مذاکرات تحویل موشک‌های دوربرد ایران به روسیه در پی هشدار غرب «متوقف شده است»

ارزیابی‌های مقام‌های غربی نشان می‌دهد که روسیه در موضوع خرید موشک‌های بالیستیک از ایران به تردید افتاده، زیرا نگران آن است که متحدان اوکراین، در واکنش به این اقدام، موشک‌های دوربرد به کی‌یف تحویل دهند.به‌نوشتهٔ فایننشال تایمز، مقام‌ها و تحلیلگران غربی خبر می‌دهند که تهران و مسکو مبادلهٔ تسلیحات مدرن روسیه با موشک‌های بالیستیک را بررسی کردند، اما این مذاکرات «به‌دلیل پیامدهای احتمالی چنین توافقی برای هر دو طرف» متوقف شده است.

روزنامه فایننشال تایمز روز دوشنبه ۱۵ اسفند با درج این خبر نوشت که بر اساس ارزیابی‌های کشورهای ناتو، یکی از عوامل مهم این تردیدِ روسیه تهدیدِ ایالات متحده برای تحویل‌دادن سامانه موشکی «اِی‌تی‌اِی‌سی‌ام‌اس» (Atacms) معروف به «اتکمز» به کی‌یف است.

سامانه اتکمز که کی‌یف خواستار دستیابی به آن شده، با بُرد ۳۰۰ کیلومتری می‌تواند به اعماق قلمرو تحت کنترل روسیه اصابت کند.برد موشک‌های «اتکمز» تقریباً چهار برابر برد سیستم‌های موشکی هایمارس است که بسیاری از پیشروی‌های ماه‌های اخیر نیروهای اوکراینی به‌دلیل برخورداری کی‌یف از این موشک‌ها گزارش شده است.موشک‌های بالیستیک فاتح-۳۱۳ و ذوالفقار ایران به ترتیب ۵۰۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر برد دارند.

https://www.ft.com/content/b9361eae-5b05-4c17-8c59-7fb11e2579fe

*فاکس نیوز: روسیه با بازگرداندن ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران موافقت کرد

خبرگزاری «فاکس نیوز» به نقل از برخی مقامات اطلاعاتی خبر داده است، جمهوری اسلامی به توافقی با کاخ کرملین رسیده که بر مبنای آن، مسکو با بازگرداندن ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده جمهوری اسلامی به ایران موافقت کرده است.

این منابع به شرط عدم افشای هویت خود به «فاکس‌نیوز» اطلاع داده‌اند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه موافقت کرده است، اگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» به شکست منتهی شود، روسیه ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده جمهوری اسلامی را به ایران بازگرداند.

این منابع افزوده‌اند: «پوتین که برای پیگیری یک توافق تسلیحاتی بین دو کشور، سفر ویژه‌ای به ایران داشت، با این درخواست موافقت کرد.»

به گفته این منابع، مقامات جمهوری اسلامی از نیاز شدید پوتین به پهپادها در جنگ اوکراین فرصت‌سازی کرده و در قبال ارائه این تسلیحات به روسیه، خواستار دریافت یک «ضمانت هسته‌ای» از مسکو شدند.

تضمینی که بر اساس آن به ایران اجازه می‌دهد تا «میزان ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی آن را به سرعت» به دوره پیش از آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای بازگرداند.

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …