مدیرکل آژانس: خلاء نظارتی بر برنامه اتمی ایران بزرگ و بزرگ‌تر می شود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که خلاء نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران «بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود» اما همزمان ابراز خوشبینی کرده که نشانه‌ای از اینکه که ایران بخواهد از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (‌ان‌پی‌تی) خارج شود ندیده است.

آقای گروسی در کنفرانس خبری در وین همزمان با روز اول نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی در وین گفت که با خاموش شدن دوربین‌های نظارتی آژانس توسط ایران خلا نظارتی بر برنامه اتمی ایران بزرگ‌تر شده است.

ایران سه ماه پیش در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام بخشی از دوربین های نظارتی این نهاد را که بر اساس توافق برجام نصب کرده بود، خاموش کرد.

به گفته مدیرکل آژانس نظارت بر برنامه اتمی ایران در حال سخت‌تر شدن است. او از این کشور خواست شفاف عمل کند تا آژانس به تصویر دقیقی از برنامه اتمی‌اش برسد.

 گروسی گفت آژانس در دو بخش نظارت‌های پادمانی و نظارت‌هایی که برجام تعیین کرده، در ایران فعالیت دارد و پرونده پادمانی ایران را مستقل بررسی می‌کند.

او گزارش تازه خود درباره اجرای موافقتنامه های پادمانی با ایران را به تازگی به شورای حکام داده و این شورا این هفته آن را بررسی می کند.

مدیرکل آژانس گفته است که هیچ پیشرفتی درباره این پرونده به وجود نیامده است.

بر اساس این پرونده، آژانس می گوید که در سه مرکز از پیش اعلام نشده به بازرسان در ایران، ذرات اورانیوم پیدا شده است.

آژانس می گوید ایران باید در این زمینه به سوالات بازرسان پاسخ دهد تا مشخص شود دلیل وجود این ذرات چیست.

ایران در برابر آژانس را متهم به «سیاسی کاری» کرده است. ساعاتی پیش از کنفرانس خبری آقای گروسی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که تهران امیدوار است مدیرکل آژانس «نقش حرفه‌ای‌اش را ایفا کند.»

مدیرکل آژانس امروز در پاسخ به سوال کسری ناجی خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی گفت اینکه ایران آژانس را متهم به جهت‌گیری می‎‌کند، موضوع تازه‌ای نیست.

آقای گروسی با انتقاد از ایران گفت «در مکان‌هایی که قرار نبوده اورانیوم پیدا کردیم و از ایران خواستیم درباره آن توضیح بدهد. کجای این درخواست سیاسی و جهت‌گیری است؟ ما به دنبال شفاف کردن ابهامات هستیم.»

او از ایران خواست برای شفاف شدن موضوع سه مکان آلوده به اورانیوم، با آژانس همکاری کند. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

خامنه ای با اعلام ٥ روز عزای حکومتی؛ اعلام کرد مخبر در مقام مدیریت قوه‌ مجریه قرار میگرد

*خامنه ای ضمن اعلام پنج روز عزای حکومتی بدنبال کشته شدن رئیسی، اعلام کرد، “محمد …