیابان‌ها شده‌اند.

همزمان خوان گوایدو، رهبر مخالفان، نیز در پیامی خطاب به نیروهای مسلح کشورش گفته است «به مردمی، که منفعت خواسته‌هایشان نصیب خانواده‌های شما هم خواهد شد، شلیک نکنید».

مخالفان نیکلاس مادورو می‌گویند انتخابات ریاست‌جمهوری سال پیش با اصول و معیارهای دمکراتیک برگزار نشده بود و مخالفان اصلی اجازه حضور در آن را نداشتند. پارلمان که در دست مخالفان مادورو است، ریاست جمهوری مادورو را «غیرقانونی» نامیده‌است.

گوایدو از حمایت ایالات متحده، بسیاری از کشورهای منطقه و نیز شماری از دیگر کشورها از جمله در قاره اروپا و استرالیا برخوردار است. او خود را رئیس‌جمهوری موقت کشور اعلام کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره است. با این حال از منظر بسیاری از تحلیل‌گران یک چالش عمده برای مخالفان این است که مادورو همچنان از حمایت ارتش و نیروهای مسلح بهره‌مند است.

خوان گوایدو خود روز دهم بهمن ماه به جمع راهپیمایان پیوست. او البته پیشتر نیز از نیروهای مسلح خواسته بود از درگیری و شلیک به معترضان خودداری کنند.

راهپیمایان در ونزوئلا در عین حال بار دیگر به وضعیت اقتصادی، ابـَرتورمی که از یک میلیون درصد گذشته، کاهش شدید قدرت خرید و افزایش بهای کالاهای ضروری، فقدان یا کمبود آن‌ها اعتراض کرده‌اند. برخی از معترضات شعارنوشته‌هایی در دست داشتند با این مضمون: «در نبود دارو، ما محکوم به مرگ شده‌ایم».

ساعاتی پیش از موج تازه تظاهرات، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تفلنی با آقای گوایدو صحبت کرد و تاکید کرد او پشتیبان «مبارزه برای بازگرداندن دمکراسی» به ونزوئلا است.

سخنگوی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفته است رهبر مخالفان از ترامپ به خاطر دفاع آمریکا از آزادی و بهروزی ونزوئلا تشکر کرده است.

از سوی دیگر نیکلاس مادورو روز دهم بهمن ماه در گفت‌وگویی با رسانه‌های روسی گفته حاضر است با مخالفان در حضور میانجی‌گران بین‌المللی به مذاکره بنشیند: «من آماده‌ام با مخالفان پشت یک میز نشسته و برای صلاح ونزوئلا، آینده و صلح در کشور با آن‌ها گفت‌وگو کنم».

مادورو می‌گوید او مشکلی با برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی نیز ندارد، اما از سوی دیگر درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری را رد کرده‌است. درخواست‌هایی که هم از سوی مخالفان او مطرح شده، هم از حمایت کشورهای غربی برخوردار است.

با این حال گفته می‌شود مخالفان دولت به‌چالش‌ کشیده شده‌ی ونزوئلا، اعتمادی به میانجی‌گری ندارند و می‌گویند مادورو می‌خواهد با این کار زمان بخرد؛ به ویژه که مذاکرات مشابه پیشین نیز فرجامی پیدا نکرد.

مادورو در سال ۲۰۱۳ و پس از درگذشت هوگو چاوز، به قدرت رسید. ونزوئلا سال‌هاست با تنش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو است. سازمان ملل خواستار دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در این کشور شده‌است.

اینرا هم بخوانید

‏سیزدهمین روز تجمع اعتراضی کارگران کاغذپارس هفت تپه.

سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ‏سیزدهمین روز تجمع اعتراضی کارگران کاغذپارس هفت تپه. “تجمع در مقابل …